• Galliformes

Flyga utomlands - ta med mediciner o sprutor

Om ett par månader ska min man o jag flyga till Indien.Min man äter en del mediciner (för hjärtat,blodtrycket mm) och har insulin.Jag frågade på resebolaget om det bara är att ta med mediciner o sprutor utan att behöva "bevisa" vad det är för mediciner.Hon verkade lite osäker.Men hon trodde att min man behövde ett intyg på  vad det är för mediciner han tar och att det skulle vara på engelska.
    Någon här som vet om detta stämmer ?

• Svar på tråden Flyga utomlands - ta med mediciner o sprutor
  • Jag är bara jag

Jag flög från Tjeckien och då hade jag intyg med mig på sprutorna,men det behövdes inte när det väl kom till kritan. Är nog väldigt olika mellan länder!

• Galliformes

Kan flygbolaget kanske kräva intyg ? Det är ju en lång flygresa så han måste ju ta både mediciner o insulin på planet.

• isabellab

Jag har alltid med orginalförpackning och recept på medicinen/medicinlista och det är aldrig någonsin problem. De är vana!

• emelieh87
    Jag har alltid  med intyg på att jag har diabetes och behöver ha insulin och diverse kanyler och grejer i handbagagaet, men jag har aldrig behövt visa upp det. Ändå bra att ha utifall! Jag fick mitt intyg utskrivet via diabetesmottagningen jag går på, dom har förtryckta intyg på engelska som bara behöver en stämpel och underskrift från dom så det går på någon minut att fixa:)
  • rfoto

Flygplatser inom EU har utrustning för att kontrollera medicin i vätskeform.

• Betty Boop

Min man har intyg men har aldrig behövt visa det. Det är viktigt att ha allt insulin i handbagaget och inte i den incheckade resväskan. Det är för kallt i lastutrymmet och insulinet kan ta skada.

• rfoto
    Betty Boop skrev 2014-10-17 12:21:53 följande:

Min man har intyg men har aldrig behövt visa det. Det är viktigt att ha allt insulin i handbagaget och inte i den incheckade resväskan. Det är för kallt i lastutrymmet och insulinet kan ta skada.

Det beror på vilket flygplan det rör sig om. Kommer inte på något passagerarflygplan som inte har förbindelse mellan kabin och lastrum just nu. Däremot kan det hända att det just i det lastrummet fraktas torris.
    Det är en större anledning att frakta medicin i handbagaget för att verkligen väskan ska komma fram.
  • Jag är bara jag

När jag skulle få medicin från Tjeckien ville de inte skicka med flyg just p.g.a frysrisken så jag hämtade det på plats och tog som handbagage.

Svar på tråden Flyga utomlands - ta med mediciner o sprutor