Förstå vad folk menar - ofta man säger att man förstår men ändå inte fattar
Jag är en smart tjej och besitter social kompetens. Har lätt att föra mig i olika sammanhang och lätt för att smälta in och anpassa mig... dock upplever jag ett problem i olika "grupp-konstellationer"...när man konverserar/pratar/diskuterar/kallsnackar med folk... jag har har ett stort behov av att förstå saker o ting och lyssnar aktivt och vill gärna förstå det folk säger, inte bara "lyssna" utan jag vill lyssna och faktiskt höra vad dom säger o vad de menar... när jag pratar med någon en och en...alltså bara jag o en person till är det oftast inga problem utan detta upplever jag i större sociala konstellationer ex när man pratar vid fikabordet på jobbet osv... folk pratar o pratar o pratar, jag försöker hänga med o oftast nickar man mest bara o säger att man förstår osvosv... nu e jag jag lite trött på detta och vill mera hänga med och förstå vad folk faktsikt säger o menar... men jag drar mig lite för att fråga/verka jobbig/verka dum/verka ifrågasättande... om vi har en konversation o jag frågar: hur menar du? hur tänker du där osv?..så märker jag att folk ofta tar illa vid sig eller blir sura o inte orkar förklara... men frågar jag inte så förstår jag ju inte å då kan de eg prata med en vägg... men jag märker ett motstånd hos folk att vilja förklara närmare... o därför har jag dragit mig för att fråga..för att inte vara jobbig.. men jag e trött på det... o vill gärna fråga o förstå...
Någon som förstår vad jag menar?? Oftast i stora gruppsamlingar, vid fika på jobbet osv är detta skitjobbigt för oftast hänger man inte alls med då med hur de menar osv.. utan man bara sitter där o låtsas hänga med o nicka instämmande... men innerst inne fattar jag ingenting... o detta tar energi som fan, samtidigit å jag inte vågar fråga för att verka besvärlig...
Någon mer som kan uppleva detta?? Och förstå vad jag pratar om??