Barnmisshandel?
Idag var min 15 månaders antagligen lite övertrött innan middagsluren. Vi hade just avslutat lunchen och skulle läsa bok innan sovstunden (som han normalt gärna vill ta utan protester). När vi börjat läsa märkte jag att han bajsat men vi läste vidare lite till. Sen vill han inte sluta, jag sa "okej en saga till", "bara en till till, sista sista", osv. Men efter typ 15-20 minuter ville han ändâ fortsätta läsa men dâ bestämde jag att vi skulle avsluta läsningen och byta bajsblöjan. Han protesterade till skötbordet som han inte brukar göra men jag började byta ändâ (vad annars göra?) men saken var den att det var en jättemegabajs och när han började vrida sig sâ började det smeta ut sig överallt. Jag var tvungen att hâlla fast honom och försöka ta bort det sâ gâtt det gick men det blev bara värre och värre och han blev alltmer upprörd. Jag lyckades till slut fâ bort det och fâ pâ honom sovakläderna men dâ var han sâ arg och ledsen som jag nog aldrig har sett honom. Ett tag ville han inte ens vara i armarna innan han somnade men sedan bad han om dem ändâ och när jag tröstade honom andades han sådär häftigt (nästan som andnöd) som efter en jättegrât innan han blev lugn och somnade. Jag vet att sâna här upplevelser sitter kvar hos barn, att bli fasthållen och vara sâ ledsen och inte förstâ varför en vuxen tvingar en till något pâ det viset och jag känner mig helt hemsk och elak nu. Vad göra i sâna här fall om inte fortsätta att byta blöjan? Kan tillägga att han redan var sâ upprörd att det inte hjälpte att förklara, att prata lugnande, att ge honom en leksak att distrahera sig med, osv.