• saris78

Vilken hundbur är säkrast?

Jag tittar runt efter en bra hundbur till vår kommande valp.

Självklart vill jag att hunden ska åka så säkert som möjligt men mina barn åker ofta i bilen och jag är ju givetvis mer mån om deras säkerhet och vill inte ha en stor tung bur in i baksätet vid en ev kollision! Hur löser vi detta på ett sätt som är säkert för oss alla? Vet att det finns spännband till en del burar men håller de verkligen fast en bur om det smäller rejält?

• Svar på tråden Vilken hundbur är säkrast?
  • Dexter dot com

Artfex och MIM är krocksäkra bilburar som du fäster i lastöglorna i golvet i bagageutrymmet.

• saris78
    Dexter dot com skrev 2014-10-31 11:56:34 följande:

Artfex och MIM är krocksäkra bilburar som du fäster i lastöglorna i golvet i bagageutrymmet.

Har tittat på dessa två och de verkar väldigt rejäla och säkra för hunden,men hur blir det för övriga passagerare vid en smäll?
  • Dexter dot com
    saris78 skrev 2014-10-31 12:10:17 följande:
    Har tittat på dessa två och de verkar väldigt rejäla och säkra för hunden,men hur blir det för övriga passagerare vid en smäll?
    Har aldrig hört att en väl sattfast bur lossnat vid en krock. Själv har jag inte ens tänkt tanken fast jag har en stor dubbelbur bak fastspänd med vanliga nylonspännband.
  • saris78

Vet du om man kan fästa en Proline bur på samma sätt? Det verkar också vara en bra och vältestad bur.

• rajk

Vi har MIM till två 25kg + hundar och den passar bra. Den är dessutom svensk Den är lite tung, men ordentligt fastsatt som den ska (och som alla burar ska vara!) så är det inget problem. Skulle aldrig sätta mina djur i något annat.

• Joico

Om du söker en bur som tänker på passagerarna så är det defintivt MIM. Deras deformationszon (som gör att buren "trycker ihop sig") är ju till för passagerarna. En stum, svetsad bur kan göra illa passagerare i baksätet.

• saris78

Har kikat runt och MIM verkar vara rätt bur för oss!

Är den svår att plocka ur bilen? Vikten gör mig inte så mycket men det måste vara enkelt att plocka ur den då min man använder bilen i tjänsten och behöver ofta hela bagageutrymmet till sina grejer.

• Abbe83
    saris78 skrev 2014-11-09 20:25:39 följande:

Är den svår att plocka ur bilen? Vikten gör mig inte så mycket men det måste vara enkelt att plocka ur den då min man använder bilen i tjänsten och behöver ofta hela bagageutrymmet till sina grejer.

Vi har en MIM bur till vår schäfer, skaffade den för vi ville ha en riktigt säker bur.
    Den är inte svår att plocka ur bilen. Har plockat bort den några gånger och det är bara att lossa på spännbanden som är fästa i lastöglorna och lyfta ur buren. 
  • Apopan

Såg i Hundsport att någon biltidning hade gjort ett test nu nyligen. Googla upp det.

• Joico
    saris78 skrev 2014-11-09 20:25:39 följande:

Nej absolut inte. Visst är den lite tung men annars inga konstigheter. Man sätter fast buren med spännband (medföljer) i bagagets lastöglor.
Svar på tråden Vilken hundbur är säkrast?