• mcflurry

Förstå vad folk menar - ofta man säger att man förstår men ändå inte fattar

Jag är en smart tjej och besitter social kompetens. Har lätt att föra mig i olika sammanhang och lätt för att smälta in och anpassa mig... dock upplever jag ett problem i olika "grupp-konstellationer"...när man konverserar/pratar/diskuterar/kallsnackar med folk... jag har har ett stort behov av att förstå saker o ting och lyssnar aktivt och vill gärna förstå det folk säger, inte bara "lyssna" utan jag vill lyssna och faktiskt höra vad dom säger o vad de menar... när jag pratar med någon en och en...alltså bara jag o en person till är det oftast inga problem utan detta upplever jag i större sociala konstellationer ex när man pratar vid fikabordet på jobbet osv... folk pratar o pratar o pratar, jag försöker hänga med o oftast nickar man mest bara o säger att man förstår osvosv... nu e jag jag lite trött på detta och vill mera hänga med och förstå vad folk faktsikt säger o menar... men jag drar mig lite för att fråga/verka jobbig/verka dum/verka ifrågasättande... om vi har en konversation o jag frågar: hur menar du? hur tänker du där osv?..så märker jag att folk ofta tar illa vid sig eller blir sura o inte orkar förklara... men frågar jag inte så förstår jag ju inte å då kan de eg prata med en vägg... men jag märker ett motstånd hos folk att vilja förklara närmare... o därför har jag dragit mig för att fråga..för att inte vara jobbig.. men jag e trött på det... o vill gärna fråga o förstå...
    Någon som förstår vad jag menar?? Oftast i stora gruppsamlingar, vid fika på jobbet osv är detta skitjobbigt för oftast hänger man inte alls med då med hur de menar osv.. utan man bara sitter där o låtsas hänga med o nicka instämmande... men innerst inne fattar jag ingenting... o detta tar energi som fan, samtidigit å jag inte vågar fråga för att verka besvärlig... 
    Någon mer som kan uppleva detta?? Och förstå vad jag pratar om??

• Svar på tråden Förstå vad folk menar - ofta man säger att man förstår men ändå inte fattar
  • Madame M

Jag vet inte riktigt vad du menar, men kan förstå att det måste vara jobbigt att alltid hänga med. Kan du inte sålla? Dvs sitter man i ett fika-sammanhang så vill folk oftast inte gå in på djupet, man vill bara ha lite lättsamt kallprat. Ibland kan det ju dock vara tid att prata om saker ordentligt. Istället för att haka upp dig på att du inte förstår kan du kanske försöka tänka "rätt samtal för rät tillfälle"?

Svar på tråden Förstå vad folk menar - ofta man säger att man förstår men ändå inte fattar