• Baramamma

    Als?

    Hej, vill skriva av mig lite och fråga om någon annan känner igen sig eller liknande symtom. Det började i oktober förra året med att jag fick mycket lite sömn. Vi fick förta barnet och hon sov dåligt konstant vilket ledde till att jag inte kunde få sömn eller ro i kroppen. Var påspänd hela tiden. Jag kände mig trött hela tiden. Sedan kom huvudvärket i början av april 2014 den höll i en vecka. Jag trödde att det var miggrän . I april en morgon vaknade jag av att ha träningvärk i hela kroppen , som att jag har sprungit maraton , hel slukörd. På morgonen började ryka i alla muckler. Ben första sen små sammandragningar i armana , ansiktet. Bara några sekunder den släpper det. samtidigt började stickande känslmaimfingrar och tår och tungan. Jag googlade ju självklart. Kom fram till ALS MS? DÖDSÅNGEST!!! under de nästkommande månaderna blev jag allt stelare mucklerna ryckte allt mer. Läkare skickade mig till MR, NEurologe i skövde som kollade neurostatus och ryggmärgsvätska, i sepetember fick jag göra EMG i Göteborg. De finner inget. Allt OK, förutom, förändring i hjärsubstans som neurologen i skövde som fick resultatet inte kommenterade . Jag har haft ett helvete ont varje dag spänningarna kommeroch går men så fort jag anstränger mig så späns musklera . Testat 25mg Setralin för psyket men tyckte inte dte hjälper. De stack väldigt mycket i tungan underden tiden jag tog den. Nu tycker jag att de känns stelt i tungan när jag börjar prata och till och med gör ont. Stickningar kommer och går i hela kroppen. Jag är så rädd att det är något som de har misssat. Kanske komjag till neurologen för tidigt?, EMG testerna kanske är för "grova" . Och vaför har jag förändringar i hjärnsubstans. Neurologenhar skickat mig tillbaka till vårdcetralen utan att jag har fått svar på frågan. Jag går till jobber jobbar 50% , mamma ledig 50%. Sove lite bättre nu men nojar hele tiden när,jag ska prata dådet känns stelt i tungan så fort jag prata lite längre, jag får liksom anstränga mig. Ingen runt mig har märkt någon talfel menjag känner att jag får anstränga mig för att tala rätt. Vet inte vad jag ska ta mig till. Så rädd för framtiden . Skaockså säga att min muskelstyrka har i te förändrats så jag har märkt det , kan fortfarande bära mitt barn dom väger ca 10kg , kan simma 500m , men jag blir väldigt utmattad och inbland fumlig i mina rörelse. Mina fingrar och tår och knä kan värka. Också typ, skärande smärta. Är det någon som känner igen sig i detta som jag skriver ??? Snälla diskutera...

  • Svar på tråden Als?
  • Anonym (Marie)

    Hej, hur har det gått för dig? jag känner igen mig i mycket av det du skriver.

Svar på tråden Als?