• Hanna14

5årig jackrussel operation eller ej?

Lite funderingar hur ni skulle gjort i vår situiation...det är så att min älskade jackrussel pojk är 5år och har sen drygt en månad haft svårt att bajsa, vi har provat det mesta med att byta foder för att se ifall det skulle vara allergi. Detta har inte hjälpt,han har blivit förstoppad 3-4ggr då han blivit inlagd för att få lavemang. Karlstads vetrinär skickade remiss till strömsholm dit vi fick komma i måndags, han var förstoppad då med och de började med att ge lavemang,ultraljud och röntgen. Idag sövde de honom och gick in med kamera och såg något som var väldigt nytt för dom och sällsynt, hans analmuskler var förstorade,brock på båda sidor av ändtarmen och de misstänker att tumör är orsak till detta men de vet inte...vi ska välja hellst inom dessa dagar hur vi ska göra, ska han få somna in eller ska vi chansa på en operation?

Hur skulle ni gjort om det var er älskling?

Kan tillägga att han är väldigt pigg som vanligt (just idag är han trött och gnällig efter ingreppet),han har även blivit väldigt smal under kort period nu när han är sjuk.

• Svar på tråden 5årig jackrussel operation eller ej?
  • EmsSvanen92a

Hade jag haft pengarna så hade jag opererat. Han är bara 5 år pigg och glad än så länge. En operation kanske bara ger er några år man vet ju aldrig med cancer men det kan också göra honom fullt frisk och han kan leva många år till.

Jag har också stått i valet och kvalet gällande en operation på min tidigare hund. Men hennes odds var inte så bra. Hennes sjukdom hade gått rätt långt och påverkat andra organ jag var rätt säker på att hon inte skulle vakna ur narosen då hon tidigare reagerat på lugnande. Hon skulle heller aldrig bli helt frisk äta dyr mat och medicin. Ingen garanti på hur länge hon skulle kunna leva om operationen skulle bli lyckad. Så jag valde att inte göra någon operation utan hon fick leva så länge hon orkade på medicinen, hon blev bara 1 och ett halvt år.

• Dexter dot com

Jag antar att en biopsi är tagen på den misstänkta tumören och jag hade tagit beslut efter om det visar sig vara malign och vilken sorts tumör det är. Är det en aggressiv sort som sprider sig och ofta kommer tillbaka hade jag nog övervägt att låta hunden somna in men är det en ofarlig sort hade jag absolut opererat hunden

• Hanna14

Tack för era tankar, jag väntar på svar om biopsi, jag hoppas på att det inte är cancer så vi inte får ytterligare ett problem.. Någon som har erfarenhet av hund med cancer?

Svar på tråden 5årig jackrussel operation eller ej?