• winnethepooh

Barnmisshandel?

Idag var min 15 månaders antagligen lite övertrött innan middagsluren. Vi hade just avslutat lunchen och skulle läsa bok innan sovstunden (som han normalt gärna vill ta utan protester). När vi börjat läsa märkte jag att han bajsat men vi läste vidare lite till. Sen vill han inte sluta, jag sa "okej en saga till", "bara en till till, sista sista", osv. Men efter typ 15-20 minuter ville han ändâ fortsätta läsa men dâ bestämde jag att vi skulle avsluta läsningen och byta bajsblöjan. Han protesterade till skötbordet som han inte brukar göra men jag började byta ändâ (vad annars göra?) men saken var den att det var en jättemegabajs och när han började vrida sig sâ började det smeta ut sig överallt. Jag var tvungen att hâlla fast honom och försöka ta bort det sâ gâtt det gick men det blev bara värre och värre och han blev alltmer upprörd. Jag lyckades till slut fâ bort det och fâ pâ honom sovakläderna men dâ var han sâ arg och ledsen som jag nog aldrig har sett honom. Ett tag ville han inte ens vara i armarna innan han somnade men sedan bad han om dem ändâ och när jag tröstade honom andades han sådär häftigt (nästan som andnöd) som efter en jättegrât innan han blev lugn och somnade. Jag vet att sâna här upplevelser sitter kvar hos barn, att bli fasthållen och vara sâ ledsen och inte förstâ varför en vuxen tvingar en till något pâ det viset och jag känner mig helt hemsk och elak nu. Vad göra i sâna här fall om inte fortsätta att byta blöjan? Kan tillägga att han redan var sâ upprörd att det inte hjälpte att förklara, att prata lugnande, att ge honom en leksak att distrahera sig med, osv.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barnmisshandel?
  • Pajama

Självklart måste man byta bajsblöjan ändå, även om barnet inte vill. Det kommer bli mycket ditt barn inte vill, som man får tvinga det till helt enkelt, men man får visa tålamod och acceptera vreden, samtidigt som man håller fast. Stå ut!
    Speciellt i den åldern har jag för mig, då vill de inte så gärna ligga på skötbordet alls längre, inte byta bajsblöja, inte ha bälte på sig i bilen, inte matas, inte hålla handen i trafiken...
    Mycket vilja och rörelse, inget förstånd. Kanske nyss har lärt sig gå och äta själv och en massa annat och då vill man göra allt själv, inte underkasta sig ett liggande blöjbyte!
    Du skadar inte barnet genom att bestämma att blöjan ska bytas trots fasthållning. det är jätteviktigt att du visar att det är du som bestämmer, efter några gånger går det bra igen kanske! Om inte kan du prova byta när barnet står upp och böjer sig fram. Springer han iväg så blir det liggande byte igen! Ett par chanser kan man få och mycket väl lära sig på det.
    Han kommer att lära sig att du älskar honom, trots att du håller fast honom och trots att han beter sig "illa". Han testar gränser och det är något bra att gränserna finns. Sen fanns de tröstande armarna där också och det är viktigast av allt.

• Oscarsmamma84

Hade bytat blöjan medetsamma fastän barnet ej vill. Har en snart 17 månaders o han vill inte en massa saker som man måste som ex klä på sig, åka bil, sitta i vagnen, hålla handen mm mm.

• winnethepooh
    Pajama skrev 2014-10-30 14:09:32 följande:

Självklart måste man byta bajsblöjan ändå, även om barnet inte vill. Det kommer bli mycket ditt barn inte vill, som man får tvinga det till helt enkelt, men man får visa tålamod och acceptera vreden, samtidigt som man håller fast. Stå ut!
    Speciellt i den åldern har jag för mig, då vill de inte så gärna ligga på skötbordet alls längre, inte byta bajsblöja, inte ha bälte på sig i bilen, inte matas, inte hålla handen i trafiken...
    Mycket vilja och rörelse, inget förstånd. Kanske nyss har lärt sig gå och äta själv och en massa annat och då vill man göra allt själv, inte underkasta sig ett liggande blöjbyte!
    Du skadar inte barnet genom att bestämma att blöjan ska bytas trots fasthållning. det är jätteviktigt att du visar att det är du som bestämmer, efter några gånger går det bra igen kanske! Om inte kan du prova byta när barnet står upp och böjer sig fram. Springer han iväg så blir det liggande byte igen! Ett par chanser kan man få och mycket väl lära sig på det.
    Han kommer att lära sig att du älskar honom, trots att du håller fast honom och trots att han beter sig "illa". Han testar gränser och det är något bra att gränserna finns. Sen fanns de tröstande armarna där också och det är viktigast av allt.

Tack Glad
  • Mascaraklumpar

Detta har egentligen inte så mycket att göra med din fråga, men jag hade gjort två saker annorlunda:

1. Jag hade inte sagt "bara en saga till" och sedan läst mer än en saga till.

2. Märkte jag att bajset var så kladdigt hade jag tagit av barnet alla kläder på en gång och sköljt av det i duschen. Det är helt enkelt mycket enklare för både en själv och barnet.

För att svara på frågan: nej, det är självklart inte barnmisshandel att byta en blöja mot barnets vilja.

• linnea1977

Öh? Det är väl snarare misshandel att INTE byta blöja...... att ungen protesterar är inget att fästa sig vid. Vissa saker är det bara å lära sig tex att sköta sin hygien. Är tråden på riktigt?

• Maddi

Jag har tyvärr varit med om detta själv och det är absolut ingen rolig situation. Jag var tvungen att hålla fast han med ena handen/armen samtidigt som försöka torka med den andra och han var förbannad och ledsen. 

När bajset var borta tog jag honom och de tog säkert 10-15 minuter innan han hade lugnat ner sig helt och innan dess så va de så som du beskrev de att han hade ungefär andnöd och alldeles uppjagad. 

Känner sig som världens sämsta förälder. Han hade aldrig haft tendenser till att göra något sådant innan och efter de får han stå på golvet samtidigt som jag torkar, lägger han på skötbordet sen och kollar om jag fått bort allt. De funkar bra. Men ibland får de bli duschen beroende på hur det ser ut. 

• winnethepooh
    Mascaraklumpar skrev 2014-10-30 16:31:54 följande:

Detta har egentligen inte så mycket att göra med din fråga, men jag hade gjort två saker annorlunda:

1. Jag hade inte sagt "bara en saga till" och sedan läst mer än en saga till.

2. Märkte jag att bajset var så kladdigt hade jag tagit av barnet alla kläder på en gång och sköljt av det i duschen. Det är helt enkelt mycket enklare för både en själv och barnet.

För att svara på frågan: nej, det är självklart inte barnmisshandel att byta en blöja mot barnets vilja.

Jag hâller med om det du skriver men angående duschen sâ har vi inte skötbordet i badrummet sâ det var svârt att ta sig dit. Och sen är han livrädd för dusch (inte bad), vet inte varför.  
  • fluu

Byter självklart direkt. Det finns en massa saker mitt barn inte vill göra som måste göras ändå.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • milli79

Går det inte att distrahera honom med någon kul leksak eller tex nycklar (något han verkligen gillar)? Om han fortsätter ogilla att du byter skulle jag bytt på honom stående ett tag... du kan ju torka av det mesta med blöjan och sen skölja av i duschen om han gillar det bättre. Alltså byta blöjan i duschen så att du kan spola av när han står upp. 

• Minza83

det är självklart INTE barnmisshandel. att låta blöjan sitta kvar full med bajs kan däremot bli misskötsel.. inte vidare trevligt liksom.

våra barn har varit sådär i perioder att man har fått hålla fast dem på skötbordet för att öht kunna byta en blöja! nemas problemas! de verkar inte ha fått men av det heller, slutligen så tror jag de förstår att det är för deras egen skull. Men det kan också vara viktigt att man berättar och förklarar att bajset måste bort annars mår rumpan dåligt, det börjar klia och svida och huden blir röd.. man kan ju få sår med osv!

• Barbamama08

Då är väl alla föräldrar till tvååringar barnmisshandlare då. Att låta barnet bestämma allt är curling. Tyvärr, allt är inte roligt men det måste ändå göras.

• Dixie

klart man måste byta en bajsblöja - detta är inget barnet bestämmer! 

• winnethepooh
    milli79 skrev 2014-11-10 11:30:10 följande:

Går det inte att distrahera honom med någon kul leksak eller tex nycklar (något han verkligen gillar)? Om han fortsätter ogilla att du byter skulle jag bytt på honom stående ett tag... du kan ju torka av det mesta med blöjan och sen skölja av i duschen om han gillar det bättre. Alltså byta blöjan i duschen så att du kan spola av när han står upp. 

Vi byter alltid med leksaker eller olika prylar men just den här gângen som jag beskrev sâ hjälpte ingenting för han var skräckslagen, ungefär som när doktorn ska ge honom en spruta. Han ville verkligen inte ligga pâ skötbordet och blev sedan livrädd när jag var tvungen att hâlla fast honom mer än vanligt eftersom det var bajs överallt och han började stoppa händerna i det mm. Att byta bajsblöja stående verkar jättesvârt tycker jag. Just nu är han rädd för duschen och vill bara sitta i badkaret när vi använder en slags badstol, men snart har han växt ur den och kanske kommer sluta vara sâ rädd för duschslangen.
  • Pajama

Mitt ena barn har också varit livrädd för duschen, det blev badbalja i flera år!
    Men sen släppte det när han själv fick hålla slangen och ha "makten" och bara leka i början. Inga tvättkrav.
    Du kan ju prova att låta honom hålla i slangen när du ska duscha och han har kläderna på. Nästa gång ha baljan i duschen och successivt smyga in duschslangen.

Svar på tråden Barnmisshandel?