• Gimle

Hunden bröt ryggen!

Mina föräldrars Bearded collie på 7 år var ute och lekte på tomten. Hon skulle springa efter en boll och gjorde en tvär vändning, skrek till och ramlade ihop med förlamade bakben. De åkte till veterinären som konstaterade att ryggen var bruten så illa att avlivning var enda alternativet.

Någon som varit med om eller hört om något liknande? Jag tycker att det låter så konstigt. Det är en frisk, stark, aktiv hund som är van med mycket motion och fysisk aktivitet.

• Svar på tråden Hunden bröt ryggen!
  • viseversa

Fy stackars hund och stackars ägare. Vanligt är det nog inte men köart det kan hända om man vänder sig fel eller häftigt.

• Gimle

Ja, trodde verkligen inte att det var så illa när mamma sa att de var påväg in till veterinären med henne tidigare idag.

• Joico

Japp, det har jag hört. Det är inte jättevanligt men jag minns väl en tjej på¨ett forum och en blogg som hade just kastat boll med sin hund som gjort en tvärvändning och på något vis gjort sig illa. Minns inte om den just bröt ryggen men efter mycket rehab, eventuellt nån operation och låååång tid så kunde hunden tillslut gå igen. Men fy vilket arbete det var. Jag vet inte om jag skulle utsätta hunden för det.

Jag kastar inte boll (eller andra saker) med min hund just p.g.a skaderisken och önskar att fler tänkte på det.

• Gimle

Hon tvärvände för att jaga efter en bil som körde på andra sidan häcken så var visst inte bolljagning.

Tyvärr var ryggmärgen så skadad att de sa att det inte gick att reparera.

Svar på tråden Hunden bröt ryggen!