• Backsippa

Är Laban ett bra andranamn?

Har svårt att komma på andranamn till gossen. Vad tänker ni om namnet Laban? 

• Svar på tråden Är Laban ett bra andranamn?
  • sugercane

Jag tycker inte om det alls. Inte på en människa, möjligtvis en trött labrador...

• FCBJ

Jag tror man ska vara försiktig med vad man ger sitt barn även i andranamn. I åtminstone min dotters förskola så får de i samlingen bla lära sig vad de heter i andranamn (om de nu inte redan kan det). Då får ju de andra barnen höra vad de heter i andranamn.

• fluu
    FCBJ skrev 2014-11-02 06:43:03 följande:
    Jag tror man ska vara försiktig med vad man ger sitt barn även i andranamn. I åtminstone min dotters förskola så får de i samlingen bla lära sig vad de heter i andranamn (om de nu inte redan kan det). Då får ju de andra barnen höra vad de heter i andranamn.

Och det är så farligt? Och är Laban verkligen så farligt?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • FCBJ
    fluu skrev 2014-11-02 14:01:22 följande:
    Och det är så farligt? Och är Laban verkligen så farligt?
    Jag har inte kommenterat namnet Laban. Har varken sagt att jag tycker det är bra eller dålig. Det jag menar är att om man är osäker så tycker jag man ska tänka på att andranamnet också kan bli känt bland kompisar.
  • Mon bébé 81

Jag tycker att Laban är jättesött! Visst tänker jag bl.a. på spöket Laban, men det är för mig inget negativt.

• fluu
    FCBJ skrev 2014-11-03 09:29:02 följande:
    Jag har inte kommenterat namnet Laban. Har varken sagt att jag tycker det är bra eller dålig. Det jag menar är att om man är osäker så tycker jag man ska tänka på att andranamnet också kan bli känt bland kompisar.
    Man själv väljer ju om man ska tala om vad man heter i andranamn. Ett tag sa jag bara ett av mina till exempel.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • spöke
    fluu skrev 2014-11-03 12:41:34 följande:
    Man själv väljer ju om man ska tala om vad man heter i andranamn. Ett tag sa jag bara ett av mina till exempel.
    Jag med. Skämdes lite över mitt ena andranamn när jag var liten.
  • Backsippa

Jag försökte läsa på i bibeln om Laban men hittade inget direkt dåligt. Men jag kanske tittade slarvigt? Han var släkt med Rebecka vid brunnen och var det inte Rakel och Lea han var släkt med också? Laban är bara en bifigur, typ en farbror som bor en dagsmarsch bort.

• MaaxMaax
    Backsippa skrev 2014-11-09 10:16:17 följande:

Jag försökte läsa på i bibeln om Laban men hittade inget direkt dåligt. Men jag kanske tittade slarvigt? Han var släkt med Rebecka vid brunnen och var det inte Rakel och Lea han var släkt med också? Laban är bara en bifigur, typ en farbror som bor en dagsmarsch bort.

Laban var far till Lea och Rakel. När Jakob vill gifta sig med den yngre systern tvingar Laban honom att först jobba i 7år. Sedan efter bröllopet visar det sig att det är den äldre systern han gift sig med. Så han får jobba 7 år till.. Massor av lurendrejeri och så kring både Laban och Jakob.

Finns att läsa om i 1Mos 29-31 :)
    Veni Sancte Spiritus - - - Blogg: stadiggrund.blogspot.se/
Svar på tråden Är Laban ett bra andranamn?