• Anonym (Welma)

Missfall. vad händer nu?

Blödde riktigt mycket i förgår med stora klumpar. Hela dagen. Åkte in till kvinnoklinikens jourmottagning. Blodtrycket var bra men pulsen hög. Man tog graviditetstest som var positivt. Vi har jobbat på att skaffa barn men jag har inte haft symptom och visste inte att jag var gravid. Men man sa att det då var ett missfall. Blödningen avtog under natten men hb hade sjunkit till drygt 80 så jag fick lite blod, det steg över 100. Läkare undersökte och trodde att det fanns rester kvar. Jag fick 2 cytotec men kände ingenting alls av dem. Blödde inte mer heller. Fick åka hem, ska tillbaks om en vecka. Känner mig i stort sett återställd nu men är hemma från jobbet och vilar. Ville inte säga på jobbet vad som hänt i helgen så jag sa att jag var jätteförkyld och mådde dåligt. Nu undrar jag vad som händer...finns risk att det börjar om igen? Jag antar att om det ser fint ut på återbesöket händer inget mer men vad händer om det finns kvar något ännu då? Inget mer tycks ju komma ut...skrapar man då? Är det farligt att ha rester kvar? Hur går skrapning till, gör man det på en gång? Får man åka hem direkt? Törs jag försöka bli gravid igen? Vill inte vara med om det här en gång till...har barn förut och allt har alltid gått jättebra. Aldrig haft missfall eller blödning. Kan jag göra något själv för att hjälpa till att få ut allt? Känner mig helt förvirrad...

• Svar på tråden Missfall. vad händer nu?
  • Anonym (Klok)

Först vill jag beklaga det som hände. Jag har varit med om liknande i början av året så jag kan svara på dina frågor. Vid nästa besök kommer de att kolla med UL om något är kvar och då kan du erbjudas antingen en omgång till av tabletter eller skrapning (om det är nåt kvar alltså). Jag fick ta 2 omgångar tabletter men allt kom inte ut så de fick skrapa. Jag blödde dock jättemycket efter tabletterna så jag fick läggas in över natten. Man sövs ner vid skrapning och det tar ca 15 min. De går eg in i livmodern med ett sugrör typ och suger ut allt som är kvar. Efteråt får du smärtstillande och får åka hem så fort läkaren kollat att du kan tex kissa osv, så man inte har smärtor. Jag var på uppvaket ca 40 min sen fick jag mat och efteråt åkte jag hem. Blödde inte alls, hade lite flytningar och jag hade inte heller ont efteråt. Rent fysiskt, förutom blödningen, klarade jag mig fint. Den psykiska biten var jag inte beredd på. Prata med din man eller andra som du kan prata med. Du törs absolut bli gravid igen. Det tog mig ca 6 månader men jag är gravid nu. Jag ska inte ljuga, jag är rädd att det kan gå fel igen, man har alltid en hemsk tanke efter ett missfall men det vinner inte över min önskan att ha ett barn till. 

Man känner sig lurad när man fått missfall och det finns inga förklaringar till varför så man blir förvirrad precis som du sa. Men man kan komma över det och gå vidare. 

Lycka till och jag hoppas det går bättre nästa ggn :)

• Anonym (Welma)

Anonym (klok) Grattis till din graviditet! Blödde du också massor först? Skulle du med facit i hand avstått tabletter och valt skrapning på en gång? Blödde du hela tiden till återbesöket också? Förlåt om jag är frågvis...Grejen är att jag är 40+ nu och min lilla är ett år gammal. Vill så gärna att hon ska få ett syskon men vill inte riskera för mycket. Fick nästan dödsångest när jag bara blödde och blödde...

• Anonym (Klok)

Skulle definitiv valt skrapning men är man tidigt i graviditeten så vet jag inte om man kan välja. Men jag blödde fruktansvärt mycket, hade blodbrist så jag fick läggas in över natten. Jag började blöda och åkte in så märkte de på UL att det var missfall så jag fick tabletter samma dag. Tog dem, började blöda på kvällen och blödde så pass mycket att jag fick åka in senare på kvällen. då gjorde de UL och såg att allt inte hade kommit ut. Fick några tabletter till. På morgonen gjorde de ett ul till och sa då att de tyckte en skrapning behövs då inte allt var ute ändå. Det gjordes på morgonen direkt. Hade gärna sluppit allt blod och kaos som var den kvällen. 

• Anonym (Klok)

Hej. Hur går det för dig? Hoppas det går bra på återbesöket. 

• Anonym (Welma)

Jodå det går ok. Inget ont. Känner mig återställd. Blöder väldigt lite nu, typ som i slutet på mensen. Inga klumpar eller något. Jag hoppas det betyder att det är över och att inget är kvar. Blödde lite mer en gång idag bara. Känns lättare att sörja då jag inte visste att jag var gravid och inte hunnit glädjas över det och längta. Förmodligen var det väl något som var fel....Samtidigt skäms jag och tänker att alla skulle tycka att jag får skylla mig själv som tänker skaffa fler barn trots att jag passerat 41. Även om jag är långt ifrån den enda i världen... Jag hoppas att jag får en chans till och att det går vägen då!

• Anonym (Klok)
    Anonym (Welma) skrev 2014-10-21 17:45:36 följande:

Jodå det går ok. Inget ont. Känner mig återställd. Blöder väldigt lite nu, typ som i slutet på mensen. Inga klumpar eller något. Jag hoppas det betyder att det är över och att inget är kvar. Blödde lite mer en gång idag bara. Känns lättare att sörja då jag inte visste att jag var gravid och inte hunnit glädjas över det och längta. Förmodligen var det väl något som var fel....Samtidigt skäms jag och tänker att alla skulle tycka att jag får skylla mig själv som tänker skaffa fler barn trots att jag passerat 41. Även om jag är långt ifrån den enda i världen... Jag hoppas att jag får en chans till och att det går vägen då!

Tänk absolut inte så. Du ska inte skylla dig själv. Även om du har passerat en ålder so what, det innebär inte att du är förbjuden att skaffa fler barn. Din ålder kommer inte göra dig till sämre mamma. Det är sant att riskerna ökar ju äldre man blir men det är absolut inget du borde skämmas för eller ursäkta dig för. Du vill ha ett barn till och det är bara du som har rätt att bestämma det och ingen annan. 
    Krya nu på dig och ta hand om dig och bestämmer ni att prova igen så hoppas jag verkligen att det går bättre nästa gång :)
Svar på tråden Missfall. vad händer nu?