winnethepooh skrev 2014-10-18 12:43:33 följande:
Jag förstår vad du menar, olika bebisar har nog olika mycket sugbehov (även om jag tror de flesta har rejält mycket ändâ). Men "behov" av napp? Bebisen behöver suga, kanske ligger "behovet" av napp snarare hos föräldern, ja hos mamman dâ som inte vill eller kan erbjuda bröstet hela tiden. "Fängslad" som du säger. Men nu när min bebis kommer sâ är det ju vi föräldrar som måste ta valet att erbjuda napp eller inte (och vara beredda pâ att bebisen kan acceptera...). Men dâ betyder väl det nästan helst säkert att nummer tvâ kommer fâ mindre närhet med mamma än min nummer ett fick (som inte hade napp utan "fri" amning). För nummer tvâ skulle ofta ligga med en bit gummi i munnen istället för att amma. Och jag tycker dessutom det känns riskabelt ur "hur mycket kommer jag fâ sova" - synpunkt om jag ska vara ärlig, även om det kanske skulle göra livet "enklare" dagtid. För jag tycker mig ha hört mânga skräckhistorier om barn som sover med napp och hur man måste gâ upp hela nätterna och ge dem nappen igen. I och för sig sov min första sâ bra nattetid i stort sett direkt sâ jag kanske inte ska ha sâ höga förväntningar ändâ, napp eller ej. Men men, hursomhelst, jag har inte helt bestämt mig ännu. Jag säger "jag" för min man är helt emot napp men jag tycker att det i slutändan fâr bli mitt beslut :)
Jag tror som sagt att om man vill göra livet lätt för sig så låter man bebisen bestämma i denna frågan :)
När min son var bara några dagar gammal var han otroligt gnällig en kväll. Bröstet funkade ICKE! Suga ville han dock och övertrött var han (jag trodde inte att så små barn kunde bli det)! Sög frenetiskt på lillfingret. Då tänkte vi att vi prövar en napp. Och den funkade riktigt bra! Så han ville suga helt enkelt, men blev bara orolig vid bröstet. Efter en stunds frenetiskt sugande på nappen så lugnade han sig och somnade sedan för natten. Senare visade sig att man kunde också ge honom bröstet för mycket, han kunde föräta sig tills han kaskadkräktes ibland. Sedan lärde jag mig att skilja på när han behövde äta och när han bara behövde suga.
Vissa barn kan ju lösa det ändå genom att suga på tummen, och då lära man ju få större problem har jag hört med att få dem att sluta? och vissa barn vill ha en snuttefilt. Eller inte. Somliga saker är svårt att styra som förälder :)
Har också haft kompisar som haft problem en liten period med att barnen tappar nappen, men de blir snart så stora att de lär sig att hitta den igen. Och när man tar hand om två så är det faktiskt väldigt smidigt om de gillar nappen under natten eftersom man kanske måste ta hand om stora barnet när det kräks/kissar ner sig/drömmer mardrömmar? (För att inte tala om att själv kunna gå på toaletten själv utan att någon liten vaknar för att man inte är vid deras sida) Man får helt enkelt inte lika mycket uppmärksamhet på direkten när man har större syskon, men de flesta småsyskon växer upp till trygga människor ändå :)
Mina barn avböjde nappen efter några månader bara och har inte ersatt den med något. Svåra att få i säng har de varit sedan dess! Räddningen har varit då i några månader att spela salsa på hög volym, då lugnade de sig direkt? bebissånger gick INTE hem!