• Nittonochliteborttappad

Hur dåligt ska man må för akutpsyk?

Hur dåligt ska man må för akutpsyk?

Jag skär mig lite då och då, och har på senare tider haft självmordstankar/impulser (typ "jag skulle kunna hoppa framför det här tåget" precis innan tåget rullar in, eller "det skulle ju räcka med x antal av de här tabletterna för att jag skulle dö direkt") - men samtidigt inga typ konkreta planer som i typ vilken dag eller något sånt. Säger till mig själv att det är för stort och att jag aldrig skulle göra det.

Jag är en impulsiv person och jag är rädd för mig själv.

Just nu ligger jag bredvid min partner i vår loftsäng som är strax över två meter gör och kämpar med en riktigt stark impuls att bara rulla ut från den. Om jag skulle åka till psyk/skulle rulla ut och min partner kontaktar dem, vad skulle hända då? Jag menar det är knappast ett självmordsförsök. På vilka grunder hjälper de en där, och vad gör de där?

OBS FÖLJANDE PARAGRAF ÄR ONÖDIG INFORMATION OCH YTTERST FRIVILLIG. INLÄGGET I SIN HELHET ÄR SLUT OCH FÖLJANDE BIT INNEHÅLLER INGEN KONKRET INFORMATION UTAN BARA SPEKULATIONER OCH OMFORMULERINGAR AV TIDIGSRE OCH TYP MINA KÄNSLOR.

Jag känner att jag inte mår dåligt nog för akutpsyk, att det skulle göra alla oroliga, att jag skulle riskera att missa arbetsdagar (arbetar på ett projekt per timme hemifrån). Jag är livrädd att någon annan behöver platsen mer än jag. Vad händer om man läggs in på akutpsykvården i Stockholm egentligen? Tvingar de en? Väntar man i sju timmar på att träffa en läkare som sen säger "hej hur mår du" och så skickar de hem en om man svarar bra och blir bedd att stanna om man säger dåligt? Hur vet man om man behöver läggas in? Hur vet man att man mår dåligt nog för Psyk?

Lost.

• Svar på tråden Hur dåligt ska man må för akutpsyk?
  • volvo142

För att komma in där så måste du vara en fara för dig själv eller din omgivning jag kan inte bedöma vad som skulle hända.  Men det verkar som att du enligt mig borde fara dit. Jag vet faktiskt inte vad som händer där exakt. Men att ha det sådär låter hemskt!

• Mafflan

Vännen, det låter som om du behöver hjälp. Jag tycker du ska åka dit, det är inget farligt. Att din omgivning får upp ögonen för hur du mår är kanske vad som behövs. Då slipper du känna dig så ensam med dina känslor. Om du skulle bli inlagd kommer du upptäcka att det finns fler som du, helt vanliga människor med lite jobbiga känslor och tankar. Du kommer inte hamna bland en massa "galningar". Det är inte överhuvudtaget så det är. Du kommer heller inte bli inlagd mot din vilja, du får tala med en läkare och tillsammans pratar ni om vad som är bäst för dig.

Kram

• volvo142

Lagen heter LVM LVU eller nått sånt typ samma sak alltihopa fast för olika grejer! Men allt handlar om psykisk ohälsa.

• Mafflan
    volvo142 skrev 2014-10-27 02:34:45 följande:

Lagen heter LVM LVU eller nått sånt typ samma sak alltihopa fast för olika grejer! Men allt handlar om psykisk ohälsa.

Lagen om vård av missbrukare, lagen om vård av unga. TS är vad jag förstår varken missbrukare eller under 18. Men visst, om du beter dig helt vanvettigt eller att det verkar som om du ska ta livet av dig när som helst så kan du bli tvångsomhändertagen.
  • volvo142
    Mafflan skrev 2014-10-27 02:49:23 följande:
    Lagen om vård av missbrukare, lagen om vård av unga. TS är vad jag förstår varken missbrukare eller under 18. Men visst, om du beter dig helt vanvettigt eller att det verkar som om du ska ta livet av dig när som helst så kan du bli tvångsomhändertagen.
    Ja presic de ja ville komma fram till att h*n kommer inte att bli tvångsomhändertagen med största sannolikhet...
  • Mafflan

Sorry, glömde skriva att det heter LPT, lagen om psykisk tvångsvård. Oftast handlar det då om psykoser, mani eller så. Deprimerade eller de med ångestproblematik brukar vilja ha hjälp om det är riktigt svåra fall.

• Krixx

Låter inte som att det är så akut att du måste åka till psykakuten. Däremot borde du absolut söka hjälp. Min rekommendation är att du hör av dig till din vårdcentral för att diskutera hur ni ska gå vidare.

• De5pojkarna

Det är bara att åka in.. Det gjorde jag när jag mådde dåligt.. Det gjorde så att jag fick antidepprissiva och en utredning för ADHD/ADD.. 

• Litet My

Blir det snäppet värre så åk in, akutpsyk är inte bara för de som är farliga för sig själva eller andra "Volvo 142" har uppenbarligen blandat ihop det med tvångsvård. Har själv jobbat i psykiatrin och många har skickats in för betydligt mindre saker och fått stanna beroende på plats alt fått hjälp att snabbare få en tid hos psykiatrin eller mediciner för stunden tex ångestdämpande. Dock är det inte säkert att du blir tvångsinlagd i din situation däremot kan du bli frivilligt inlagd en tid tills du mår bättre och kan fortsätta din vård utanför sjukhuset. Lycka till TS.

Svar på tråden Hur dåligt ska man må för akutpsyk?