jojon skrev 2014-11-05 19:33:07 följande:
För 6 år sedan hade jag runt 40 dagars cykel och sedan i våras runt omkring 30, så jag antar att jag borde ägglossa oftare nu. Men jag har provat diverse Äl-tester genom åren och jag har aldrig blivit klok på dem för min del. Det finns ju så många saker som måste klaffa vid befruktning så att man kan bara spekulera i varför det inte går vägen. Jag har sedan rätt länge gett upp hoppet på att jag skall kunna bli gravid på naturlig väg, men utredningen som gjordes då hittade inga direkt fel förutom att jag har PCO.
Har du också PCO? låter så på din beskrivning.
Det var långa cykler, förstår att det måste varit svårt med ägglossningstest etc. Det är ju som du säger väldigt mycket som ska klaffa.. Bra att de inte hittade något annat fel i utredningen då iallfall!
Nja, jag har fått lite olika bud. Tydligen har jag många äggblåsor som vid PCO men de ligger inte i ett pärlband runt som typisk PCO tydligen. Men det som gör att jag inte ägglossar är att jag fått en hormonrubbning som ett kvarstående symtom efter att jag var sjuk i anorexi när jag var 18-19år. Hormonstörning iform av för lågt östrogenbrist som gör att livmoderslemhinnan inte blir tillräckligt tjock och därmed inga signaler till kroppen att börja ägglossa och heller ingen slemhinna att blöda ut..
För de flesta som haft anorexi så försvinner denna rubbning när man blir normalviktig men inte för alla.. tyvärr är jag en av de få procenten där det är ett kvarstående problem...