• FiaMedFunkk

SR vill att Romers barn ska få rätt till skola

"I Göteborg får barnen till EU-migranter ofta gå i skolan. I Uppsala, där Maria bor, ser det annorlunda ut.
    ? Jag gick dit och försökte skriva in dem, men jag blev uppringd lite senare och fick veta att de inte har rätt att gå i skolan, säger Michael Grenholm som jobbar på Stefanushjälpen i Uppsala."

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5996013

Det finns givetvis en rad frågor kring detta. Hur skulle vi kunna placera barn som inte kan läsa eller skriva alls, eller inte kan svenska i våra skolor?

De får endast vistas här i 90 dagar, vad händer med barnen då? Ska skolplikten gälla? De kan givetvis inte göra läxorna i en bil, ska de då alla få gratis bostäder?

Bra förslag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-21 12:55
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5996013

• Svar på tråden SR vill att Romers barn ska få rätt till skola
  • Centurione
    Anonym (långt ute) skrev 2014-10-21 12:22:14 följande:
    Men jag håller ju med dig. Har man inte lärt sig när man är 13 kan man lika bra skita i det helt. Jag ser ingen som helst vits med att lära sig det sent, det är i så fall bättre att aldrig lära sig än att göra det sent. 
    Man kan ju inte BÖRJA lära sig läsa på ett språk som man överhuvudtaget inte förstår...
  • Centurione
    Anonym (Tom Peng) skrev 2014-10-21 13:00:02 följande:

Långt värre i reportaget var att fyraåringar tillåts sova utomhus i bilar. Där förutsätter jag att myndigheterna griper in. Placering i fosterhem måste väl vara aktuellt. Samhället kan inte tolerera att barn hanteras så.

Vad gäller undervisningen följer väl av en placering att barnen får gå i skola/dagis. Som någon nämnde är väl det enda som betyder något att barn inte ska tillåtas hamna i utanförskap på grund av sina föräldrars synnerligen dåliga livsval. Vem som betalar är mindre viktigt.

Det är respektive hemlands sak att betala för detta. Inte svenska kommuners.
  • FiaMedFunkk
    forfucksake skrev 2014-10-21 16:06:44 följande:
    Hur och varför skulle vi göra det?
    Om vi kommer att behålla vårt EU-medlemskap och följa inhemsk lagstiftning samt EU-regler, så blir det extremt svårt att erbjuda samt att ge romers barn en ordentlig skolgång. De flesta av dem får ju inte vistats här längre än 90 dagar.

Sen kan de inte bo i en bil, då måste socialen tvångsplacera dem, om de nu ens kan göra det med icke-medborgare?
  • Gert

Det är bra. Ta hit alla världens fattiga barn så får de gå i skolan gratis. Sveriges skola är ju världsbäst. Drömmer

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Anonym (naivt)
    Sansa Snark skrev 2014-10-21 12:47:45 följande:

Hur får du ens in Sveriges Radio i det hela? SR tycker ingenting, de sänder radio. 

Så du tror att SR inte tycker något? Hört talas om uttrycket den tredje statsmakten?

Att kunna välja och vraka om vilka nyheter och händelser som når ut till den breda massan är ingen liten makt, där kommer tyckandet in.

De har även makt att dra igång egna projekt, radio, tv-serier om saker som de tycker skall belysas extra mycket och undvika att rapportera in saker.

Radio P1 har haft serier om tiggarna t.e.x, det är ingen slump.

• FiaMedFunkk
    Gert skrev 2014-10-21 16:52:54 följande:

Det är bra. Ta hit alla världens fattiga barn så får de gå i skolan gratis. Sveriges skola är ju världsbäst. Drömmer

Kan ju finnas ett samband? Finland gör tvärtom och har världens bästa skola.
  • Gert
    FiaMedFunkk skrev 2014-10-21 16:54:50 följande:
    Kan ju finnas ett samband? Finland gör tvärtom och har världens bästa skola.
    Det är klart att det finns ett samband. Om nu även rumänska barn ska få gå i svensk skola, gratis dessutom, så kommer Sverige sjunka ännu längre ner i Pisa.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Anonym (naivt)
    Gert skrev 2014-10-21 16:59:47 följande:
    Det är klart att det finns ett samband. Om nu även rumänska barn ska få gå i svensk skola, gratis dessutom, så kommer Sverige sjunka ännu längre ner i Pisa.
    Ja, lärarnas arbetsbörda lär inte direkt bli mindre.

Om detta skall genomföras så ser jag enbart lösningen att de går i helt egna klasser. Naturligtvis skall skolpeng från hemlandet komma först som täcker 100% också.
  • FiaMedFunkk
    Gert skrev 2014-10-21 16:59:47 följande:
    De kommer troligtvis även vara undantagna Skolplikten och enbart sporadiskt gå i skolan, med föräldrar som inte kan hjälpa dem med läxan. Så de kan bara dra ner resultaten än mer.
  • forfucksake
    Anonym (naivt) skrev 2014-10-21 17:03:59 följande:
    Ja, lärarnas arbetsbörda lär inte direkt bli mindre.

Om detta skall genomföras så ser jag enbart lösningen att de går i helt egna klasser. Naturligtvis skall skolpeng från hemlandet komma först som täcker 100% också.
    Och då skulle hemländerna lika gärna kunna bekosta deras skolgång på hemmaplan, eftersom det ändå inte är någon långsiktig lösning att föräldrarna åker hit och tigger. Får föräldrarna jobb här är det som sagt en annan sak, då har de rätt till svensk skola. Men i dagsläget blir det istället moment 22.

Och att sätta dem i Sveriges redan ansträngda skola, löser inte grundproblemet. Det är betydligt bättre att satsa på att bygga upp en fungerande tillvaro för dem i deras hemländer. Här måste EU nog hjälpa till, för hemländerna verkar inte fixa det själva, eller bry sig...
  • Anonym (elle)
    forfucksake skrev 2014-10-21 17:29:46 följande:
    Och då skulle hemländerna lika gärna kunna bekosta deras skolgång på hemmaplan, eftersom det ändå inte är någon långsiktig lösning att föräldrarna åker hit och tigger. Får föräldrarna jobb här är det som sagt en annan sak, då har de rätt till svensk skola. Men i dagsläget blir det istället moment 22.

Och att sätta dem i Sveriges redan ansträngda skola, löser inte grundproblemet. Det är betydligt bättre att satsa på att bygga upp en fungerande tillvaro för dem i deras hemländer. Här måste EU nog hjälpa till, för hemländerna verkar inte fixa det själva, eller bry sig...
    de vill nog inte ha barnen i skolan här, tror inte det har gått så bra att locka in dom dit någon gång trots att samhället jobbat hårt.
  • Centurione
    forfucksake skrev 2014-10-21 17:29:46 följande:

Det bästa skulle nog vara, om rumänska staten ordnade med internatskolor för dessa barn. Självklart ska barnen få komma ut och hälsa på sina föräldrar, och föräldrarna få komma och hälsa på sina barn! MEN - de skulle inte få ta med dem på sina tiggarresor.

På elevhemmen skulle det finnas personal som både såg till att barnen fick god fysisk omvårdnad, och att de skötte skolan. Personalen skulle ha som mål, att få in barnen på tankar om tänkbara yrken och arbeten... och att stötta dem på vägen. Så att de kom ifrån tiggeriet och brottsligheten. För jag tror tyvärr inte att det GÅR på något annat sätt.
  • Sansa Snark
    Anonym (naivt) skrev 2014-10-21 16:53:21 följande:
    Så du tror att SR inte tycker något? Hört talas om uttrycket den tredje statsmakten?

Att kunna välja och vraka om vilka nyheter och händelser som når ut till den breda massan är ingen liten makt, där kommer tyckandet in.

De har även makt att dra igång egna projekt, radio, tv-serier om saker som de tycker skall belysas extra mycket och undvika att rapportera in saker.

Radio P1 har haft serier om tiggarna t.e.x, det är ingen slump.
    Klart att medierna har makt, har aldrig påstått något annat. Men var i inslaget sägs "Vi på Sveriges Radio anser.... "? Eller, när sägs det ens i radion? Om radion sänder ett inslag där de någon uttalar sig om surströmming, är det då per definition ett debattinlägg om surströmmingens vara eller icke vara?
  • FiaMedFunkk
    Sansa Snark skrev 2014-10-22 16:05:16 följande:
    Klart att medierna har makt, har aldrig påstått något annat. Men var i inslaget sägs "Vi på Sveriges Radio anser.... "? Eller, när sägs det ens i radion? Om radion sänder ett inslag där de någon uttalar sig om surströmming, är det då per definition ett debattinlägg om surströmmingens vara eller icke vara?
    SR har lyft frågan allena och artikeln är skriven så att de verkar anse att detta bör ske. Man måste inte uttryckligen säga jag anser...för att anse något.
  • Anonym (naivt)
    Sansa Snark skrev 2014-10-22 16:05:16 följande:
    Om SR hade börjat sända inslag i så gott enbart positiva ordalag varje dag om surströmmingen med diverse olika infallsvinklar, samt kritiserat och tystad allt och alla som har det minsta att ifrågasätta mot surströmmingens vara eller inte vara så hade jag faktiskt börjat undra om varför SR är väldigt förtjusta i surströmming och kallat SR väldigt partiska.

Jag hade nog faktiskt gått så långt att jag hade börjat kolla om SR är delägare i nån surströmmingsfabrik eller vilka andra incitament som kan finnas för att SR då driver surströmmingsfrågan så hårt.

• Anonym (mumin)

finns ju språkskolor
    om föräldarna pratar ett annat språk än svenska hemma

Svar på tråden SR vill att Romers barn ska få rätt till skola