• embr91

Första gången jag åker till New York, vad ska man shoppa/se?

Jag och min bästa vän åker till New York för första gången den 19e november nu! :) Och vi behöver lite tips på vad man kan göra?
    Vi är borta från 19e november - 1 december, och det som är planerat är en sex and the city tour, Lion King musical och så ska vi åka till Washington DC över dagen. 
    Vi skulle också vilja ha tips på vad man ska shoppa, :) Vilka märken, affärer osv. Restauranger, fik, museum. Ja allt! Skulle också vilja åka skridskor i central park, om någon har någon erfarenhet av det! :D
    Såg också att Black Friday är den 28/11, är det helt kaos då? :))

• Svar på tråden Första gången jag åker till New York, vad ska man shoppa/se?
  • Ingram

Vad roligt att det är första gången du kommer till NYC, jag själv minns första gången jag var där och hur häftigt jag tyckte det var.
    Generellt är jag inte så förtjust i storstäder men New York tog mig med storm och det är en av mina absoluta favoritplatser på jorden.
    Jag tycker du ska rikta in dig på att inte hinna med för mycket på samma gång utan ta var sak i taget och unna dig att njuta av varje upplevelse.
    Jag är själv svag för "turistfällor" och i NY finns det massor, att promenerad i Central Park är ett måste tycker jag och ta en kaffe på The Loeb Boathouse som ligger där.
    Sen tycker jag även en tripp till FN- byggnaden är värt en tripp och där nere finns det väldigt mycket fint, området kring "riverside" börjat starkt bli ett populärt område där det både finns butiker och restauranger.
    Min favoritdel i stan är kring Flatiron och där ligger även Gramercy Tavern som jag tycker är en cool restaurang som för mig personifierar New York.
    Lombardis Pizza som faktiskt är Amerikas första pizzeria gör grymma pizzor, det finns också många riktigt bra budgetställen som serverar bra mat och i "Chelsea" kommer du hitta många lovande restauranger till lägre priser.
    Men när du ändå blir borta ett tag så kan det vara roligt att äta på ett finare ställe och är man i NY ska man göra det med utsikt och då är The View (Marriott Hotel) riktigt häftigt och du har därifrån utsikt över hela staden.
    Whitney Museum är mitt favoritmuseum men Guggenheim är häftig pga. arkitekturen och för att man faktiskt känner igen det ifrån många filmer.
    Jag råder även dig att åka till Ground Zero, man får verkligen sig en tankeställare när man sätter sin fot där.
    Men mitt bästa tips är nog faktiskt att åka en turistbuss där, det kan låta larvigt men du får verkligen se det bästa med NY och sedan kan du välja vad du vill titta in mer.

Hoppas du får en bra resa.

• Paulina Reseguiden

Hej!

Åh va härligt! New York är min absoluta favoritstad. Ska själv dit 27-30 november! Black Friday såklart!

Jag har skrivit några artiklar om mina bästa tips, kolla gärna in dem:

www.reseguiden.se/artiklar/experternas-tips-till-new-york-9940

www.reseguiden.se/reseguider/weekend-i-new-york-har-kan-allt-handa-8617
    Ser du vem jag träffade i West Village?? Helt otroligt!

Ha en underbar vistelse i fantastiska New York!

/Paulina

• jlhm

En bra vy av Manhattan och frihetsgudinnan är att ta gratis färjan till Staten Island tur och retur, den avgår från den absoluta södra delen av Manhattan.

Svar på tråden Första gången jag åker till New York, vad ska man shoppa/se?