• laady1991

Alltså va fan! 1,5 åringen är uppe till 1 på natt

Hej

Skriver jättekort då ja ska äntligen gå och lägga mig.

*1,5 år flicka.

* väldigt aktiv ,aldrig sätt mer energi i så litet barn,men så klok folk tror att hon är 4-5 år med sin klokhet.

* somnar alltid mellan 00-02 på natten,hur fan är detta normalt och möjligt?

Hon somnar jättesent och kommer upp redan 08-09 morgonen inte fan kan jag sova tillräckligt,blir dessutom trött att springa och leka på kvällen från 22 tiden tills hon somnar,det här går inte längre.

Hon sover en timme på dagen typ mellan 17-18.....

Pappan jobbar och ska upp 05 så jag måste ju köra och har kört senast 5 månader inte kul längre håller på och dör av trötthet och irritation också att hon inte kan somna som alla andra herregud liksom att springa runt i hela huset och behöva stressa sig att hon inte ramlar då hon är övertrött.

Godnatt

• Svar på tråden Alltså va fan! 1,5 åringen är uppe till 1 på natt
  • mammalovis

Min tös är snart 17 månader. Hon läggs klockan 20 sedan hon började gå på förskolan. På vardagarna väcks hon vid halv sju och sover 1-2 timmar på förskolan efter lunch vid 12. På helgerna får hon sova längre (tills hon vaknar/blir väckt av storasyster) och vaknar mellan 7 och halv 9. Hemma kan hon vissa dagar sova uppåt 2,5 timmar, men är ändå trött på kvällen och somnar när hon ska.

Så ska ni vända på det så gå upp tidigt typ vid 7 varje dag oavsett veckodag och lägg henne att sova middag mycket tidigare, efter 15-16  är bara dumt att låta en kvällspigg unge sova, alternativt låt henne inte sova middag vid 17, utan gå och lägga sig tidigare, så kommer ni nog på sikt lyckas vända till en vettig dygnsrytm.

• Natulcien
    Tow2Mater skrev 2014-11-03 14:44:51 följande:

Väck henne vid 6 som normalt folk. Att sova till 9, vem gor det.

Varför skulle kl.6 vara mer "normalt" än kl.9? Folk är väl olika?

Vi har aldrig, och då menar jag aldrig, gått upp kl.6. För mig är inte det normalt, utan natt...

Vår son sover alltid till 8-9 om han får (och vi också). Det tidigaste han väcks är kl.7:30. Det är normalt för oss.

TS! Ta bort kvälls-sovpasset mellan 17-18. Det är väl ganska logiskt att ett barn som sover "middag" så sent är vaken halva natten. Det hade vår son också varit om han hade sovit så sent. Han sov mellan 13-14 i samma ålder, och somnade sen kl.20.
  • laady1991

Vad är konstigt med att man sover till9? Finns ju de som har sovmorgonen jämt?

Är man mammaledig så har man ju inte bråttom att gå upp klockan 6?

Jag försöker bara få henne och sova tidigare och skulle ja behöva gå upp 6 visst men ser inget konstigt med det?kanske om jag skrev 12 eller 13 eftermiddag.
  • Tow2Mater
    laady1991 skrev 2014-11-04 00:18:02 följande:
    Vad är konstigt med att man sover till9?
    Då är det ju inte konstigt heller att man inte somnar fore midnatt.
  • Annsiss

Nu vet jag inte hur det ser ut i andra delar av Sverige men här börjar förskolan 9.00 inte okej att komma senare, skolan börjar 8..00 så att ligga och dra sig finns liksom inte, nu vaknar våra barn alltid 6.0 så det är inget bekymmer men 9.0 låter inte så normalt.

• strojes

Som andra redan sagt styr om dagvilan till att ligga tidigare på dagen. Hennes dygn har ju blivit förskjutet och med lite jobb så går det ju att åtgärda.
    En variant är ju att hålla henne vaken istället för att lägga henne mellan 17 och 18 för att kunna lägga henne tidigare på kvällen. Försök läsa av henne under kvällen för att lägga henne i rätt tid innan hon blir övertrött.

När mina två yngsta var i den åldern fick de sova max 1 timme och aldrig efter 13.30 (somnade de inte förrän 13 fick de inte sova en hel timme altså). Detta för att vi skulle få de i säng vid 19.30-20.

• Rocket Mania

Varför ska man gå upp kl 6, vad händer då?
    laady1991 skrev 2014-11-03 02:02:24 följande:

Hej

Skriver jättekort då ja ska äntligen gå och lägga mig.

*1,5 år flicka.

* väldigt aktiv ,aldrig sätt mer energi i så litet barn,men så klok folk tror att hon är 4-5 år med sin klokhet.

* somnar alltid mellan 00-02 på natten,hur fan är detta normalt och möjligt?

Hon somnar jättesent och kommer upp redan 08-09 morgonen inte fan kan jag sova tillräckligt,blir dessutom trött att springa och leka på kvällen från 22 tiden tills hon somnar,det här går inte längre.

Hon sover en timme på dagen typ mellan 17-18.....

Pappan jobbar och ska upp 05 så jag måste ju köra och har kört senast 5 månader inte kul längre håller på och dör av trötthet och irritation också att hon inte kan somna som alla andra herregud liksom att springa runt i hela huset och behöva stressa sig att hon inte ramlar då hon är övertrött.

Godnatt

Ni har fått ett ganska skevt dygn, vrid tillbaka det så får ni nog ordning på sömnen.

Upp senast 7.30-8, sova middag senast 14-15, godnatt kl 20.

Går hon på förskolan?
  • cloudberry79

Om min tvååring sover mellan 17-18 på kvällen så lär hon inte heller somna förrän efter midnatt. Nu sover min tjej middag en timme nån gång  mellan 12-14 och går och lägger sig mellan 19-20 på kvällen. Hon kliver upp vid sju om ingen annan stiger upp innan dess.

Just NO.
  • Natulcien
    Annsiss skrev 2014-11-04 08:09:20 följande:

Nu vet jag inte hur det ser ut i andra delar av Sverige men här börjar förskolan 9.00 inte okej att komma senare, skolan börjar 8..00 så att ligga och dra sig finns liksom inte, nu vaknar våra barn alltid 6.0 så det är inget bekymmer men 9.0 låter inte så normalt.

Fast TS's barn är ju bara 1,5 år och går kanske inte på förskola än?
    Dessutom är ju det där olika. Vår son kan sova till kl.9 fem dagar i veckan om han vill, eftersom han är ledig fre, lör, sön och jag börjar jobba sent tis och ons.
    Förskolan "börjar" inte en viss tid, den är öppen för barn vars föräldrar jobbar/pluggar/söker jobb, och brukas utifrån föräldrarnas arbetstider. Jag lämnar ju inte sonen kl.9 om jag börjar kl.14 t.ex.!! Vore ju inte klokt.
    Så jo, kl.9 är helt normalt.
  • Annsiss

Olika i olika kommuner i vår är det 9.00 som gäller även om du börjar jobba ett det var utifrån det jag resonerade.

• Natulcien
    Annsiss skrev 2014-11-04 20:42:28 följande:

Olika i olika kommuner i vår är det 9.00 som gäller även om du börjar jobba ett det var utifrån det jag resonerade.

Ok. Märklig regel.Tur att vi inte har det så här!
    När jag börjar sent så hämtas sonen inte förrän kl.17, och då skulle han ju tvingas gå 8 timmarsdagar om jag hade varit tvungen att lämna k.9!?
    Den enda regel som finns här är att man inte får lämna/hämta mitt i måltiderna (lunch, mellanmål), så då får man justera tiden lite, men det är den enda regeln.
  • laady1991

Fast nu skrev jag att min dotter är hemma med mig fram till januari ....är mammaledig nu med henne ville vänta med dagis tills hon blev lite äldre.

Så vi har inte så bråttom att gå upp 6, inget jag stressar till eller har tid att passa.

Vaknar 8-9..... Helt lagom, och dessutom är det ljusare att gå upp än 6 nu under höst-vinter...
  • Orkide

Har du provat att ta bort den sena sovningen ts? Eller fortsätter ni som tidigare?

• Flickan och kråkan
    laady1991 skrev 2014-11-05 00:36:54 följande:
    Fast nu skrev jag att min dotter är hemma med mig fram till januari ....är mammaledig nu med henne ville vänta med dagis tills hon blev lite äldre.

Så vi har inte så bråttom att gå upp 6, inget jag stressar till eller har tid att passa.

Vaknar 8-9..... Helt lagom, och dessutom är det ljusare att gå upp än 6 nu under höst-vinter...
    Då får du nog stå ut med senare läggning än de flesta andra. Men du kan ju tidigarelägga det hela lite genom att lägga dagsvilan tidigare - direkt efter lunch verkar väl vettigt om hon vaknar vid 8-9.

Här vaknar vår yngsta vid 06, sover vid 10-11 (före lunch) och sedan nattas det vid 20. Han är 16 månader.
  • Natulcien
    laady1991 skrev 2014-11-05 00:36:54 följande:

Jag förstår inte heller varför man ska upp kl.6 om man inte behöver? Vi har aldrig gått upp så tidigt ens när vi jobbar. För mig är det mitt i natten...

Vi hade ungefär samma uppvakningstid som er när sonen var 1,5 år. Han vaknade runt 8-9. Men skillnaden var att han sov middag mycket tidigare, mellan kl.13-14. Sen somnade han kl.20. Så prova att lägga dagsovningen tidigare.
  • Barbamama08

Har också en unge som är väldigt kvällspigg och har ett litet sömnbehov. Hon blir visserligen 3 i februari, men hon var ju pigg när hon var lika gammal som din tjej. Hon kan också vara vaken till efter midnatt, men det är om hon sover på dagen. Sover hon inte på dagen somnar hon ca 21:30.

Tror att sömnen vid 17-18 är för sent. Antingen får ni ta bort den helt eller så får ni prova att lägga henne tidigare, typ 13-14.

• Barbamama08

Ligga och dra sig? Förstår du inte att kvällspigga somnar senare än de som är morgonpigga? På vilket sätt ligger man då och "drar sig"? Kvällströtta ligger ju och drar sig hela kvällarna istället.
  • 2009

På vår förskola sover de små barnen (inkl vår 22-mån) efter lunch, ca 11.30-13.30 vilket är perfekt för vår kille. Han vaknar vid 7-7.30 på morgonen och vi lägger honom vid 19. Sova vid 17 har har han inte gjort sen han var 3-4 månader och ändå inte hade någon riktig dygnsrytm. Säger som många andra redan gjort - ta bort den alldeles för sena vilan och lägg barnet vid 19-20 istället. Om jag själv hade sovit en timme vid den tiden skulle jag också vara uppe till 01...

Vad skulle hända om ni tog bort vilan vid 17, har ni provat?

Svar på tråden Alltså va fan! 1,5 åringen är uppe till 1 på natt