• Elendir

Markörer för Downs syndrom

Jag är gravid i v 19+4 och gjorde ett uppföljningsultraljud idag och läkaren såg två riskmarkörer för Downs, nämligen tjockt nackskinn och hyperekogen tarm. Var för sig behöver inte dessa markörer betyda någonting, men nu var dom ju tillsammans och då ökar risken markant... :( Jag fick göra ett fostervattensprov på en gång och det har skickats för analys.

Nu undrar jag om det finns någon som har haft två eller flera riskmarkörer för någon kromosomavvikelse men som ändå fött ett fullt friskt barn? 

• Svar på tråden Markörer för Downs syndrom
  • Kravmärkt
    Elendir skrev 2014-11-04 13:54:38 följande:

Jag är gravid i v 19+4 och gjorde ett uppföljningsultraljud idag och läkaren såg två riskmarkörer för Downs, nämligen tjockt nackskinn och hyperekogen tarm. Var för sig behöver inte dessa markörer betyda någonting, men nu var dom ju tillsammans och då ökar risken markant... :( Jag fick göra ett fostervattensprov på en gång och det har skickats för analys.

Nu undrar jag om det finns någon som har haft två eller flera riskmarkörer för någon kromosomavvikelse men som ändå fött ett fullt friskt barn? 

Har ju tyvärr ingen solskenshistoria men vill ändå skriva för att puffa tråden lite. Håller verkligen mina tummar för att analysen ska se bra ut.
  • Ingrid Marie

Det finns en gammal tråd (från 2012 tror jag) som heter "När UL inte är helt ok..." Kanske kan den inge lite hopp.

De som skriver där har fått någon eller flera markörer på RUL som väckt misstanke om avvikelser. Flera av dem fick trots det helt friska barn.

Önskar er lycka till, och hoppas att ni får positiva besked från fvp.

Svar på tråden Markörer för Downs syndrom