• angeelica

Hur länge på förskolan?

Halloj!
    Vi har en son som planeras för inskolning i april, då kommer han vara 14 månader. Det är vårt första barn och jag har blivit så nojig redan nu och vet inte hur själva dagarna ska "planeras" med tanke på våra jobb osv- som kan nämnas är heltid. Samtidigt som jobbet vill veta lite hur jag tänker med min "återkomst" i februari (sambon blir hemma till april alltså), om det blir heltid eller ej m.m.

Hur många timmar är "normalt" för en 14-månaders att orka med allt som händer på förskolan?

Jag sitter nu och funderar på om jag helt enkelt ska gå ner lite i tid när han börjar på förskola för att jag ska kunna hämta honom tidigare. Skulle han vara på dagis efter våra arbetstider så skulle det bli 7:30- nästan kl 16 och det känns absolut inte okej i mammahjärtat.

Så min fråga är alltså som sagt hur ni som haft barn på förskola tidigt, gjorde. Hur många timmar/dag var ert barn där?

• Svar på tråden Hur länge på förskolan?
  • Masken84

Har två barn. En kille på 2,5 år som började på dagis när han var 17 månader och en dotter som nu är 14 månader har gått på dagis sen hon var 1 år.

Jobbar inom vården så tiderna ser olika ut men i genomsnitt går de 8-15 varje dag och i bland är dom lediga helt vissa dagar. Mina barn har alltid älskat dagis och vill verkligen dit och de trivs. Vi har dom på ett litet dagis så mycket personal och små barngrupper :)

• sina

Mitt barn började på förskola som 15-månaders. Efter inskolningen gick hon 7.30-14 en månad, 7.30-15 en månad (lite drygt) och därefter 7.30-16. Det gick jättebra, och var fullt normala tider sett till de andra barnen på förskolan.

• Natulcien

Det finns väl inget "normalt", men så korta dagar som möjligt är ju bra att sikta på, tycker jag. Hellre fler korta dagar i veckan än några få jättelånga, i alla fall.

Nu började ju inte vår son så tidigt. Han var 2 år när han började. Men även då tyckte jag att fem timmar verkligen var max för en dag.
    Så han gick tre dagar i veckan á fem timmar om dagen.

Och med tanke på att er son kommer att vara så liten så är väl 15-20 tim./vecka en bra riktlinje, kanske?
    Kan inte pappan också gå ner i tid?
    Och så kanske ni kan gå omlott lite, d.v.s. en åker till jobbet tidigt, medan den andra börjar senare och därmed lämnar barnet senare. Och så kan den som har börjat tidigt också sluta tidigt och hämta barnet, medan den andra jobbar sent. Och så kanske ni kan turas om så? Det förutsätter ju flex-jobb förstås.

• angeelica

Nej jag vet det, just därför jag skrivit "normalt" med kaninöron :P.

Ja flera kortare dagar är jag också inne på!

Jag har flex-möjlighet så för mig funkar det ju lite lättare på den fronten, men inte sambon. Sambon kommer vid tidpunkten även ha ett relativt nytt jobb så vi har kommit överens om att det i så fall blir jag som går ner ett litet tag så att han kan komma in och sköta det nya jobbet så bra som möjligt utan massa pusslande under provanställning o.s.v.

Mitt jobb vet att jag kanske inte kommer tillbaka på heltid trots att jag tidigare sagt att jag tänkt det liksom, saker förändras ju. Skulle bara vilja ha en lite klarare bild i huvudet innan man diskuterar allt med jobbet men det är så svårt när allting bara är ren teori i dagsläget. Vet ju inte ens vilken förskola han kommer få börja på- ändå ska man veta antal timmar, i stort sett :P

Jag skulle kunna börja ännu tidigare om morgnarna kanske och därmed sluta tidigare, men man ska gärna funka som människa även efter jobbet...

• JA77

Vi jobbar båda i vården och kan inte sluta tidigare än 15.30 - oavsett arbetsgrad. Börjar senast 8 el 9. Ibland blev det 7-16, ibland 9-16. Det har gått så bra! Det är som det är, vi kan inte rucka våra arbetstider. Jag är glad så länge jag slipper kväll/helg. 

• Yonndax

Sonen började när han var 15 månader. Han fick gå 07.45 till 15.00 de första månaderna. Sen blev det sommar och väldigt få barn på dagis. Till hösten var han 22 månader och då blev det 07.45-17.15 måndag till torsdag och ledig fredagar. Gick tyvärr inte att lägga ut fredagens timmar under veckan så det var allt eller inget. Har gått jättebra för sonen och han trivdes kanon. Idag är han 4 år och tjatar om dagis om det är en längre ledighet typ 1 vecka eller mer.

• angeelica

Tack för svar allihop!! {#emotions_dlg.flower}
    Jag har tänkt lite fram och tillbaka och funderar på att gå ner till 80 % och vara hemma en dag i veckan med honom, åtminstone en period i början. Man har ju rätt till det och varför inte. Självklart hoppas jag att det inte ställer till det för mycket på jobbet älskar mina kollegor men samtidigt är ju familjen viktigast. Ekonomiskt sett går vi ju absolut inte under av att jag är hemma med sonen ett par dagar i månaden. Glad

Och att just efter inskolningen köra på korta dagar en kort period tills alla inblandade anser att det funkar bra, då får han gå heldagar de där fyra dagarna.

Svårt att "sätta allt i praktik" när det är så pass långt kvar som sagt. Man har ju faktiskt ingen aning om vad som händer.

• Parkslide

Vår dotter började i augusti på förskola vid 14 månader, och vi jobbar båda heltid. Hennes dagar är oftast 07.30-17.00 och det funkar fantastiskt bra! Hon är glad och pigg hela dagarna enligt personalen. Om det inte hade fungerat så bra så var vi båda beredda på att gå ner till 80%, men eftersom våra arbetsdagar inte går att förkorta så hade vi fått ta ledigt varsin dag i veckan. Nu behövdes inte det, men möjligheten finns i framtiden om hon eller fsk skulle signalera om att hon inte mår bra.

• Barbamama08

Bra i början om man inte låter dem gå för länge. Mitt barn började i februari efter ettårsdagen och gick 08:45-14:45. Utökade sedan till 16:30 efter sommaruppehållet så man hinner plugga klart på dagarna också...

• Ellie

Jag och min man var hemma 1 dag i veckan var, så förskolan blev bara 3 dagr. Pga tur med hans schema kunde barnet oftast ha tider mellan 7.45-13.30. Detta utökades efter något år.

• Barbamama08

Du kan ju förresten kolla med förskolan först när de brukar vara klara med mellanmålet. Det är ju mycket bättre att man kommer precis när de är på väg ut, eller vad de nu gör just på det dagiset efter mellanmålet, efter att alla har ätit klart så man inte distraherar barnen i onödan. Och schemalägg tiderna efter det.

• EssEss

Min dotter (1,5 år) går mellan 7-16 (ibland 16.30). Självklart känns det i både hjärta och samvete att hon ska behöva gå så långa dagar men vi måste tyvärr jobba. Det fungerar ändå väldigt bra, dottern springer nästan till dagis på mornarna och hon älskar att äta frukost där. Hon är nästan alltid glad på eftermiddagarna när vi hämtar henne och oftast vill hon inte alls gå hem.

Mitt tips är att du ska känna efter själv hur det känns, gå ner i tid några veckor/månader om det känns bra. Jag har ett jobb där jag kan flexa lite så dom första veckorna efter inskolning blev det korta dagar.

Svar på tråden Hur länge på förskolan?