• 19Mamma87

Någon som har erfarenhet av att vara uska på förlossning? eller bara har något att är hur dom ska vara.

Jag ska börja några veckors praktik på en förlossningsavd. Vad har undersköterskan för uppgifter och hur ska en bra sådan vara?

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet av att vara uska på förlossning? eller bara har något att är hur dom ska vara.
  • Anonym (uska elev)

Att säga hur dom ska vara. Ska de stå i rubriken

• Anonym (fduska)

Har jobbat där.

Du fixar rummen innan förlossningen, lägger fram verktyg på en vagn och papper i sängen och städar efteråt, Ger barnmorskan saker hon behöver under förlossningen, tar på trosa och binda på patienten efter de sytt, är med som stöd, pratar med mamman och pappan, fixar fikabricka efter förlossningen osv.

Det är sjukt tråkigt förutom att man får se små bebisar komma till världen ;) Man sitter väldigt mycket och ibland finns inget att göra. Bor i en stor stad där det är hyfsat många patienter.

• Anonym (fduska)

Och självklart ska du vara glad, hjälpsam och lugnande för patienten. Följ din handledare hela tiden som en svans och ta egna intiativ.

• Anonym (fduska)

du får även arbeta i sköljrummet där saker diskas och tvättas. 

• Anonym (Tvåbarnsmamma)
    Anonym (fduska) skrev 2014-11-02 19:50:33 följande:

Och självklart ska du vara glad, hjälpsam och lugnande för patienten. Följ din handledare hela tiden som en svans och ta egna intiativ.

Det är den sociala biten jag som födande märkte mest av. Uskorna var det som skrevs ovan samt rara, uppmuntrande, stöttande och trevliga. Det betyder mycket när man är trött och har ont. De är sjukhusets vänliga ansikte!
  • Anonym (Erfaren)

Nu har jag jobbat på två olika förlossningsavdelningar här i landet p.g.a flytt. På första stället stortrivdes jag och där tyckte jag att jag hade världens bästa jobb. Men lugnt var det väldigt sällan. Emellanåt kunde det bli så mkt att göra att man knappt hann med. Någon ovanför här beskrev ungefär vad man kan få göra som uska. Det där kan variera en del. På vissa ställen får du även ta blodprover. Samt ta emot patienter när dom kommer och ta blt, puls m.m innan bm tar över. Det är ofta rätt oglamoröst jobb. Du kan få torka spyor, blod m.m Men samtidigt tkr jag det är ett fantastiskt jobb. MEN har man inte bra kolleger så är det jäkligt jobbigt. Fast så är det väl med dom flesta jobb. Men på vissa ställen är det jobbigare än andra. Dit vi flyttade, 80 mil från mitt gamla jobb var det jättetråkig stämning. Skitsnack som gick överstyr så tyvärr jobbar jag inte kvar på förlossningen idag. Men kommer du till ett ställe med bra kolleger så kommer du säkert stortrivas! Lycka till!

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av att vara uska på förlossning? eller bara har något att är hur dom ska vara.