• Armand

Nya flygskatterna, minskar resandet?

De kan bli 200 för Inrikes, 400 inom EU, 2000 utanför EU.

"Vår nya klimat- och miljöminister har redan blivit uppmärksammade med en del mindre smickrande rubriker. Bland annat att husbåten hon har med sin familj målats med kopparbaserad bottenfärg som inte är det bästa valet för miljön, att hon släppt ut smutsvatten i Östersjön och inte betalat tillräckligt med skatt för den gröna diesel båten drivs med.

Allt det här har Åsa Romson svarat på i pressen, men en kritik hon inte hade bemött, när vi sågs i förra veckan, var att hon själv blev den första ministern att ta regeringsplanet från Bromma, den flygplats mitt i Stockholm som Miljöpartiet vill stänga. 

? Det kändes faktiskt inte så dumt med tanke på att det var ett informellt möte med miljö- och energiministrar inom EU för att diskutera det viktiga klimatbeslut vi måste ta ganska brådskande för att sätta fart på de internationella klimatförhandlingarna. Visst det kan kännas som en paradox att flyga till möte för att diskutera klimatfrågor, och jag hoppas att vi framöver ser mycket mer av videokonferenser. Just att det gick från Bromma har jag inget problem med. Vi i Miljöpartiet har aldrig föreslagit att det inte får flygas överhuvudtaget mellan Sverige och andra europeiska länder. Jag tycker bara att planet lika gärna hade kunnat gå från Arlanda, säger klimat- och miljöminister Åsa Romson.

Inget dåligt flygsamvete hos nya miljöministern alltså. När det gäller flyget deklarerade regeringen redan i regeringsförklaringen att de vill införa någons sorts miljöavgift på flyg, som till skillnad från många andra transportmedel inte betalar någon bränsleskatt, för att styra över till miljövänligare transportmedel.

Trafikforskaren Jonas Åkerman på KTH har utrett hur hög en flygskatt skulle behöva vara för att klimatutsläppen från flygplan ska beskattas lika hårt som bilar. Då handlar det om 200 kronor tur och retur på en inrikesflygning, 400 kronor fram och tillbaka inom EU och 2000 kronor extra i flygskatt för en Thailandsresa.

Vissa EU-länder har redan infört flygskatter och dem bör Sverige ta rygg på enligt Åsa Romson. Storbritannien har haft flygskatt i 20 år och där är man nu uppe i de nivåer Åkerman föreslår ungefär. Sedan finns det också flygskatt i Tyskland, Österrike och Frankrike, men då handlar det om betydligt lägre belopp.

Enligt Jonas Åkerman så står flyget (in- och utrikes) för 10 procent av Sveriges totala klimatutsläpp och med den flygskattenivå som han föreslår minskar flygandet med ungefär 5 procent. Sedan ökar ju flygandet med 4 procent per år globalt, så det lär ju behövas högre flygskatter framöver om man vill att flygandet ska minska. "

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5991774

Vi är alltså efterblivna och det ser väldigt marginellt ut om vi minskar med 5% och det globalt ökar med 4, alltså ökar det om de stora länderna inte gör något.
    Sedan gäller det att skatterna går till miljön och inte annat som MP prioriterar.

1600 för en familj på 4 inom EU och 8000 till Thailand svider bara lite?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Nya flygskatterna, minskar resandet?
  • SVejsan

Många prioriterar resandet så pass högt så det kommer bli ett problem främst för de har det sämst tror jag. Resandet blir ännu mer en klassfråga. Minskningen av resandet kommer inte bli så stort som MP tror...

De som inte har råd kommer då konsumera upp pengarna (på prylar) som annars gått till resande, alt köra mer bil. Om vi hade sämre så kan jag tänka mig att det är några av de sakerna vi försakar som vi skulle lägga pengarna på.

• Armand
    SVejsan skrev 2014-10-17 08:00:32 följande:

Många prioriterar resandet så pass högt så det kommer bli ett problem främst för de har det sämst tror jag. Resandet blir ännu mer en klassfråga. Minskningen av resandet kommer inte bli så stort som MP tror...

De som inte har råd kommer då konsumera upp pengarna (på prylar) som annars gått till resande, alt köra mer bil. Om vi hade sämre så kan jag tänka mig att det är några av de sakerna vi försakar som vi skulle lägga pengarna på.

Blir billigare att stanna i Sverige som förr.
Svar på tråden Nya flygskatterna, minskar resandet?