• ellop11

Jag dricker alkohol under graviditeten!

Jag är i tredje månaden och vi skall snart i väg till Italien. Där funderar jag på om jag skall dricka alkohol eller inte? I deras kultur är det accepterat att ta en irish coffee till exempel... Vad tycker ni?

• Svar på tråden Jag dricker alkohol under graviditeten!
  • Anonym (Varför inte?)

Jag har haft uppfattningen av att det är noll konsumtion vad gäller alkohol när man är gravid.
    Döm min förvåning när man barnmorska säger att det inte är någon fara om man tar ett glas vin eller två (inte hinka, utan social dricka).
    Man har ju hört så mycket om att fostret påverkas för minsta lilla osv.
    Man blir lite förvirrad när man hör så olika.
    Eller är det här med alkohol och graviditet en gammal myt som hänger kvar?
    Jag vill endast ha fakta och inte åsikter.
    Hur farligt är det egentligen? Jag tror inte min barnmorska skulle säga det till mig om det fanns några större risker.
    Nu har jag inte druckit någonting för jag ser det som nyttigt att ha en vit period.
    Men klart jag saknar fredags vinglaset som inledning på helgen. =)

• Anonym (Vad?)

Men herreGUUUUD människa så fullkomligt ansvarslöst!! Vet du inte att fostret kan få allvarliga skador?! Alkohol hör inte hemma i en gravidmage överhuvudtaget! Sådana som du ska inte skaffa barn!

• Irina Jonsson

hade du aldrig undrat vrf är det som mest italien/indien födds barn med massor med problem lr om de födds alls? glöm att dricka! det hinner du fan alltid! jag är i v12 nu (nästan samma som du kanske) jag tycker att du ska undvika alkohol o rökning hellt under graviditeten. är en alkohol drink viktigare för dig än din barns normala o friska liv? är du en alkis? kan du inte åka bara utomlands o skippa dricka massa skit, spara på goda maten o vanliga utan alkohol drinkar ist. gå på spa lr gå o shoppa. det finns ju mkt att göra när man är gravid! jag bara säger dricker du en glas alkohol drink då tycker jag att du är oansvarig o obrydlig snart mamma (ursäkta mig men detta är min åsikt) jag uppväxte i familjen där mamma o pappa drack, jag kan inte säga att jag är niktarist. men jag är inte alkis o jag skulle aldrig åka utomlands för att gå på krogen lr dricka alkohol! annars v 12 kan man göra en abort fortfarande hörde jag, ring bm o fråga om sånt. fundera så klart innan längre stund, gör du abort om det är din första graviditet o om du har svårt att bli gravid(jag antar att du har inte alls svårt att bli gravid o du vill inte ha denna barn för att du vill festa o ha det roligt) men är det din första graviditet, gör du abort, då kan du få aldrig mer bli gravid igen, samma sak om det är sent abort för fram till v 20 lr ngt kan man göra abort men erfter v 8 tror jag blir det sent abort(vet ej riktigt, aldrig gjorde abort o tänker aldrig göra det heller) (jag har nog svårt att bli gravid utan massa med preventiv medel, aldrig tadit då heller förutom så klart kondomer) men är det sent då kan du oxå få aldrig mer bli gravid lr ha jätte svårt att bli gravid igen, dricker du när du är med barn så gör du illa bara till ditt barn. (altså skulle du inte hata dig sj om du skulle skada ditt barn pga att du ville dricka alkohol?) 

• Irina Jonsson
    Anonym (Vad?) skrev 2014-11-01 17:37:09 följande:

Men herreGUUUUD människa så fullkomligt ansvarslöst!! Vet du inte att fostret kan få allvarliga skador?! Alkohol hör inte hemma i en gravidmage överhuvudtaget! Sådana som du ska inte skaffa barn!

altså hon beter sig som 15 årig som tänker bara på "kul" o inte framtiden fast i hennes sida står att hon är 44 år. jag håller med att sånna mammor som hon ska fan inte vara bara värt att ha barn! en vuxen människa som ens orkar fråga sånt! fattar inte att det mesta är det som skriver o läser är nyblivna mammor, väntar barn, till o med pappor lr killar som kommer o är oxå med i tråden. jag skulle ens aldrig tänka på om man fick dricka alkohol. o vissa skriver?! jag undrar faktiskt hur pappan till barnet som de väntar på reagerar på detta?! min man skulle lämna mig till psyke i resten av graviditet om han skulle få höra av mig lr se mig drickande alkohol när vi väntar på vår barn. jag skulle sätta en sån mor på psyket sj om jag skulle se nån dricker i graviditet! det är hellt oansvarigt!
  • Irina Jonsson
    ellop11 skrev 2014-10-31 16:56:17 följande:

Har ju läst att det inte är bra men vad fan något glas kan inte skada?

dig kan det inte skada, en litet barn som är ganska littten o håller fortfarande på utväklas kan skada till döds!
  • ArdnasK

Ta frågan ett steg längre...hur tänker du längre fram när barnet är fött? Kommer du servera din tvååring ett-två glas vin? Känns det ok att servera barn alkohol? Är det nån skillnad på födda barn eller ett barn i magen? Är barnet i magen imun mot alkoholens skadeverkningar??? Kan man inte låta bli att dricka i 9 mån och sen under ev ammingsperiod bör man nog tänka över sitt alkoholbruk över lag och söka hjälp!!

• Cissi95

NEJ du ska absolut inte dricka! Kan inte ens fatta att du överväger att göra så mot ditt ofödda barn? usch för sådana som dig.

• Anonym (Lisa)

Hur gick det?Drack du?Blev barnet skadad eller fick inlärningsproblem i skolan?Nån diagnos?Utseendet?

• Anonym (Ö)

Tror att du driver för att skapa reaktioner, men naturligtvis är det inte under några som helst omständigheter okej att dricka alkohol under graviditeten.

• Anonym (Anonym1989)

Gud vad starka reaktioner.. öppnar man ögonen och blickar utanför Sverige så är det inte alls samma nolltolerans som gäller. Jag planerar inte själv att dricka alkohol som gravid eftersom jag tycker att det är onödigt och jag är heller inte alls sugen på det. Men jag tror heller inte att det är så farligt att dricka litegrann om man vill göra det. Många matar sina barn med fet fisk innehållandes toxiner och klämmisar fulla med fruktsocker. Varför är det så mycket mer OK? 

Tycker verkligen att ni som skriver så elaka saker ska tänka efter litegrann och inse att ni kanske inte vet bäst i alla lägen.

Svar på tråden Jag dricker alkohol under graviditeten!