• beli

Bränner i bröstbenet när jag vänder mig

Jag är i v. 27, och den senaste veckan har jag tre gånger varit med om att när jag vänder mig i sängen på natten så bränner det plötsligt till liksom i bröstbenet (mellan brösten). Det känns nästan som om jag hade haft en liten, avlång behållare med syra i ett rör vid bröstbenet, och när jag vänder mig så tippar behållaren och syran rinner ut i röret. Det känns så otroligt brännande och starkt att jag tokvaknar och blir rädd.

Har aldrig känt det här nånsin förut, bara de här tre gångerna mitt i natten när jag vänder mig i sängen. Nu har jag blivit lite rädd för att det ska hända igen, så inatt vågade jag knappt vända mig (i de fall jag var någorlunda vaken när jag skulle vända mig alltså).

Har nån annan haft detta? Nu har vår MVC stängt, och skulle ju kunna ringa 1177, men eftersom det inte är nåt akut så tänkte jag höra om nån här har haft det (och vad det var i så fall).

• Svar på tråden Bränner i bröstbenet när jag vänder mig
  • beli

Den brännande känslan håller bara i sig i kanske 2-3 sekunder, men är otroligt stark.

• Alltide

Helt normalt. Har så nu och hade även under min förra graviditet (V 38 nu). Jag har det tack och lov inte alltid, men beror kanske på hur bebisen ligger. Kom någonstans i slutet av den period du är i nu. Vi är flera gravida i min grupp som upplever samma så du kan slappna av :)

• isabellab

Ja du det där känner jag igen.. Sura uppstötningar är det för mig.

För mig har det eskalerat och vissa nätter får jag halvsitta och sova för annars så får jag kräk i munnen (sorry!) det hjälper lite grann att dricka mineralvatten på kvällen innan läggdags och att som sagt ha bullat upp bakom ryggen.

Bebisen börjar ju bli stor nu också och trycker på magsäcken som spär på det hela.

• beli

Men hu vad hemskt! Alla andra graviditetsplågor jag har är okej, men det här känns ju som att vakna av ett knivhugg i bröstet :-/ Jättekonstigt att det inte känns under hela natten, men sen när man ska vända sig så kommer magsyran i kontakt med kroppen...? Jättemysko.

Men tack för tipsen, ska testa dem och se hur det går!

• Iölka

Köp bikarbonat och blanda ut en tsk med ett glas vatten. Smakar illa men neutralisera magsyran-bättre än samarin och allt annat liknande.

• beli
    Iölka skrev 2014-10-18 14:52:48 följande:

Köp bikarbonat och blanda ut en tsk med ett glas vatten. Smakar illa men neutralisera magsyran-bättre än samarin och allt annat liknande.

Har bikarbonat hemma, så ska prova. Tack!
Svar på tråden Bränner i bröstbenet när jag vänder mig