• AnPe

Svårt att söva 8 månaders på eftermiddagen

Jag har problem med min 8 månaders bebis som inte kan komma till ro och sova under eftermiddagen. Förmiddagen är inga problem, han sover mellan 1-2 timmar men när jag märker att han börjar bli trött på em så tar jag ut honom på promenad men han bara gråter. Ibland somnar han men oftast är det efter gråt. Sen blir kvällen fram till läggdags jättejobbig för honom de dagar då han endast sover på förmiddagen eftersom han är övertrött och han sover även sämre efter nattning. Kan tillägga att han inte tar napp samt att jag inte tror att det är en fas just nu då han alltid har haft svårare att komma till ro just på eftermiddagen. Någon som har varit med om samma eller har tips på vad man kan göra? 

• Svar på tråden Svårt att söva 8 månaders på eftermiddagen
  • Natulcien

Han kanske inte behöver sova så mycket på dagen längre? Sover han 1-2 timmar på fm så kanske det är tillräckligt. Vår son sov totalt 1 tim på dagtid i den åldern (2x30 min).
    Låt honom vara vaken på em om han inte vill sova och natta honom lite tidigare då, kanske? Eller kanske skjuta på fm-sömnen till efter lunch ?

• Annsiss

Testa och skjut på sömnen till senare på dagen så han sover en gång.

• jenny7906

Skulle också säga att skjut på dagsömnen eller få honom att åtminstone sova ett lite längre pass på fm. Man får testa att justera sömnen för att se vad barnet behöver just nu.

• isolande

Tänk på att runt 8-9 månader är sömnen ofta jobbig eftersom det är en utvecklingsfas där.

• AnPe

Tack för tipsen. Ska testa att söva honom första gången efter lunch istället ( om jag kan hålla honom vaken så länge ) , så får vi se om det gör någon skillnad. Glad

• Förstagångenförvirrad

Liknande problem här. Grinig från och till på dagen och verkar trött, sover ibland 1,5 gånger 2 men ibland blir det bara två pass om 30 min vardera. Sen är han grinig från fem!!! På kvällen! Vi håller oftast ut till sju då han vaknar sex på morgonen vågar vi heller inte lägga honom tidigare. Dessutom är det svårt att få in alla mål när de lägger sig så tidigt!!! Hur längre pågår denna fantastiska fas??? Vår son är nu 9 mån och har krånglat en månad ungefär!!

Svar på tråden Svårt att söva 8 månaders på eftermiddagen