• Anonym (Cilla)

Det här med styv/ bonusföräldrar

Hur mycket skulle ni vara villiga att släppa ifrån er i en separation? hur mycket tycker ni det är okej att styv/ bonusföräldern lägger sig i ert barns liv?

• Svar på tråden Det här med styv/ bonusföräldrar
  • Iam
    Anonym (?!) skrev 2014-10-22 14:23:08 följande:
    Jag uttryckte mig aldrig så men jag sa att jag hade troligtvis blivit skadad om jag hade vuxit upp med dig Flört och jag är glad att jag inte gjort det.

Tyvärr så verkar du inte se till barnens bästa utan till ditt eget bästa, men du verkar inte förstå det själv.
    Du fortsätter? 

Nu är du bara elak, vilket jag inte varit mot dig.. så därför avslutar jag nu. 
  • Anonym (?!)
    Iam skrev 2014-10-22 14:25:06 följande:
    Du fortsätter? 

Nu är du bara elak, vilket jag inte varit mot dig.. så därför avslutar jag nu. 
    Nähä jag bara förklarar hur det är och jag tror du rent av varit skadlig för mig som barn och det är dagens sanning.
    Tänkte fler som "sextiotalist" och mindre som du hade vi haft fler lyckliga ungdomar det är jag övertygad om.
  • Iam
    Anonym (?!) skrev 2014-10-22 14:31:36 följande:
    Nähä jag bara förklarar hur det är och jag tror du rent av varit skadlig för mig som barn och det är dagens sanning.
    Tänkte fler som "sextiotalist" och mindre som du hade vi haft fler lyckliga ungdomar det är jag övertygad om.
    Det är inte hur DET är.. Det är hur DU tycker. 
    Och ja... du är elak.. att du sen inte vill ta det till dig får stå för dig. 
    Jag vet vad jag har för roll i dessa 4 barns liv och vad jag gjort för dom och hur dom känner för mig.. Och det är bevis nog för mig. 

Däremot tar det tyvärr inte bort hur sårad jag, och många med mig, kan bli över att vi aldrig blir accepterade och att vi alltid får klä skott för allt ont som händer och sker.  
  • Anonym (hrrm)
    Iam skrev 2014-10-22 14:34:20 följande:

Jag vet vad jag har för roll i dessa 4 barns liv och vad jag gjort för dom och hur dom känner för mig.. Och det är bevis nog för mig. 

Däremot tar det tyvärr inte bort hur sårad jag, och många med mig, kan bli över att vi aldrig blir accepterade och att vi alltid får klä skott för allt ont som händer och sker.  

Hon menar väl kanske hur "det är" när det gäller henne. Att du varit jättebra för dina bonusbarn är säkert sant, men det gör ju inte att ditt sätt är bra för alla barn där bonusföräldrar kommer in i bilden. För dina bonusar var ditt sätt bra, för henne skulle det varit dåligt. Att påstå att hon säkert skulle gillat dig om hon varit ditt sjuåriga bonusbarn är ganska förmätet och nedlåtande - med all respekt så skulle jag tro att hon känner sig själv bättre än vad du känner henne... Du säger att du är trött på att bonusföräldrar får klä skott för allt ont som sker - jag kan på ett sätt hålla med, jag är själv bonusförälder sedan några år tillbaka och man möter många fördomar i den rollen. Iallafall här på FL. MEN - vill man ha respekt för den man är måste man även respektera andra för vilka de är, och det har du misslyckats gentemot anonym (?!). Att då bli arg för att hon är ärlig i sina känslor och vända det till att det är hon som varit respektlös mot dig och inte tvärtom tyder på ganska dålig själviskt. Jag föreslår att du kommer ner från dina höga hästar och accepterar att ditt sätt inte är det enda rätta utan inser att både bonusföräldrar och bonusbarn har rätt till att känna som de gör och rätt att lägga upp relationen till varandra på sitt sätt. Ett sätt är sällan det rätta för alla, och anonym (?!) har varit mkt tydlig med att ditt sätt inte skulle passat henne. Jag föreslår att du funderar över vem som felat i respekten här egentligen och försöker se förbi din bild av dig som riddaren på den vita hästen.
  • Iam
    Anonym (hrrm) skrev 2014-10-22 15:37:29 följande:
    Hon menar väl kanske hur "det är" när det gäller henne. Att du varit jättebra för dina bonusbarn är säkert sant, men det gör ju inte att ditt sätt är bra för alla barn där bonusföräldrar kommer in i bilden. För dina bonusar var ditt sätt bra, för henne skulle det varit dåligt. Att påstå att hon säkert skulle gillat dig om hon varit ditt sjuåriga bonusbarn är ganska förmätet och nedlåtande - med all respekt så skulle jag tro att hon känner sig själv bättre än vad du känner henne... Du säger att du är trött på att bonusföräldrar får klä skott för allt ont som sker - jag kan på ett sätt hålla med, jag är själv bonusförälder sedan några år tillbaka och man möter många fördomar i den rollen. Iallafall här på FL. MEN - vill man ha respekt för den man är måste man även respektera andra för vilka de är, och det har du misslyckats gentemot anonym (?!). Att då bli arg för att hon är ärlig i sina känslor och vända det till att det är hon som varit respektlös mot dig och inte tvärtom tyder på ganska dålig själviskt. Jag föreslår att du kommer ner från dina höga hästar och accepterar att ditt sätt inte är det enda rätta utan inser att både bonusföräldrar och bonusbarn har rätt till att känna som de gör och rätt att lägga upp relationen till varandra på sitt sätt. Ett sätt är sällan det rätta för alla, och anonym (?!) har varit mkt tydlig med att ditt sätt inte skulle passat henne. Jag föreslår att du funderar över vem som felat i respekten här egentligen och försöker se förbi din bild av dig som riddaren på den vita hästen.
    Det hon skriver är att såna som mig är anledningen till att så många ungdomar mår dåligt..  Jag ser inte det som speciellt trevligt. 

Vad jag skrev var att jag inte alls är helt låst som hon får det att låta som. Jag läser av barnen och deras behov och propsar inte på att saker måste vara på ett speciellt sätt. 
    Hade mina bonusbarn sparkat bakut och vägrat ha mig i deras familj hade jag ju såklart inte tvingat dom. Jag hade helt överlämnat deras mående till deras pappa, och förmodligen lämnat relationen... 

Frågan är.. Ska barn ha den makten över sina föräldrar när inget fel har begåtts? Känslor kan faktiskt vara "fel"
    Man kan vara svartsjuk utan anledning och barn kan sparka bakut utan anledning... Ska en förälder, vars barn vägrar acceptera en ny partner, för alltid leva ensam? 

För övrigt blir jag inte arg.. Jag blir ledsen över att någon skriver till mig att sådana som jag är anledningen till att ungdomar mår dåligt idag... Det ÄR elakt. Sen får du tycka som du vill om saken. 
  • Iam
    Anonym (hrrm) skrev 2014-10-22 15:37:29 följande:
    För övrigt.. var har jag varit respektlös mot dig.. för du är det då sannerligen mot mig nu... och det strider ju mot precis allt du skriver ovan. 
    Jag har ingen bild av mig som någon riddare på någon vit häst. 
    Däremot VET jag att jag är bra med barn och att jag hjälpt flera barn ta sig igenom saker som inte alltid är så lätta att hantera. Jag VET oxå att det finns flera barn i min omgivning som verkligen uppskattar mig, känner sig trygga med mig och mår bra av att ha mig i sin absoluta närhet.. 
    Ska jag inte få lov att vara stolt över den egenskapen för att det svider i ögonen på exempelvis dig? 
  • Anonym (Bestämmer.)
    Anonym (?!) skrev 2014-10-22 12:36:46 följande:

Då tycker jag ni gör fel för jag tycker inte att fler än barnets föräldrar har rätten att bestämma över barnet (när det inte påverkar den nya) och eftersom vi befinner oss i detta forum så påpekar jag för säkerhetskull att man ska följa lagen.

Jag tycker både 1 och 2 är att föredra faktiskt och skulle vilja se att fler tänkte på det viset men alla gör inte det men så har vi också många nya familjer som inte fungerar.

Jag har tyvärr vuxit upp i en skilsmässofamilj och vet hur det är och det är för mig ett stort övertramp när en främling ska komma in och bestämma över mitt liv.

Så 1 och 2 hade varit det bästa alternativet i vårt fall.

Jag undrar hur dina föräldrars skilsmässa egentligen var då du verkar riktigt skadad av detta ...

Ang komma in och bestämma så kan det kanske upplevas så om den nya flyttar in med mannen och barnen i deras tidigare hem. Så var det inte för oss utan de flyttade hem till mig alla tre.
  • Anonym (?!)
    Iam skrev 2014-10-22 14:34:20 följande:

Har ingen aning om varför du blir sårad faktiskt, jag är bara ärlig och säger min åsikt helt enkelt.
    Anonym (Bestämmer.) skrev 2014-10-22 17:02:06 följande:
    Jag undrar hur dina föräldrars skilsmässa egentligen var då du verkar riktigt skadad av detta ...

Ang komma in och bestämma så kan det kanske upplevas så om den nya flyttar in med mannen och barnen i deras tidigare hem. Så var det inte för oss utan de flyttade hem till mig alla tre.
    Skadad vet jag inte men jag tror det är lätt att bli skadad av en skilsmässa så jag är säkert aningen skadad men det skyller jag på andra. Däremot så lever jag inte i en sådan familj idag, jag har nu ett eget liv.
  • Anonym (hrrm)
    Iam skrev 2014-10-22 15:49:01 följande:

För övrigt.. var har jag varit respektlös mot dig.. för du är det då sannerligen mot mig nu... och det strider ju mot precis allt du skriver ovan. 

Jag har ingen bild av mig som någon riddare på någon vit häst. 

Däremot VET jag att jag är bra med barn och att jag hjälpt flera barn ta sig igenom saker som inte alltid är så lätta att hantera. Jag VET oxå att det finns flera barn i min omgivning som verkligen uppskattar mig, känner sig trygga med mig och mår bra av att ha mig i sin absoluta närhet.. 

Ska jag inte få lov att vara stolt över den egenskapen för att det svider i ögonen på exempelvis dig? 

Jag ber uppriktigt om ursäkt för att du tog mitt inlägg som respektlöst. Det var absolut inte min mening. Jag bad dig titta på sättet du själv uttryckte dig, vilket kan uppfattas som att du anser dig bättre än den du argumenterar med och även som att du är en aning självgod. Jag sa inte att du ÄR sådan eller att du menar att framstå så, utan att du kan uppfattas sådan. Det känns även som om du ibland tillskriver din "motståndare" åsikter man inte har, som i svaret till mig ovan - att det skulle svida i ögonen på mig att du är stolt över att ha varit - är - en bra bonusmamma. Jag tycker absolut du skall vara stolt över det, av vad du beskriver så har det passat både dig, dina partners (som jag förstår det har du varit bonusmamma även tidigare) samt dina bonusbarn perfekt. Ni har lagt upp "din roll" på ett sätt där alla verkar må bra. Jag tycker verkligen det är jättebra, och i mina ögon är en fullt delaktig bonusförälder det allra bästa. Vad jag ville ha fram är att det inte är det bästa för alla. Det är inte det rätta sättet vare sig för alla föräldrar, bonusföräldrar eller för alla barn. Barn är som du säkert vet, olika. De har olika förutsättningar, olika bagage att släpa på och olika sorters personligheter. Och alla hade inte mått bäst av att ha en engagerad bonusförälder. Av en väldigt många orsaker som vi inte kan veta ngt om, och det är inte viktigt. Poängen är att om ngn säger sig ha mått väldigt dåligt av en bonusmamma som engagerat sig på det sätt du beskriver så är det respektlöst att påstå att den personens känslor är fel. Och när du fortsätter framhäva att hon har fel och att du är så bra (vilket kanske är sant i VISSA fall) så är det liktydigt med att trampa på den personens känslor.

Jag tycker inte anonym (?!) har rätt i att fler barn skulle mått bättre om bonusmammor över lag engagerat sig mindre, tvärtom tror jag att barn mår bättre ju fler vuxna människor de har i sin närhet som bryr sig och älskar dem. Jag tycker mycket av det hon skrivit är fel. MEN - det ger dig ändå inte rätten att trampa på hennes känslor och tillskriva henne som den som trampat på dina.

Om du vill ta det som respektlöst är du i din fulla frihet att göra så, men jag tror det är viktigt att kunna vända tillbaka blicken till sig själv och försöka se med andras ögon. Och att du vägrar göra det och istället går i ngn slags försvarställning om ngn påpekar att de anser du gått för långt visar på att önskan att se sina egna eventuella tillkortakommanden inte är speciellt stor. Det framstår som självgodhet, oavsett om det är menat så eller inte. Och - jag säger inte det för att vara respektlös mot dig, utan för jag anser att även dina motståndare förtjänar att mötas med respekt.
  • My Little Man
    Anonym (?!) skrev 2014-10-22 12:53:06 följande:

Det låter som att det fungerar bra i ert fall, dock ser jag inte nödvändigtvis att den nya och barnen behöver ha något tillsammans men såklart så är respekt och tolerans ett måste.

Man jag tycker inte att man ens behöver umgås och ha speciellt mycket med varandra att göra och jag tycker inte att den nya har rätt att sätta upp regler som främst rör barnet (som inte rör den nya).

Men i ert fall låter det som välfungerande, tyvärr verkar det dock vara ovanligt att det är på det viset. Men jag tror även att detta är lite beroende på ålder och när den nya kommer in i livet, är man med ifrån början är det en sak men talar man om tonåringar så bör man nog inte lägga sig i för mycket.

Du tycker inte att ett barn som bor 50% av sitt liv med en trevlig, normalfuntad styvförälder ska behöva bygga upp en relation med denna? Ska han komma till pappa, och bara vara med sin pappa, enbart vända sig till sin pappa, enbart se sin pappa, trots att han har syskon och en trevlig styvmamma där? Vad är meningen med det?? Är det inte bättre att försöka göra det bästa ut av situationen man är i (spelar ingen roll om man valt den själv eller inte. Det är det ju ingen barn som gör.)? Skapa en trevlig atmosfär och trygga relationer? Att bli behandlad av både pappan och styvmamman på samma sätt som sina syskon? Att styvmamman säger nej till glass på en onsdag eller att kl 21 är det dags att komma hem på en torsdag, är väl inget dom skadar ett barn? Trots att mamman kanske skulle sagt ja till glassen och att kl 21:30 är ok? Så vida inte reglerna är totalt annorlunda och mycket stränga på ena stället (och barnet inte är i mitten/övre tonåren) hanterar de oftast det bra.

Jag tycker det låter trist att en 8-10-12 åring vill skaffa en relation med en normalt snäll och trevlig styvförälder, bara för att denna inte är ens förälder.
  • My Little Man
    Anonym (?!) skrev 2014-10-22 13:59:19 följande:

Trust me, jag är säker på att jag inte gjort det men man kan inte gilla alla människor tyvärr och det får man leva med.

Att du och jag inte skulle klicka har ingenting att göra med att du faktiskt gör det med de styvbarn du faktiskt har och jag är glad det fungerar för er och hoppas att det fortsätter.

Men jag är också glad att jag idag lämnat det där bakom sig och glad att jag inte idag har dig som styvmamma för då hade jag kanske inte levt idag eftersom dina åsikter och ditt sätt att leva är så långt från mitt.

Jag är också otroligt emot ordet "styv/ bonusmamma" för jag tycker att barnet har en mamma och det räcker, det behövs ingen alternativmamma.

Bra att din styvson säger så och hoppas att det håller i sig, men återigen glad jag inte är honom det hade nog kostat mig livet och tyvärr går föräldrars separationer och misslyckanden så långt.

Men du, om du varit 7 år och Iam var din första styvmamma, då hade du ju inte haft de erfarenheter du nu har med styvfamiljslivet. Och då hade du kanske uppfattat henne som en snäll person som velat ditt bästa?

Och du menar i fullaste allvar att om en styvförälder ville ta del i ditt liv, utan att "klampa in" med nya stränga regler, bara helt normala regler i samråd med din pappa, så skulle det kosta dig livet? Förlåt att jag inte tar dig på allvar men... :o
  • My Little Man
    My Little Man skrev 2014-10-24 10:03:41 följande:

Du tycker inte att ett barn som bor 50% av sitt liv med en trevlig, normalfuntad styvförälder ska behöva bygga upp en relation med denna? Ska han komma till pappa, och bara vara med sin pappa, enbart vända sig till sin pappa, enbart se sin pappa, trots att han har syskon och en trevlig styvmamma där? Vad är meningen med det?? Är det inte bättre att försöka göra det bästa ut av situationen man är i (spelar ingen roll om man valt den själv eller inte. Det är det ju ingen barn som gör.)? Skapa en trevlig atmosfär och trygga relationer? Att bli behandlad av både pappan och styvmamman på samma sätt som sina syskon? Att styvmamman säger nej till glass på en onsdag eller att kl 21 är det dags att komma hem på en torsdag, är väl inget dom skadar ett barn? Trots att mamman kanske skulle sagt ja till glassen och att kl 21:30 är ok? Så vida inte reglerna är totalt annorlunda och mycket stränga på ena stället (och barnet inte är i mitten/övre tonåren) hanterar de oftast det bra.

Jag tycker det låter trist att en 8-10-12 åring vill skaffa en relation med en normalt snäll och trevlig styvförälder, bara för att denna inte är ens förälder.

Blev fel i slutet där: INTE vill skaffa en relation med styvföräldern, skulle det ju stå! ;)
Svar på tråden Det här med styv/ bonusföräldrar