• Mossig

Gravid med cellförändringar

Hej! Jag fick för ca tre år sedan veta att jag har lätta cellförändringar.

Har varit inne i omgångar och tagit vanliga prover plus biopsier.

De har varit väldigt mycket fram och tillbaka, varannan gång har de hittats cellförändringar och varannan gång inte.

Men nu har jag fått ett brev efter sista biopsin att jag har cellförändringar på livmodertappen som måste tas bort.

I samma veva fick jag veta att jag är gradvid, är ca sex veckor gången bara.

Ringde till gyn och frågade om detta i torsdags, hon skulle återkomma med lite mer info men har ännu inte hört av sig.

Riskerar jag att förlora barnet på grund av cellförändringar?

Eller på grund av avlägsnandet av dem och då alltså även en del av livmodertappen?

Väldigt tacksam för svar!!

• Svar på tråden Gravid med cellförändringar
  • Aleksandra Barnmorska

Hej! Då jag inte vet vilken grad av förändringar du har kan jag. Inte ge dug något svar. Vanligtvis brukar graviditeten gå bra och man tar bort dem efteråt, men det beror på vilken grad det är. Har du fått svar av kk?

• Mossig

Hejsan! Nej fortfarande inget svar..

Det står inte heller i brevet vilken typ det är men tidigare har de klassats som lätta förändringar.

• Mossig

Nej fortfarande inget från kk, tycker det är lite dåligt :(

Har dock varit på samtal med bm på MVC och hon sa att jag ska nog inte vara särskilt orolig utan hon visste flera stycken som hade varit och gjort en sådan (slyng-nånting) utan att det ska vara någon fara för barnet.

Hon menade på att det är värre att låta det vara.

Har du någon åsikt angående hennes uttalande? Eller brukar man anse det som relativt riskfritt?

• Aleksandra Barnmorska

Hej! Jag håller med henne. Cellförändringar är vanligt och påverkar sällan graviditeten. Försök att inte oroa dig.

Lycka till

Svar på tråden Gravid med cellförändringar