• DreamBear

Ni med tre barn - är det stor skillnad på 2 och 3?

Har två barn som kommit tätt. De är födda 2011 och 2013. Skulle ljuga om jag sa annat än att det är fullt upp från morgon till kväll. En i sin första trotsperiod och en som precis lärt sig gå :) Jag är mamma 24 timmar om dygnet och älskar det!!!

Ni som har tre barn och gärna ni som har dem tätt; hur skiljer sig livet som tvåbarnsmor till trebarnsmor? Positivt bara? Negativt?

Hoppas på era tankar

• Svar på tråden Ni med tre barn - är det stor skillnad på 2 och 3?
  • Flickan och kråkan

Vi har tätt mellan våra första - 16 månader. Sen -07:a och tidig -09:a. Och så har vi en liten trea som är nästan 16 månader (-13). Det har bara varit positivt.....verkligen. Tre täta hade jag dock inte orkat, men det är jag . Väligt roligt att få erfara och uppleva lite större åldersskillnad också. Vilka STOREBRÖDER mina äldsta visat sig vara. Stor skillnad när det gäller förståelse, omsorg, tålamod etc etc. Alltid någon där som håller i handen när han ska ner för en trappa eller med en kram när han är ledsen . Den stora skillnaden är hela logistikbiten - skola, förskola, läxläsning, aktiviteter. När de äldsta blivit äldre så upptäcker man att andra saker tar tid och kräver engagemang.

• DreamBear

Närmar mig 40 år så jag kan inte/vill inte/vågar inte vänta så länge på trean :) Ska det bli en trea så blir det tätt igen.

• Flickan och kråkan
    DreamBear skrev 2014-10-21 10:19:40 följande:

Närmar mig 40 år så jag kan inte/vill inte/vågar inte vänta så länge på trean :) Ska det bli en trea så blir det tätt igen.

Det förstår jag. Vår trea var också lite av ett nu eller aldrig. Jag är 39.
  • daimstrut

Är inte så stor skillnad. Man lever ju redan småbarnslivet. Lite jobbigt i början när bebisen tog mycket tid, men överlag mest positivt. En annan dynamik i familjen tycker jag. Och helt underbart att se de stora med bebisen! Mina barn är 5,5 och snart 3,5 och bebisen 7 månader. Men visst är det fullt upp och tålamodet med de stora tryter ju en del när man har varit uppe x antal ggr på natten...

• MirandaMay

Jättemysigt tycker jag!

har en 08 en 09 och en 13 och väntar nu en fjärde 15.

Trean bara hängde på i familjen och rutinerna och jag tycker inte det har varit svårare att ha tre än två. När jag är själv med barnen och behöver ägna mig åt minstingen så kan de stora underhålla varandra en stund och hjälpas åt lite om nån behöver nått.

• Sjörövarfabbefarfarsfar

Vi har en 07 , 09 och en 13

Jobbigt var det till viss del, men det hänger nog oxå på hur bebisen är. Våran minsting fick kolik och då var det tufft. Men nu när hon är större ( snart 2) så är det underbart att se hur syskonen är mot varandra, och speciellt mot lillasyster.

Det blir en helt annan dynamik i familjen med 3 eller fler barn. Alla måste finna sig i att allt tar lite längre tid och alla får vänta på sin tur. Men det funkar bra, alla får sin "föräldrartid"när dom behöver det.

Jag hade nog oxå satsat på tätt mellan barnen, det är säkert tufft första året men när de är äldre är det lättare att hitta aktiviteter, semestrar osv som passar alla. Och de är i samma fas med dagis/skola mm.

• hultgren

Hej

Jag har mina 3 barn födda 08 09 ovh 11

17 resp 18 månader mellan, ja tyckte steget mellan 2 till 3 var större än 1 till 2. Men bara för att hon var första bebisen som hållet mig vaken på hela nätterna (3 månaders kolik)

Men alla barnen har sovit i egna rum och hela nätter redan vid 3 mån ålder .

Konstaterat att med sömn klarar man hur många barn somhelst :)

Ja ser bara fördelar att ha fått dem så tight. Mina barn bråkar mellanåt men är mest fantastiska, det blir vad man gör det till :)!

Du kommer klara det galant!!:)

Svar på tråden Ni med tre barn - är det stor skillnad på 2 och 3?