• Anonym (ts)

Bör jag oroa mig för hans drickande?

När ska man börja oroa sig för någons drickande?

Min sambo drack aldrig förut, han snackade t.o.m skit om folk som var ute på krogen och söp..
    Nu har han träffat nya vänner och är ute flera gånger i veckan. Dels mitt i veckan eftersom vännerna jobbar i krogbranschen och alltså själva har veckan som helg, plus att han går ut "som vanligt" på helgen. I snitt är han kanske ute 3 ggr/v, men det händer att han dricker oftare (tex när dom repar med bandet)

Reagerar jag bara för att jag är van vid att han inte är ute alls eller finns det anledning att oroa mig?

• Svar på tråden Bör jag oroa mig för hans drickande?
  • Anonym (ts)

Ingen som har någon tanke?

Det känns så svårt att bedöma när man dels själv inte umgås i sådana kretsar (är 30 och känner ingen som festar på samma sätt som när vi var 19 längre..) och för att det kommit så plötsligt.

• Anonym (oacceptabelt)

Jag hade aldrig accepterat att min sambo var ute 3 ggr i veckan även om han inte drack. Behövde han umgås så ofta med sina kompisar, hade han inte varit något för mig att satsa på. Träffa kompisar är helt ok naturligtvis, men det ska ju inte vara så att man ständigt ränner ute.

• Anonym (ts)

Ok. Han är borta på "egna grejer" 4-6 dagar i veckan. Han har stort behov av att umgås med vänner och "ha ett eget liv" , plus att han spelar i band.. Trodde det var "normalt" ..

• Anonym (oacceptabelt)
    Anonym (ts) skrev 2014-10-17 01:16:01 följande:

Ok. Han är borta på "egna grejer" 4-6 dagar i veckan. Han har stort behov av att umgås med vänner och "ha ett eget liv" , plus att han spelar i band.. Trodde det var "normalt" ..

Oj du milde tid! Det kan inte vara mycket tid ni får tillsammans? Nej, i min bok är det inte normalt att ha sånt stort behov av "ett eget liv" när man lever i en relation. Jag utgår från att ni inte har några barn.
  • Anonym (ts)

Nej, Inga barn .. än iaf..

• Anonym (oacceptabelt)

Men nu verkar ju inte ditt problem vara hans behov av "sitt egna liv", och att han lägger ner mycket tid på det, utan det du undrar över är om han dricker för mycket, så du bör vara orolig.

På det du berättar så verkar det ju som att han dricker varje gång han har några aktiviteter utanför hemmet, vilket ju är väldigt ofta. Antingen det är när han träffar kompisar eller repar med bandet. Jag tycker det låter väldigt oroväckande.

Kan inte låta bli att undra hur det kommer att bli den dag ni får barn.

• Anonym (.....)
    Anonym (ts) skrev 2014-10-17 02:07:30 följande:

Nej, Inga barn .. än iaf..

Skaffa inte barn med honom ! Iallafall inte förän efter några år när han inte super varje vecka och iallafall visar lite intresse av att umgås med dig. Annars kommer både du och barnet mycket dåligt.
  • Anonym (ts)
    Anonym (oacceptabelt) skrev 2014-10-17 03:23:55 följande:

På det du berättar så verkar det ju som att han dricker varje gång han har några aktiviteter utanför hemmet, vilket ju är väldigt ofta. Antingen det är när han träffar kompisar eller repar med bandet. Jag tycker det låter väldigt oroväckande.

Kan inte låta bli att undra hur det kommer att bli den dag ni får barn.

Ok, då är det inte jag som överreagerar.. 
    Han säger ju att han kommer vara ute mindre när vi får barn, men frågan är ju vad det innebär.. 
    Jag fick mig en riktig tankeställare när jag sa att jag hade bokat tvättid en fre em/kväll då jag kanske inte skulle vara hemma och han sa att det funkade bra för då kunde han dricka öl/whisky och tvätta.. Det kändes liksom inte helt..sunt. 
    Anonym (.....) skrev 2014-10-17 07:19:15 följande:
    Skaffa inte barn med honom ! Iallafall inte förän efter några år när han inte super varje vecka och iallafall visar lite intresse av att umgås med dig. Annars kommer både du och barnet mycket dåligt.
    Fast vi har varit tillsammans ett tag, är gifta och framförallt så är jag 30, så jag känner att vi inte kan vänta hur länge som helst.. 
    Han har hållit på såhär dom 3-4 senaste månaderna. 
  • Ogago
    Anonym (ts) skrev 2014-10-17 00:03:27 följande:
    Bör jag oroa mig för hans drickande?

Ja.
  • neverpreggo

Dricker han då mycket eller är det bara något glas? Kan han avstå alkohol?

Jag ser inget problem med att partnern har ett annat liv, det räcker ju med att ha en häst för att bli borta mer dagar än så. Har du egna hobbys? Det är nog svårt att leva ihop om en alltid känner att den andra alltid är ute på vift.

• Anonym (ts)
    neverpreggo skrev 2014-10-17 12:58:19 följande:

Dricker han då mycket eller är det bara något glas? Kan han avstå alkohol?

Jag ser inget problem med att partnern har ett annat liv, det räcker ju med att ha en häst för att bli borta mer dagar än så. Har du egna hobbys? Det är nog svårt att leva ihop om en alltid känner att den andra alltid är ute på vift.

Han dricker mycket, så pass att han blir riktigt full. 

Jag gillar att pyssla med saker hemma så det blir ju att jag är mest där. Jag har ju saker att göra men visst är det lite trist att han nästan aldrig är hemma innan 22-00 tiden
  • neverpreggo

Då känns det lite alarmerande faktiskt. Har ni suttit ner och pratat om detta?

• Anonym (ts)

Nej vi har inte pratat om det, dels för att jag inte riktigt vetat om det varit normalt och dels för att jag inte vill att han ska tro att jag är svartsjuk eller kontrollerande..

• Anonym (Linnea)

Vad vill du?
    Är du missnöjd med relationen i övrigt på något sätt?
    Bekommer det dig att han är borta så mycket?
    Är du oroad över hans drickande?

Svarar du ja på något av dem så måste du ju prata med din man..
    Det blir inte lättare ju längre man väntar, och definitivt inte om du skaffar barn med honom..
    Skulle han klara av att vara hemma en hel helg och umgås med er? Skulle du få avlastning eller skulle han dra iväg så pass ofta så du kanske ångrar att ni inte bröt tidigare..

• Anonym (oacceptabelt)

Jag skulle bestämt avråda från att sätta barn till världen INNAN han visat att han kan sluta dricka i den omfattningen han gör nu. Då drar han kanske automatiskt ner på sitt eget privatliv med kompisarna. Det kanske inte är lika kul att umgås så ofta och mycket med dem om man inte kan dricka varenda gång.

Som sagt, jag råder att låta honom få visa framfötterna och sin goda vilja innan det kommer en bebis i huset. Så roligt är det nog inte i det långa loppet att sitta hemma med en bebis på kvällarna, medans mannen odlar sitt privatliv nån annanstans de flesta av veckans dagar.

Absolut att man ska få ha sina intressen, och kunna träffa kompisar, men man måste ju försöka få till nån form av liv tillsammans också, och det är ju väldigt svårt om den ena sällan är hemma. Man är ju också två om att ta hand om sitt barn. Säger det i all välmening...Tänk dig för innan det kommer småttingar.{#emotions_dlg.flower}

• Anonym (.....)
    Anonym (ts) skrev 2014-10-17 12:20:03 följande:

Fast vi har varit tillsammans ett tag, är gifta och framförallt så är jag 30, så jag känner att vi inte kan vänta hur länge som helst.. 

Han har hållit på såhär dom 3-4 senaste månaderna. 

Att växa upp med en pappa som är alkoholist är inte kul alls. Det borde du undvika till varje pris. Hur kul blir det för dig att sitta med en unge medan pappan är full nästan varje dag i veckan? Att inte ens kunna låta pappan lyfta upp sitt egna barn pga sprit stank och livsfara för barnet.

Det är inte värt det! Tro mig! Min kompis pappa söp sig full 3 dagar i veckan.. Hon grät ofta och mådde väldigt dåligt pga av det. Hon skämdes otroligt mycket och kunde aldrig någonsin lita på sin pappa.

Tro inte på att han blir bättre när barnet väl kommer. Du vet att det inte stämmer. För dina blivande barns skull, kräv åtminstonde att han håller sig relativt nykter i 2 år innan du kastar in ett barn i det här.
  • Anonym (ts)

Gud vad jobbigt det blev. Jag inser ju att jag måste prata med honom.. 
    Vi har dock varit tillsammans länge och det är bara dom senaste få månaderna som varit så här så jag vet inte om jag borde vänta flera år, om han ändrar sig. 

Nu blev jag ju väldigt osäker på mängden tid han spenderar hemifrån. Jag har alltid förutsatt att sådant ändras när man väl får barn, att han "passar på" nu innan. Han säger även själv att det självklart kommer bli skillnad, men samtidigt så vet jag ju inte. Mer tid hemma för honom är kanske en dag mer.. Vi har tagit den diskussionen innan, men han är en sådan som tycker att man inte ska göra problem av saker som inte är aktuella än. Att det bara är onödigt att ta upp sådant nu. 

• Anonym (Linnea)
    Anonym (ts) skrev 2014-10-17 14:23:00 följande:

Gud vad jobbigt det blev. Jag inser ju att jag måste prata med honom.. 
    Vi har dock varit tillsammans länge och det är bara dom senaste få månaderna som varit så här så jag vet inte om jag borde vänta flera år, om han ändrar sig. 

Nu blev jag ju väldigt osäker på mängden tid han spenderar hemifrån. Jag har alltid förutsatt att sådant ändras när man väl får barn, att han "passar på" nu innan. Han säger även själv att det självklart kommer bli skillnad, men samtidigt så vet jag ju inte. Mer tid hemma för honom är kanske en dag mer.. Vi har tagit den diskussionen innan, men han är en sådan som tycker att man inte ska göra problem av saker som inte är aktuella än. Att det bara är onödigt att ta upp sådant nu. 

Jag tycker att du ska be honom vara hemma en hel helg och bara umgås. Göra sånt ni tycker är trevligt, och kul.

Eller bara några dagar under en vecka, för att se om han kan njuta av det.
    Även om du inte känner dig ensam, så säg nåt sånt om han helt plötsligt undrar varför.
    Se om han kan vara utan alkohol den tiden, och om ni har kul ihop, bara ni två.

Känner han att han har problem med det, då ska du
    nog verkligen ha ett samtal med honom.

• Anonym (ts)
    Anonym (Linnea) skrev 2014-10-22 06:14:21 följande:
    Jag tycker att du ska be honom vara hemma en hel helg och bara umgås. Göra sånt ni tycker är trevligt, och kul.

Eller bara några dagar under en vecka, för att se om han kan njuta av det.
    Även om du inte känner dig ensam, så säg nåt sånt om han helt plötsligt undrar varför.
    Se om han kan vara utan alkohol den tiden, och om ni har kul ihop, bara ni två.

Känner han att han har problem med det, då ska du
    nog verkligen ha ett samtal med honom.
    Jag testade faktiskt det i helgen och han har varit hemma från i fredags tills igår. Visst tog han ett par öl till en film, men det var allt under dom här dagarna, så jag känner mig ändå lugn. Tror inte jag behöver ta upp det med honom :) 
Svar på tråden Bör jag oroa mig för hans drickande?