• Randig

1,5 åring VÄGRAR borsta tänderna.

Hur i hela friden ska jag göra:(??

Min 1,5 åring vägrar bli borstad, han stoppar den inte ens i munnen längre, han ser tandborsten och vet vad som väntas! Vi har mer eller mindre fått tvångsborsta han och det känns inte alls bra, såklart förstärker ju det bara has hat till tandborstning.
    Jag vill inte behöva kränka hans integritet genom att brotta ned ungen och borsta:(

Idag försökte vi i 15 min, men gav upp, inga borstade tänder blev det.

Vi har försökt med att leka, att vi borstar samtidigt med våra, att han borstar våra och vi försöker borsta hans. Men nä. Inget funkar.

What to do??

• Svar på tråden 1,5 åring VÄGRAR borsta tänderna.
  • Illva
    Voodoodoll skrev 2014-10-21 12:20:33 följande:
    Nej, det är inte protesterna jag tror de mår dåligt av. Min dotter på 14 månader protesterar ofta och högljutt (vilkey jag tycker är positivt; hoppas hon får mycket egen vilja!) Det är vad som händer vid protesten jag anser fel. Barnet är i underläge bland annat på grund av sin mycket mindre kropp. Då tycker inte jag att man utnyttjar detta för att hålla i barnet och tvinga det till att göra något han/hon visar att han/hon inte vill, under skrik och försök att ta sig loss.

Jag kommer fortfarande ihåg när jag blev jagad som liten när jag skulle ta tempen i rumpan, hur jag kröp in under bordet men blev utdragen därifrån och sen togs den ändå, med våld och mot min vilja.

I min familj pratar vi, inte utför saker med hjälp av vårt fysiska övertag. Vår dotter må vara yngre och inte mogen att bestämma allt, men rätten till sin kropp har hon. Jag tänker däremot hjälpa henne och guida henne att ta hand om den.
    Tandborstning görs två gånger per dag i munnen. Det är inte kränkande utan ett måste. Jag förstår dock om du har traumatiska minnen efter febertermometern.
  • Voodoodoll
    Anonym (Borstar under protester) skrev 2014-10-21 14:24:40 följande:
    Med all respekt sâ låter det som att det kan ligga andra hundar begravna om du vet vad jag menar. Om det där med tempen var sâ traumatiskt sâ gjordes det väl pâ ett väldigt obehagligt sätt och dessutom kanske av vuxna som du inte litade pâ av andra skäl..?

Jag är övertygad om att man kan handla i barnets bästa och lâta bli att negligera dess hygien och hälsa samtidigt som man inte kränker barnet. Vissa saker är inte förhandlingsbara men man kan göra dem pâ ett respektfullt sätt trots att tvâng ibland kanske måste vara med i bilden. Om barnet litar pâ och respekterar den vuxne, och själv blir respekterad tillbaka, sâ borde saker som tandborstning eller blöjbyte inte vara traumatiskt.
    Haha. Det ligger absolut ingen hund begraven. Den togs av min mamma som jag i hela mitt liv litat till 100% på och som (förutom med detta termometer-fall jag fann oerhört kränkande som liten) jag älskat, litat på och haft som bästa vän både som ban och i vuxen ålder. :) Jag har absolut inte blivit utsatt för något slags övergrepp varesig i min barndom eller i vuxen ålder. Jag var dock ett barn med stor kroppslig integritet, något jag tror hör till min personlighet, för det har jag ännu.

Jag tycker inte heller att vissa saker går att förhandla bort. Jag tycker dock att det finns olika metoder för att nå sitt mål. :)
  • Anonym (Borstar under protester)
    Voodoodoll skrev 2014-10-21 15:19:06 följande:
    Haha. Det ligger absolut ingen hund begraven. Den togs av min mamma som jag i hela mitt liv litat till 100% på och som (förutom med detta termometer-fall jag fann oerhört kränkande som liten) jag älskat, litat på och haft som bästa vän både som ban och i vuxen ålder. :) Jag har absolut inte blivit utsatt för något slags övergrepp varesig i min barndom eller i vuxen ålder. Jag var dock ett barn med stor kroppslig integritet, något jag tror hör till min personlighet, för det har jag ännu.

Jag tycker inte heller att vissa saker går att förhandla bort. Jag tycker dock att det finns olika metoder för att nå sitt mål. :)
    Oj insâg nu att det lät som om jag insinuerade pâ typ sexuella övergrepp, ledsen. Egentligen menade jag bara att det kanske rådde dålig stämning i familjen och att relationerna kanske inte var de bästa pâ andra sätt. Men jag förstår av ditt svar att sâ inte var fallet.

Jag kan också förstâ att det kan kännas kränkande det där med termometer i rumpan för bakdelen är faktiskt en helig och privat del pâ ett helt annat sätt, det sitter liksom i vâra gener och i reptilhjärnan det där med bakdelen.

Vad det gäller saker som tandborstning sâ hâller jag med om att det är mycket bättre om man kan fâ barnet att vara med pâ det. Men om det verkligen inte gâr (TS skriver att barnet verkligen vägrar) sâ tycker jag att det gâr före att rädda barnets tänder.
  • Anonym (mor)

Antar att många 1,5-åringar inte jublar av glädje när de blir lämnade på förskolan? men man lämnar dem ändå och om de skriker och gråter så vet man att det går över på några minuter?

• Batmamba

Som någon annan tipsade om använde vi två borstar, en som barnet höll i och en som vi borstade med. Ibland borstade barnet våra tänder parallellt. Ibland blev det totalvägran och då höll vi fast barnet och borstade lite snabbt och symboliskt. Man ville inte dra ut på eländet... Vi var nog ändå luttrade eftersom vi ofta hållt fast vårt barn sedan hon varit bebis för att tvinga i henne livsviktig astmamedicin. :-/ Känns inte bra alls, men precis som tandborstning måste det göras. Hon vande sig med tiden både vid andningsmask och tandborste. Idag är hon 3,5 och kan ibland säga nej till tandborsten men då hjälper det att leka att det är en sagofigur som borstar.

• Anonym (tandtroll)

Jag tror att ALLA föräldrar skulle brotta ner och "kränka" ett litet barn som inte vill ha sin insulinspruta, eller någon annan livsviktig medicin. Om det inte finns någon annan utväg.

Nu är det ju en viss skillnad mellan tandborstning och insulin, men för ett litet barn är båda likvärdiga "kränkningar". Om den ena "kränkningen" är ok, varför är inte den andra det?

Om man som förälder faktiskt anser att det är VIKTIGT att borsta tänderna, så varför ska det då vara så förfärligt att barnet ger upp och förlikar sig med proceduren? De som tycker att man kan slarva med munhygienen ibland kan ju göra som de vill med sina barn.

Jag har vid behov sagt till mitt barn att nu bara måste vi göra det här, och om du inte samarbetar, så måste jag tvinga dig. Då har barnet fått en chans att välja, efter det kan man inte tala om "kränkning" längre.

• Ewald01
    Morkullan skrev 2014-10-21 12:43:26 följande:
    men alltså killen är 1, 5 år. Då ger man inte tuggummi om man inte vill att barnet ska kvävas.
    Hmm ... killen har ju ganska små tänder också ... kanske kan man få honom att spola munen. Det finns vätskor som man kan köpa på apoteket ...
  • Ewald01
    Morkullan skrev 2014-10-21 12:43:26 följande:
    men alltså killen är 1, 5 år. Då ger man inte tuggummi om man inte vill att barnet ska kvävas.
    Nja, tandläkarna tycker att det är fördelaktigt om t.ex. en 2-årning tuggar tugggummi .... men barnet ska inte tugga för länge ...

Hallo,

Solange sie nicht zu lange darauf herum kaut, ist das eher vorteilhaft.
    Viele Grüße

Antwort von Dr. Jacqueline Esch am 16.09.2013
  • Drottningen70
    Anonym (tandtroll) skrev 2014-10-21 17:01:01 följande:

Jag tror att ALLA föräldrar skulle brotta ner och "kränka" ett litet barn som inte vill ha sin insulinspruta, eller någon annan livsviktig medicin. Om det inte finns någon annan utväg.

Nu är det ju en viss skillnad mellan tandborstning och insulin, men för ett litet barn är båda likvärdiga "kränkningar". Om den ena "kränkningen" är ok, varför är inte den andra det?

Om man som förälder faktiskt anser att det är VIKTIGT att borsta tänderna, så varför ska det då vara så förfärligt att barnet ger upp och förlikar sig med proceduren? De som tycker att man kan slarva med munhygienen ibland kan ju göra som de vill med sina barn.

Jag har vid behov sagt till mitt barn att nu bara måste vi göra det här, och om du inte samarbetar, så måste jag tvinga dig. Då har barnet fått en chans att välja, efter det kan man inte tala om "kränkning" längre.

En väldigt stor skillnad mellan tandborstningen och insulin är ju att det är livshotande att vara utan insulin när det behövs omedelbart. Det finns absolut ingen som helst risk för dålig tandstatus om det under en el flera perioder är problem med tandborstningen för ett litet barn. Att då när det gäller tandborstningen ta till så våldsamma metoder är således ett helt onödigt övergrepp när man istället kan ta sig tid och tålamod för andra metoder, även om det tar några veckor. Övergreppet står alltså inte i proportion till vinsten utan är bara ett slappt sätt att få det gjort med hjälp av sin fysiska överlägsenhet. Om man lyfter sitt barn i håret för att rädda det från att ramla ut från balkongen så känns det likadant som om du lyfter barnet i håret för att få in honom från lekplatsen, det ena är ändå en oacceptabel handling...

Och att tro att en 1.5 åring har förmågan att genom att erbjudas val välja att bli kränkt el inte är ju rent av efterblivet..
  • Ewald01

Hmm ... det kan väl vara ett alternativ att tugga tuggummi. Man ska väl helst köpa speciell tuggummi från apoteket.

Munvatten bör man väl undvika hos barn respekive smabarn. Munvatten kan till och med innehålla farliga ämnen.

Munvattnet som jag fick när tandläkaren drog ut en vitdomstand innehaller t.ex. eugenol.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Eugenol

Eugenol är antiseptiskt och lokalbedövande och används av tandläkare som beståndsdel i en tamponad för inläggning i tandköttfickan för att lindra tandbesvär.[1]

http://en.wikipedia.org/wiki/Eugenol

Toxicity[edit]

Eugenol is hepatotoxic, meaning it may cause damage to the liver.[16][17] Overdose is possible, causing a wide range of symptoms from blood in the patient's urine, to convulsions, diarrhoea, nausea, unconsciousness, dizziness, or rapid heartbeat.[18] According to a published 1993 report, a 2-year old boy nearly died after taking between 5 and 10 ml.[19] Eugenol is subject to restrictions on its use in perfumery[20] as some people may become sensitised to it, however, the degree to which eugenol can cause an allergic reaction in humans is disputed.[21]

... och natriumflourid (inte helt ogiftigt heller)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumfluorid

Natriumfluorid används ofta i tandkräm för att stärka tändernas emalj genom att tillföra Fluor.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_fluoride

Nästa frågan är väl vilken tandpasta att man ska använda till småbarn ... det finns ju speciell tandpasta för barn osv. .... eller ska man bara borsta tänderna med vatten? ...

Det basta för barntänder är väl att undvika socker och godis . Tror om det kan vi komma överens . Bör även vara bra för kroppen!

• Anonym (????)
    Drottningen70 skrev 2014-10-21 18:48:24 följande:

En väldigt stor skillnad mellan tandborstningen och insulin är ju att det är livshotande att vara utan insulin när det behövs omedelbart. Det finns absolut ingen som helst risk för dålig tandstatus om det under en el flera perioder är problem med tandborstningen för ett litet barn. Att då när det gäller tandborstningen ta till så våldsamma metoder är således ett helt onödigt övergrepp när man istället kan ta sig tid och tålamod för andra metoder, även om det tar några veckor. Övergreppet står alltså inte i proportion till vinsten utan är bara ett slappt sätt att få det gjort med hjälp av sin fysiska överlägsenhet. Om man lyfter sitt barn i håret för att rädda det från att ramla ut från balkongen så känns det likadant som om du lyfter barnet i håret för att få in honom från lekplatsen, det ena är ändå en oacceptabel handling...

Och att tro att en 1.5 åring har förmågan att genom att erbjudas val välja att bli kränkt el inte är ju rent av efterblivet..

• Anonym (tandtroll)

Förmågan, tja kanske inte, men det går faktiskt att erbjuda val till mindre barn än så. Ganska snabbt lär de sig vad det handlar om. Mitt barn i alla fall. Kanske det är därför vi aldrig ens har behövt överväga våldsamma metoder?

I vissa situationer bara måste man lyda sin förälder. Den som konstant förhandlar och trixar om allting för att slippa "kränka" barnet tror jag gör barnet en björntjänst. Barnet växer upp i den tron att det alltid har fått göra som det vill. I själva verket är det föräldrarna som har manipulerat dem till både det ena och det andra. När barnet/tonåringen för första gången råkar ut för att någon beordrar dem att göra något, så blir det katastrof. "Jamen jag vill ju inte!!!"

En annan aspekt är säkerhet. I vissa situationer kan det t.o.m. bli direkt livsfarligt om inte barnet lyder direkt. Det måste finnas i ryggmärgen på barnet, att vid det där speciella tonfallet, då lyder man utan att tänka efter.

• Trollet99

Vi fick oxå kämpa med vår dotter och tandborstning. Vi gav upp efter några dagar, kände att det var ok att hoppa över några dagar för att bryta en dålig vana. Sen började vi om; erbjöd henne att borsta själv- EFTER att vi borstat. Om inte vi fick borsta, fick inte hon heller- visst, hon blev utan ibland men hon lärde sig snabbt å lät oss borsta först. Så kan vi fortfarande få göra ibland, hon är 3.5 nu.
    Ett annat tips: räkna på olika språk; engelska, franska, tyska, Mumin, rövarspråket- finns massa roliga!

• Anonym (Borstar under protester)

Jag är absolut emot övergrepp och våld (bara klargör). Men visst har vi fått hålla fast vårt barn ibland (utan att göra honom illa) för att till exempel skjölja och snyta näsan vid allvarlig förkylning. Barn kan inte se efter sig själva och det är upp till föräldrarna att se till att de blir väl omhändertagna. För om man kan låta barnet välja bort allt som för stunden inte är livshotande så kan man ju, utöver tandborstning, hoppa över att torka rinnande snor, ta bort öronvax, klippa naglarna och varför inte även byta blöja.
  • Mimosa1

Hej!
    Jag har en pojke på dryga1,5 år som de inte gått att borsta tänderna på. Han har matvägrat totalt i 9 månader o får sin närig via näsmagsond. vi har just varit på utredning av hans matovilja där man kom fram till att han är överkänslig bak i munnen medan för övrigt är underkänslig.
    Ett tips från arbetsterapeuten var att jobba med vibratorer i munnen. På så sätt släcker han underkänsligheten och får annan positiv aktivitet i munnen samtidigt som också överkänsligheten bak i munnen jobbas med.

Jag tror inte på tvång. Det leder inte till något positivt.

Sen våran pojke börjat jobba med vibratorer i munnen har det faktiskt blivit en förändring också med tandborstningen. Nu gapar pojken när vi ska borsta tänderna, han tycker det är roligt. Nu får man borsta tänderna nere i munnen. Nu jobbar vi vidare på att också få göra det uppe i munnen.

Detta kan jag varmt rekommendera alla småbarnsföräldrar med problem vid tandborstning. Köp en vibrator, låt barnen leka med den i munnen så de får goda upplevelser i munnen. Tvång däremot gör bara saken värre.

Svar på tråden 1,5 åring VÄGRAR borsta tänderna.