Jag tycker det är ok att
-prata med kollegor om fall/enskilda personer, som jag jobbar så täcker vi upp för varann ofta så de har mina patienter med jämna mellanrum och åtkomst och skriver i deras journaler också
-prata case, men inte namn/personnr i utbildningssyfte
Inte ok
- Prata om ett case i hemmet, med vänner eller annat. Inte prata med någon. Varken namn eller situation. Det angår dem inte. Även om patienten aldrig får veta så ska man inte sitta och berätta saker.
jag tänker såhär:
Föreställ dig att din partner som arbetar på akuten får in en person som ramlat från en balkong, och blödit i flera timmar och som blev jättearg och aggressiv och påverkad och berättar detta i fragment för dig, att det var en "jobbig dag" tex, dagen efter läser du i tidningen en notis om att någon fallit från en balkong. Dagen efter det hör du i fikarummet på jobbet att de pratar om tidningsnotisen och du har ingen laglig skyldighet att vara tyst och vet inte vem ni pratar om så du säger att personen var aggressiv på akuten, en annan säger jaha, hur vet du det? Det är min bror som har fallit säger någon, du inser att du vet vem brodern är för ni har gått i paralellklass som små...och så vidare. Good words travel fast. Berätta inget säger jag! Har hört att detta hänt i verkligheten också. Någon känner igen historien och vet vem det är. Så ska det inte gå till