Vet du vad dessa uttryck betyder?
Om någon säger att hen disputerat/ska disputera, vet du då vad hen gjort eller ska göra? Samma sak om någon säger att hen doktorerat?
Skriv gärna vad du tror att det betyder och vad du har för utbildning.
Om någon säger att hen disputerat/ska disputera, vet du då vad hen gjort eller ska göra? Samma sak om någon säger att hen doktorerat?
Skriv gärna vad du tror att det betyder och vad du har för utbildning.
Jag vet vad båda betyder. Har varit på flera såna tillställningar och därefter firat sådana.
Nu ska vi se - jag vet faktiskt inte, jag har aldrig närvarat vid en disputation - känner nog faktiskt ingen som doktorerat heller - men jag har för mig att "disputation" är när någon i princip "visar upp" sin doktorsavhandling - som jag fattat det så pratar de om sin avhandling inför publik, och blir utfrågade av en annan person, som ska lägga fram frågor som disputanten ska besvara med välbelagda och logiska argument.
Efter disputationen så kan man då doktorera (förutsatt att allt går vägen och att man gjort hur lång tids studier, med godkända resultat, det nu är)
Kan ha fel - kommer troligen kolla Wikpedia när jag kommer hem från jobbet idag, men jag har inte tid att sätta mig in i det just nu, just pga jobbet.
Och sedan frågade du vad jag har för utbildning - jag började jobba efter nionde klass och slutade därmed plugga. Jag har alltså grundskoleutbildning och kommer troligen aldrig doktorera eller ens vidareutbilda mig alls, då jag verkligen inte har någon aning om Vad jag skulle studera i så fall.
Doktorera= studierna, arbetet som(förhoppningsvis) leder fram till doktorsexamen. Disputera= försvarandet av avhandlingen, godkänt= doktorsexamen.
Jag kämpar på med sista gymnasiematten.
Jag hoppas jag har koll på det, efter att ha gjort bådadera två gånger....