• Kroken

Komma överens om andra och tredje namn. Hjälp!

Vi fick en flicka för åtta veckor sen. Mitt fjärde barn och min mans första. Tilltalsnamnet är bestämt, Tilde. Men andra- och tredjenamnet är svårare. Vi tänker ett namn från min sida och ett namn från hans sida. Från min sida finns två förslag, Anna och Linnea. Från min mans sida är förslagen Birgitta och Inger, båda från hans mamma. Tyvärr är inget av förslagen från hans sida några höjdare tycker jag. Hur tänker ni, är det viktigt att ni tycker andra och tredjenamnet är fina eller tar ni dom för att det är släktnamn? Förslagen på hela dotterns namn är Anna Tilde Birgitta eller Tilde Inger Linnea.

• Svar på tråden Komma överens om andra och tredje namn. Hjälp!
  • fluu

Är andranamn släktnamn så tycker jag inte att det är viktigt att namnen är fina. Snarare att de betyder något och låter bra ihop. Mitt barn har två andranamn som jag inte gillar egentligen. Ena namnet är ett namn jag tycker illa om, men personen hon är döpt efter är viktig för oss och därför har hon det namnet ändå.
    Tycker att det låter bäst om Anna står först.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Kroken

Jag tycker också att det låter bäst med Anna först. Det är efter min mormor och jag och mina två stora flickor heter också det i andranamn. Fast just Anna är ett namn som inte min man gillar. Linnea är efter min mamma. Sen är min man av den åsikten att man alltid har tilltalsnamnet först och sen de andra namnen. Har förklarat för honom att så är det inte alls, men han tycker att det ska vara så

Ska kolla med min man om han har några fler namn på lager. Vet att hans farmor hette Rut, det gillar jag mer men det viktigaste är ju att det betyder nåt för min man. Inger och Birgitta heter hans mamma. Hans mormor hette även Birgitta.

• fluu
    Kroken skrev 2014-10-23 14:36:20 följande:
    Jag tycker också att det låter bäst med Anna först. Det är efter min mormor och jag och mina två stora flickor heter också det i andranamn. Fast just Anna är ett namn som inte min man gillar. Linnea är efter min mamma. Sen är min man av den åsikten att man alltid har tilltalsnamnet först och sen de andra namnen. Har förklarat för honom att så är det inte alls, men han tycker att det ska vara så smile5.gif
    Ska kolla med min man om han har några fler namn på lager. Vet att hans farmor hette Rut, det gillar jag mer men det viktigaste är ju att det betyder nåt för min man. Inger och Birgitta heter hans mamma. Hans mormor hette även Birgitta.
    Det behöver inte vara någon särskild ordning nej. Ni kan ju annars köra med någon slags rättvishetsprincip, typ att du får ett namn han inte gillar och han får ett namn du inte gillar ;)
    Man ska ju tänka på att andranamnen används sällan.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Kroken

Jo jag vet Men samtidigt vill jag inte ge barnet ett namn som nån av oss har väldigt negativa associationer till. Birgitta heter min jobbarkompis, inget negativt i henne, men ...... ja..... Åh, vad jobbigt det blir när man ska vara två och bestämma Med mina te stora var jag ensam och bestämde, mycket enklare

• Flickan och kråkan

Vi har som andra och tredje namn valt ett från min sida och ett från deras pappas. Jag har valt från min och min sambo från hans. Vi har inte lagt oss i varandras val. Vi har valt ett namn som betytt något för oss helt enkelt.

• Natulcien

Och jag som tycker att Inger är jättefint! Och Anna också! Men annars spelar det ingen roll i vilken ordning de står.

Men lite knepiga kombinationer att få till, tycker jag.
    Tilde Anna Birgitta eller Anna Tilde Birgitta passar ganska bra ihop.
    Tilde Inger Linnea är inte så dumt heller, tycker jag.

• Hero77
    Kroken skrev 2014-10-23 13:53:10 följande:

Vi fick en flicka för åtta veckor sen. Mitt fjärde barn och min mans första. Tilltalsnamnet är bestämt, Tilde. Men andra- och tredjenamnet är svårare. Vi tänker ett namn från min sida och ett namn från hans sida. Från min sida finns två förslag, Anna och Linnea. Från min mans sida är förslagen Birgitta och Inger, båda från hans mamma. Tyvärr är inget av förslagen från hans sida några höjdare tycker jag. Hur tänker ni, är det viktigt att ni tycker andra och tredjenamnet är fina eller tar ni dom för att det är släktnamn? Förslagen på hela dotterns namn är Anna Tilde Birgitta eller Tilde Inger Linnea.

Man kan ju ändra ordningen också. tilltalsnamnet måste ju inte stå först.
    Anna Tilde Linnea, skulle hon ju kunna heta för lite bättre melodi. Eller lek med de andra namnen i en annan ordning bara :) 
    Men om ni vill ha Tilde först kan ni inte välja helt andra namn på T för en bättre melodi i namnet? 
    Men alla namnen ovan är fina och det går att få ihop nått bra av det :)

Vi tänker lite både och... Namnen ska både vara fina och gärna höra till släkten. Men viktigast är att det låter vettigt :)
  • sina

För mig var det absolut viktigaste att namnen kom från människor jag tyckte om. Sen valde vi ju namn vi tyckte var fina bland dem som fanns, men själva poängen med andranamn för mig är släktkoppling och tradition.

För övrigt tycker jag att Birgitta är fint namn, och hade kanske till och med kunnat välja det som tilltalsnamn. Inger har jag däremot svårt för. Men det är ju jag.

• Kroken
    Hero77 skrev 2014-10-30 10:52:30 följande:

Man kan ju ändra ordningen också. tilltalsnamnet måste ju inte stå först.

Anna Tilde Linnea, skulle hon ju kunna heta för lite bättre melodi. Eller lek med de andra namnen i en annan ordning bara :) 

Men om ni vill ha Tilde först kan ni inte välja helt andra namn på T för en bättre melodi i namnet? 

Men alla namnen ovan är fina och det går att få ihop nått bra av det :)

Vi tänker lite både och... Namnen ska både vara fina och gärna höra till släkten. Men viktigast är att det låter vettigt :)

Håller med! Anna Tilde Linnea låter bäst. MEN både Anna och Linnea kommer från min sida så det går inte. Det är Anna, Linnea eller ev. Karin som gäller från min sida och Inger, Birgitta eller ev. Rut från min mans sida.
    sina skrev 2014-10-30 11:11:16 följande:

För mig var det absolut viktigaste att namnen kom från människor jag tyckte om. Sen valde vi ju namn vi tyckte var fina bland dem som fanns, men själva poängen med andranamn för mig är släktkoppling och tradition.

För övrigt tycker jag att Birgitta är fint namn, och hade kanske till och med kunnat välja det som tilltalsnamn. Inger har jag däremot svårt för. Men det är ju jag.

Så är det för mig också. Andranamn tycker jag ska vara släktnamn och/eller tillhöra människor som betyder nåt för mig/oss.
  • veh

Jag tycker Tilde inger Linnea var finast... Har själv andranamn före mitt förstanamn, har alltid avskytt det och varit avundsjuk på mina syskon som har haft det i "rätt" ordning och aldrig blivit kallade för fel namn hos tandläkaren, läkaren eller andra ställen. Också en fördel att slippa stå i tullen i något land där man knappt kan språket och förklara att man visst heter det andra namnet i passet som förnamn, och att det inte alls är olagligt... Been there, Done that. Inte roligt...

• Leiben

Äh skippa mellannamnen! De är ju helt onödiga och problemet är löst! Vårt barn har bara sitt tilltalsnamn. :)

• Kroken
    Leiben skrev 2014-10-30 17:20:52 följande:

Äh skippa mellannamnen! De är ju helt onödiga och problemet är löst! Vårt barn har bara sitt tilltalsnamn. :)

Det är tyvärr inget alternativ Hon är nummer fyra i syskonskaran och alla de andra har tre förnamn. Och jag vill att hon ska ha andranamn
  • Kina79

Jag hade definitivt satt tilltalsnamnet först. I sverige spelar det inte så stor roll, mer än som någon skrev när man blir uppropad på olika ställen. Vilket är nog så iriiterande och inget jag vill utsätta mina barn för när jag nu har valet att sätta tilltalsnamnet först och lösa problemet väldigt enkelt.

Vi bor utomlands och det är väldigt bökigt för min man som inte har tilltalsnamnet först. Vissa ställen vill de inte alls godkänna hans namnteckning eftersom den enligt dem är fel. Onödigt att veta om detta och ändå välja att inte ha tilltalsnamnet först.

Sen angående släktnamn eller inte....

Våra två äldsta heter
    TYRA Margareta
    ELLEN Kristina

(Tyra hette min farmor och är det vackraste namn jag visste då) Margareta kommer från både min sida (min mormor, min farmor och fler bakåt) och min mans mamma o mormor.

Ellen hetter min mans farmor och Kristina heter jag.

Yngsta dottern heter AGNES Ebba. Agnes för att det är superfint och det tjejnamn som vi kunde komma överens om. Och Ebba för att det är fint

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • MallaL

Sätt tilltalsnamnet först. Jag heter typ Eva Kristina, tilltalsnamn Kristina. På läkarbesök etc blir jag nästan alltid uppropad som Eva. I vissa länder är tilltalsnamnet alltid det första, måste alltid skriva att jag heter Eva när jag reser till USA, vilket jag gör ganska ofta. Mina barn har självklart tilltalsnamnen först, jag ville de skulle slippa den irritation jag har känt över att ha namnen i fel ordning.

Tilde Inger Linnea tycker jag låter jättefint!

• Hero77
    Kroken skrev 2014-10-30 13:11:48 följande:
    Håller med! Anna Tilde Linnea låter bäst. MEN både Anna och Linnea kommer från min sida så det går inte. Det är Anna, Linnea eller ev. Karin som gäller från min sida och Inger, Birgitta eller ev. Rut från min mans sida.
    sina skrev 2014-10-30 11:11:16 följande:

Så är det för mig också. Andranamn tycker jag ska vara släktnamn och/eller tillhöra människor som betyder nåt för mig/oss.
    Tilde Rut Linnea eller Rut Tilde Linnea
    Karin Tilde Birgitta
    Tilde Anna Inger

:) :) :)
Svar på tråden Komma överens om andra och tredje namn. Hjälp!