• Anonym (DenStressadeArbetare)

Vara avskedad och mammaledighet

Hej,
    Jag är vecka 23+6 och jag jobbar på en fabrik tillsammans med min man. Vi har ett problem med foretag ägaren. Ägaren är aggressiv och trakasserar nästan hela personalen. Men han har trakasserat mig och min man i sista 9 månader mer än vanligt och nu orkar jag inte mer. Vi har provat att vara snälla och artiga mot honom och i julas jobbade vi också över nästan varje dag och under helgen för att vi hoppades att lungnade honom, men det hjälpte inte. 
    Sedan februari blev han ännu värre och vi förstode inte varför. Vi börjar kl 6;00, men han vill vi börja 5;55. Han sa till min man att han kommer att sparka av honom om min man kommer för sent (kl 6;00 är för sent...). Han sa mig att han ska sparka av mig om jag inte arbeta snabbt (och nu kan jag inte vara snabb som vanligt). Nu är jag utskriven för 50% men han säger ibland att jag måste jobba över (och jag tycker att om jag jobbar över medan sjukpenning, lurar jag Försäkringskassan, för att jag vill inte göra det).
    Han ropar på oss för vårt nationalitet i stället för vårt namn men gör inte det med dom andra invandrare. Han vill alltid hantera vår tid, vår jobbplats, vår uppgifter, han skriker på oss, han kommer i omklädningsrummet (också i kvinnors omklädningsrum) och han vill inte att vi använder någon artbetshjälpmedel för att lyfta tungt eftersom vi kastar tid och han förlorar pengar. Nu vår bil har gått sönder och vi kan inte starta kl 6, och han är sur för detta: han frågar varje morgon varför vi kan inte börja kl 6;00 och vi är tvungna att repetera varje dag att bilen är på service och han svarar oss att det är vårt problem och det spelar ingen roll och vi måste börjar kl 6;00 även om vi kan inte.
    Vi skulle vilja anmäla honom till facket, men vi är oroliga. Vi tänker att han kommer att sparka av oss innan mammaledighet om vi anmäler honom, då gör vi inte det. Men jag kan inte stå ut honom längre och jag mår illa bara att tänka åka på jobbet: jag sover inte på natten för att jag undrar hela tiden vad det kommer att hända den följande dag. 
    Jag kan prova att fortsätta att jobba där till mammaledihet men jag vill veta: om ägaren sparkar av mig, kommer jag att förlora mammaledighet?
    Tack :)
  • Svar på tråden Vara avskedad och mammaledighet
  • Försäkringskassan

Hej!

Det du beskriver låter inte som en bra arbetsmiljö. 

Har du ett tungt arbete kan du ansöka om graviditetspenning men då måste även din arbetsgivare fylla i en blankett om att han inte kan omplacera dig till annat arbete.
    Ansökan gör du minst 30 dagar innan det datum du har rätt att gå hem. Man kan få graviditetspenning 60 dagar före beräknad förlossning och ersättningen utbetalas under 50 dagar. De dagar som återstår efter den 50 dagen till barnets födelsedatum kan du ta ut föräldrapenning.

Skulle du bli avskedad så anmäler du dig till arbetsförmedlingen den första arbetslösa vardagen. Gör du det så skyddar du den inkomst som du haft när du arbetat.
    Här gäller att du skall ha arbetat minst 8 månader för att du ska få din föräldrapenning beräknad på inkomsten du har nu.
    Om du inte vill ansöka om graviditetspenning finns möjligheten för dig att ansöka om föräldrapenning 60 dagar före beräknad förlossning.
    Tänk bara på att de dagarna tas av de dagarna du tänkt dig vara hemma med barnet.

Skulle du säga upp dig under den tiden du är hemma med föräldraledighet under barnets första levnadsår händer inget med din inkomst/ersättning. Däremot måste du för att behålla den ersättning/inkomst som vi fastställt för just dig ta ut minst 5 dagar per vecka med föräldrapenning efter att barnet fyllt ett år och är du utan arbete så måste du anmäla dig till arbetsförmedlingen så snart din föräldrapenning är slut.
    Vill du veta mera hur du ska göra eller få mer information kontakta vårt Kundcenter på telefonnummer 0771 - 524 524.

Hälsningar
    Carl, handläggare

Hallå Carl. Tusen tack för ditt svar. 
    Du har rätt, det är inte en bra arbetsmiljö. Jag har jobbat där i nästan 2 år. Jag har skickat ansökan för graviditetspenning precis igår. Som tur var foretags Ekonomichef har fyllt blanketten där hon berättar att foretaget inte kan omplacera mig till annat arbete. Men med gravididetspenning ska jag sluta den 16 december. Och jag tänker att han kommer att stressa mig under de där sista månaderna. Nu provar jag att inte svara honom: jag hälsar inte honom längre, annars han kommer för att prata till mig, för att säga att en gravid kvinna behöver jobba 8 timmar även om hon har foglossning.
    Jag hoppas att kommer inte att sparka mig. Jag vet inte om kan anmäla honom till facket. Jag är rädd att förlora jobbet, även om det är bra vad du berättade mig. 
    Jag skulle vilja fråga en sista grej: om jag lägger in om avsked, förlorar jag mammaledighet? Jag frågar det därför att jag känner mig som jag inte kan hålla mig längre: jag är jätte arg på honom och om han provocera mig, kan jag inte hålla mig därför att jag mår dåligt när vi grälar. Jag undrar om det är värre att fortsätta där om jag mår dåligt, jag är orolig för mitt barn.
    Tack igen Carl :)
  • Försäkringskassan

Hej! 

Det kan påverka din ansökan om Graviditetspenning om du slutar tidigare.För att man ska beviljas graviditetspenning gäller att man behöver vara ledig från ett arbete och att man skulle ha arbetat i den perioden som man söker graviditetspenning. 

Din föräldrapenning påverkas inte av att du slutar tidigare. Det gäller om du har arbetat i minst 6 månader innan du slutar arbeta eller går ner i arbetstid när det är 6 månader eller kortare tid kvar till den planerade förlossningen. 

Din föräldrapenning beräknas på den inkomst du hade innan du gick ner i arbetstid.

Hälsningar
    Vera, handläggare

• Försäkringskassan

Hej

En gravid kvinna har rätt att avbryta eller minska sitt arbete tidigast 6 månader före  barnet födelse / beräknad förlossningsdatum. Du bör dock tänka på att för att du ska få din SGI (sjukpenninggrundande inkomst ) beräknad efter ditt arbete så ska du ha arbetat i minst 8 månader innan du avbryter eller minskar ditt arbete. Det verkar du ha gjort.

ÖVRIGT:

Jag vet inte om du redan har lämnat blankett FK 5033 Uppgifter Inkomst och Årsarbetstid till din arbetsgivare. (Det är den blanketten vi sände till dig i samband med att du skickade in moderskapsintyget till Försäkringskassan). Om inte ska du lämna den till löndeavdelningen hos din arbetsgivare.

ANNAN INFORMATION

Har du ett arbete som gör att du med stöd av arbetsmiljölagen är förbjuden att fortsätta att arbeta ska din arbetsgivare intyga detta i samband med att du ansöker om graviditetspenning. Du har i sådana lägen rätt till graviditetspenning tidigare.

Har du ett tungt arbete och fysiska besvär som gör att det är svårt att arbeta redan nu kan du kontakta din läkare för en bedömning om du har rätt till en högre sjukskrivning. 

Vägledning SGI (sjukpenninggrundande inkomst) Kapitel 8.2.1

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/c627031e-afb5-460a-89b2-855f7a5432c0/vagledning_2004_05.pdf?MOD=AJPERES

Faktablad Graviditetspenning

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/7ce88ec3-71e0-41e9-af61-e3cff42063f6/ff_4074_graviditetspenning1401.pdf?MOD=AJPERES

Hälsningar

Robin, handläggare

Min situation är det:
    beräknad födelsedatum är den 2015-02-13. Sedan i 2014-08-21 var jag sjukskriven att jobba 50% på grund av foglossningbesvär. Jag var utskriven för att jag jobbar i ett fabrik, jag är stående under hela arbetsdagen och det är inte tillåt ta paus (vi har rast men ingen paus och det är ett problem också gå på toaletten). För att i somras alla frågade mig att arbeta över eller att ta ingen rast, för att jag orkade inte att jobba snabbt på grund av smärtan i bäcken, läkaren tänkte att det var ett bra lösning att sjukskriva mig 50%. Så den är ett tungt arbete, men det är ingen risk i arbetsmiljön (det är bara en helvetisk arbetsmiljön...). För att jag har provat att ansöka för gravididetspenning.
    Problemet är ägaren som trakasserar mig. Han är kanske arg för att jag är gravid och  jag ringde facket så många gånger. Jag tänkte att anmäla honom, men jag är bara rädd på mammaledighet om han sparka av mig efter min anklagelse. I början tänkte jag att arbeta 110% till sista månaden för att spara pengar. Men jag visste inte det kunde vara så jobbigt. 
    Jag provar att vänta att anmäla honom till facket lite längre. Jag provar att arbeta där så längre utan begära avsked eller vara avskedad. I alla fall jag känner mig lite bättre att veta att jag förlora mammaledighet. Tack för er information. 

Jag menar: jag känner mig lite bättre att veta att jag inte förlora mammaledighet. Tack igen

Svar på tråden Vara avskedad och mammaledighet