• Anonym (bonusmamman)

Får bonus inte vara på förskolan om jag är hemma?

Hej

Undrar om bonus får gå till förskolan om jag, bonusmamman är hemma?

Är det olika i olika kommuner kanske?

Någon som vet?

• Svar på tråden Får bonus inte vara på förskolan om jag är hemma?
  • Anonym (bonusmamman)
    Ess skrev 2014-10-30 15:46:40 följande:

Det är tom roligare att få huvudet klämt i ett skruvstycke, än att passa andras ungar.

Ja fast en bonus är ju på ett sätt ens egen unge med.
  • Ess
    Anonym (bonusmamman) skrev 2014-10-30 16:20:55 följande:
    Ja fast en bonus är ju på ett sätt ens egen unge med.
    För vissa, men verkligen inte i mina ögon.

Hoppas du fått svar på din fråga i alla fall. Det fanns en annan tråd där det var länkat till domen. Men jag minns inte vilken tråd det var.
  • Anonym (bonusmamman)
    Ess skrev 2014-10-30 16:49:30 följande:

För vissa, men verkligen inte i mina ögon.

Hoppas du fått svar på din fråga i alla fall. Det fanns en annan tråd där det var länkat till domen. Men jag minns inte vilken tråd det var.

Jag förstår. Hade inte min bonus varit så underbar hade jag nog känt likadant.
  • Anonym (jess)
    ja det är verkligen en dum fråga. Som om någon skulle ha med det att göra. Varken fsk eller någon annan öht.
    Anonym (Haha.) skrev 2014-10-30 13:20:41 följande:

Kommer alltid en sån där dum fråga i såna här trådar. :)

• BioBonus
    Anonym (bonusmamman) skrev 2014-10-30 17:38:44 följande:
    Jag förstår. Hade inte min bonus varit så underbar hade jag nog känt likadant.
    Min bonus är nog så underbar, men vete f*n om hon inte har roligare på fritids om eftermiddagarna med utbildad, pedagogisk personal och alla sina kompisar till skillnad från hemma med smålat bonusmamma som hellre gör vuxensaker än leker :)
  • Ann Cistrus
    Anonym (???) skrev 2014-10-30 11:39:17 följande:

Om du ändå är hemma, varför vill du inte ha bonus hemma då?

Förmodligen använde ts ordet "hemma" som i att hon inte är på en arbetsplats. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att hon bara sitter hemma i soffan och är redo att leka med och underhålla ett barn. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • VIDE MI

Självklart får bonus vara på förskolan om hens föräldrar jobbar. Nya föickvänner är inte skyldiga att ta hand om deras nya killars barn, knepigt att folk begär det, har aldrig hört liknande när det gäller män som är ihop med en kvinna med barn.

• Fanny b
    VIDE MI skrev 2014-11-02 21:29:40 följande:

Självklart får bonus vara på förskolan om hens föräldrar jobbar. Nya föickvänner är inte skyldiga att ta hand om deras nya killars barn, knepigt att folk begär det, har aldrig hört liknande när det gäller män som är ihop med en kvinna med barn.

Jag tror att en orsak till att män inte råkar ut för detta lika mycket som kvinnor är att det finns en norm i samhället som går ut på att kvinnor generellt ska vara omhändertagande och vilja ta hand om barn, så kvinnor som blir bonusföräldrar förväntas ofta att ta rollen som extraföräldrar åt sina bonusbarn och alltså vilja ha bonusbarnen hemma när de själva är lediga.
  • Anonym (Närke)

Men om de är gifta gäller bådas tider lika mycket. Då får bonusföräldern ett annat ansvar, så är det i vår kommun.

• BioBonus
    Anonym (Närke) skrev 2014-11-21 13:37:32 följande:

Men om de är gifta gäller bådas tider lika mycket. Då får bonusföräldern ett annat ansvar, så är det i vår kommun.

Nope. Inte när det gäller tiderna inom omsorgen. Det är bara och endast vårdnadshavarnas tider som gäller. I alla kommuner. I hela Sverige.

Man får ett annat ekonomiskt ansvar om man är gift, eller har gemensamma barn, med vårdnadshavaren, men det har inget med tiderna på dagis att göra. Så hävdar din kommun det så drar de en rövare :)

• Ann Cistrus

Nej. Det är samma lagar som gäller i hela Sverige och det är vårdnadshavarnas tider som gäller. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Ess

Nej. Man blir inte vårdnadshavare för att man gifter sig. Men gifter man sig OCH adopterar barnet, då ska man ha barnet hemma. Oavsett vilken kommun det gäller, lagen är likadan i hela Sverige.
Svar på tråden Får bonus inte vara på förskolan om jag är hemma?