• robban86

Vätskespalt som inte försvunnit?

Någon som har erfarenhet av att vätskespalten i nacken inte försvunnit efter v.18?
    Vad tyder det på? Hittar bara information om diagnostik v 11-14....

Var på ultraljud idag och barnmorskan reagerade på detta. Vi ska få en akuttid till en läkare. Någon som kan ge information till ett oroligt par????

• Svar på tråden Vätskespalt som inte försvunnit?
  • Kravmärkt
    robban86 skrev 2014-10-30 18:05:17 följande:

Någon som har erfarenhet av att vätskespalten i nacken inte försvunnit efter v.18?
    Vad tyder det på? Hittar bara information om diagnostik v 11-14....

Var på ultraljud idag och barnmorskan reagerade på detta. Vi ska få en akuttid till en läkare. Någon som kan ge information till ett oroligt par????

Jag har ingen erfarenhet av det egentligen men mitt barn hade en vätskespalt som var långt över det normala i v 15 så vi gjorde mkp. Vad läkaren sa då var att det kan tyda på kromosom- eller hjärtfel hos barnet. Nu behöver det inte vara så för er men att spalten inte lagt sig kan ju tyda på att något inte är normalt. Hoppas ni får träffa en bra läkare och att det inte är något allvarligt fel.

I vårt fall visade sig barnet ha Turners syndrom och vi avbröt. Men då fanns fler avvikelser än bara nackspalten.

Lycka till, berätta gärna hur det gått!
  • robban86

Tack för svaret! Det konstiga enligt bm var att spalten var kvar, inte att den var stor...Väntar på att läkaren ska ringa nu...

• robban86
    robban86 skrev 2014-10-31 12:22:38 följande:

Tack för svaret! Det konstiga enligt bm var att spalten var kvar, inte att den var stor...Väntar på att läkaren ska ringa nu...

Läkaren ringde idag. Han sa att det inte behöver vara något allvarligt men att vi ska komma in för ett till ultraljud på måndag. Sedan känner vi att vi vill göra ett fostervattenprov nu. Bara att hålla tummarna!
  • Kravmärkt
    robban86 skrev 2014-10-31 21:07:49 följande:
    Läkaren ringde idag. Han sa att det inte behöver vara något allvarligt men att vi ska komma in för ett till ultraljud på måndag. Sedan känner vi att vi vill göra ett fostervattenprov nu. Bara att hålla tummarna!
    Så bra att han ändå påpekar att det inte behöver vara något farligt. Håller verkligen mina tummar för er på måndag, hoppas att ni får fler lugnande besked!
  • Elendir

Jag startade en ny tråd efter dagens UL, det gick så här... 

"Jag är gravid i v 19+4 och gjorde ett uppföljningsultraljud idag och läkaren såg två riskmarkörer för Downs, nämligen tjockt nackskinn och hyperekogen tarm. Var för sig behöver inte dessa markörer betyda någonting, men nu var dom ju tillsammans och då ökar risken markant... :( Jag fick göra ett fostervattensprov på en gång och det har skickats för analys. 

Nu undrar jag om det finns någon som har haft två eller flera riskmarkörer för någon kromosomavvikelse men som ändå fött ett fullt friskt barn? "

Så det ser väl inte så jätteljust ut :(

• Kravmärkt
    Elendir skrev 2014-11-04 14:24:44 följande:

Jag startade en ny tråd efter dagens UL, det gick så här... 

"Jag är gravid i v 19+4 och gjorde ett uppföljningsultraljud idag och läkaren såg två riskmarkörer för Downs, nämligen tjockt nackskinn och hyperekogen tarm. Var för sig behöver inte dessa markörer betyda någonting, men nu var dom ju tillsammans och då ökar risken markant... :( Jag fick göra ett fostervattensprov på en gång och det har skickats för analys. 

Nu undrar jag om det finns någon som har haft två eller flera riskmarkörer för någon kromosomavvikelse men som ändå fött ett fullt friskt barn? "

Så det ser väl inte så jätteljust ut :(

Nej så jobbigt Jag hoppas att markörerna inte betyder något och att fvp visar på att allt är ok!

Förstår att det känns riktigt tungt och jobbigt just nu. När skulle de höra av sig med svaret på analysen?
Svar på tråden Vätskespalt som inte försvunnit?