• Boxarberta

Ni som rest i Asien med era mediciner, AKUT hjälp!!!???

Jag ska resa till Asien om några dagar och resa runt mellan länderna men kommer först att flyga till Thailand.

Ni som rest i Asien med mediciner hur har ni gjort?

Jag äter Citalopram (SSRI) och behöver då ta med mig 6 månaders förbrukning av detta. Är det någon som haft med sig större mängder utan intyg?

Jag har hört mig för lite innan och har uppfattat att det inte är någon fara eftersom det inte är narkotikaklassat. 
    Jag frågade även apoteket när jag löste ut dem om det behövdes någon form av intyg och de skriver bara intyg om det gäller narkotika klassade mediciner samt bara inom Schengenländerna så de visste inget om det. När jag frågade min läkare hänvisade hon mig till Apoteket...

Så jag mailade Thailändska ambassaden och fick till svar att om medicinen inte finns på deras "Controlled substances list" så måste man ha intyg och endast medföra 30 dagars förbrukning???

Men vadåå?? Jag kan inte bara sluta med mina citalopram sådär jag måste ha dem under hela 6 månaders resan!

Ni som rest i länderna i Asien med "större mängd" mediciner hur har ni gjort?

Hur är det med andra länder?

Jag reser om en vecka och har lite panik!!!

• Svar på tråden Ni som rest i Asien med era mediciner, AKUT hjälp!!!???
  • Fjärilslarv

Jag har bara rest utan intyg en gång och det var en weekendresa. ett intyg är ju inte så svårt att fixa, hör av dig till läkaren som skriver ut medicinen.

• Fjärilslarv

Ja det är vanligt att man endast får ta med sig 30 dagars förbrukning och att man sedan får ordna mer medicin på plats av en läkare på plats.
    Du reser om en vecka och har inte fixat detta ännu... hurra...
    och jo citalopram är en ganska snäll medicin så du kan sluta tvärt med den, men du kommer garanterat att få abstinens och utsättningsbesvär.

• Fjärilslarv

Läkaren har gjort fel, eftersom asien inte är med i schengen vad jag vet, så nej det är läkaren som måste skriva intyget, på engelska med dennes kontaktuppgifter på intyget.
    På intyget ska det framkomma:
    restider.
    Vilken medicin du har, hur stor dygnsdos du har och hur mycket du således har med dig.
    Namn och telefonnummer till behandlande läkare.

• Boxarberta
    Fjärilslarv skrev 2014-10-29 17:43:14 följande:

Läkaren har gjort fel, eftersom asien inte är med i schengen vad jag vet, så nej det är läkaren som måste skriva intyget, på engelska med dennes kontaktuppgifter på intyget.
    På intyget ska det framkomma:
    restider.
    Vilken medicin du har, hur stor dygnsdos du har och hur mycket du således har med dig.
    Namn och telefonnummer till behandlande läkare.

Tack

Har du själv rest med större mängd medicin så du vet att det är så? 

Kan jag hitta skriftlig info om detta någonstans?

Ska ringa tillbaka till mon läkare imorgon men eftersom hon trodde att apoteket skrev intygen så vet hon nog inte hur ett intyg skall utfärdas...

Ambassaden är inte direkt behjälpliga och svarar inte på mer än de behöver. Dom sa bara att jag ska ha "certificate". 

Jag vill inte sluta med min medicin jag vill ha den med mig!
  • Boxarberta

Nej jag har inte fixat detta för ens nu eftersom jag trodde att inget intyg krävdes då det inte är narkotikaklassat. Jag frågade ju personalen på apoteket så det skulle vara grönt... :(

Jag fick bara för mig att vara extra säker genom att fråga ambassaden...

• Boxarberta

Såg nu att det var samma person som skrivit alla svar så då har du inte rest själv under längre period med medicin som jag frågade :) 

• Fjärilslarv

till ts: Nej jag har bara rest en gång en weekend utan intyg. Alltså även om det inte är narkotikaklassade medel så kan du ju bli stoppad i tullen och då krävs det ju en väldigt omständig procedur för att ta reda på vad det är för medicin du bär med dig, speciellt om den inte ligger i sin orginalförpackning. Är det narkotiklassat och du inte har intyg kan du bli fälld för narkotikainnehav.

• Boxarberta

Jag håller med ett intyg borde jag oavsett ha för att göra allt enklare.

Jag har försökt läsa mig klokare och jag är osäker på om det ens är tillåtet att ta med mediciner för mer än 30 dagars förbrukning öht...

På narkotikaklassade mediciner är det max 30 dagar med intyg, och det verkar vara samma på övriga. 

Men om jag nu får ett intyg av min läkare på hela 6 månaders citalopram och det skulle visa sig i tullen att det inte är tillåtet, vad kan hända då? Man är ju livrädd för vad som kan hända... (övernojig)

• Fjärilslarv
    Boxarberta skrev 2014-10-29 22:07:23 följande:

Jag håller med ett intyg borde jag oavsett ha för att göra allt enklare.

Jag har försökt läsa mig klokare och jag är osäker på om det ens är tillåtet att ta med mediciner för mer än 30 dagars förbrukning öht...

På narkotikaklassade mediciner är det max 30 dagar med intyg, och det verkar vara samma på övriga. 

Men om jag nu får ett intyg av min läkare på hela 6 månaders citalopram och det skulle visa sig i tullen att det inte är tillåtet, vad kan hända då? Man är ju livrädd för vad som kan hända... (övernojig)

Du blir stoppad i tullen, förmodligen får du lämna din medicin och eventuellt håller de kvar dig för utfrågning.
Svar på tråden Ni som rest i Asien med era mediciner, AKUT hjälp!!!???