• Busungarna

Hur klara av mornarna med spädbarn och skolbarn? Det fungerar inte för mig. Hjälp!

Jag har tre barn, 7 år, 5 år och en 3 veckors gamal bebis. Bebisen vaknar på morgonen när mitt alarm går och jag går upp för att köra iväg 7åringen till skolan. Bebisen börjar skrika direkt, han har hittills haft stort behov av närhet så det är inte många minuter per dygn som han ligger och tittar snällt i tex babysittern utan vill bli buren. Idag så skrek han så taket lyfte sig medan jag i all hast fick hjälpa storasyster bre smörgås - på med kläder - ytterkläder och så iväg! Jag kan ju inte hålla i honom samtidigt som jag ska hjälpa storasyster!! Jag känner mig så otillräcklig och önskar att jag hade fyra armar. Så fort jag tar upp honom sen så blir han tyst så det är ju inte att han är hungrig utan vill bara ständigt vara nära. Sambon jobbar mån-fre 7-16 så jag är alltid ensam på mornarna. Mitt på dagen får jag passa på att duscha, städa, tvätta osv medan han sover. Hur gör alla andra mammor/pappor på mornarna??

• Svar på tråden Hur klara av mornarna med spädbarn och skolbarn? Det fungerar inte för mig. Hjälp!
  • kixan

Ja, bärsjal! Och så kan nåt ju förbereda kvällen innan, göra i ordning mackor osv. Fast borde inte skolbarnet kunna bre sin macka och klä på sig själv medans du fixar med bebisen?

A -03, F -05, V -10, S -14
  • jenny99

Men en 7 åring kan ju klä på sig själv och ber smörgås eller annan frukost.Min dotter var 5 år när lillen kom och hon kunde göra det mesta själv.Jag var självklart med,det var snarare hon som hjälpte mig.Annars är bärsele bra.om det heter så

• Schna

Förbered frukost och allt annat kvällen innan, ibland åt storasyskon i bilen. (1 resp 2 mil) BÄRSJAL. Det finns en som är färdigträdd, som en tröja.

Inför enkla rutiner för äldre barnen så de kan klä på sig själva. Jag hade tidigare en Ikea expedit-hylla i hallen där barnen hade varsina rader med fack. Ett fack för varje klädesplagg/påklädningsmoment. De tyckte det var roligt. Man kan ju numrera varje fack från början av hallen fram till ytterdörren där man avslutar med ytterkläderna.

Avslutningsvis: Jag är inte avundsjuk på dig..

• Knocked up

Håller med dom andra. Hitta en bra sjal eller sele som passar dig. Och sen är det bara att bära bära bära :)
    Jag har också tre ungar och man får mycket gjort när sista "hänger" på magen helt enkelt.
    Vi gör kläd-gubbar kvällen innan. Alltså barnen lägger ut sina kläder som dom ska ha.
    Frukosten borde dom stora fixa de mesta själva. Annars är det bara att börja låta dom få mer ansvar. En 5-åring borde verkligen kunna bre en macka.

• Flickan och kråkan

Bärsjal säger jag med. Och så ha rejält med tid. Nu är min yngsta lite äldre (16 månader), men har även en snart 7-åring som går i ettan och en 5,5-åring i förskolan.

Klä på sig får de stora göra själva, även om de kan behöva påminnelse en, två, tre, fyra och fem gånger . Ska det med gympakläder och annat extra så packas det kvällen innan. Sambon åker till jobbet tidigt men gör oftast frukost till barnen när han går upp innan barnen är vakna. 

Men som sagt, skaffa ett bra bärredskap. Känner du inte att just sjal är för dig så finns det ergonomiska bärselar. Guld även när de blir äldre. Min snart 1,5-åring hivar jag upp på ryggen vid lämning när vi har lite bråttom för han ska ju annars titta på varje sten, vända på varje nedfallet löv och helst gå åt ett helt annat håll .

• mona83

Jag har snart 2 skolbarn och en nyfödd så man har ju funderat på detta.
    Jag hoppas verkligen att jag får en bebis som gillar att ligga lite för sig själv medan jag hjälper dom äldre barnen för jag tycker verkligen inte om att ha bebisen hängande frampå. 

L.O.V.E
  • soundtrack

Och jag vill inflika att det inte alls är säkert att sjal är en "mirakellösning" som så många vill ha det till. Min tjej vill gärna bli buren men vägrar sjal. Går i 2 min, sen är hon vansinnig.

• Schna
    soundtrack skrev 2014-11-06 09:03:39 följande:

Och jag vill inflika att det inte alls är säkert att sjal är en "mirakellösning" som så många vill ha det till. Min tjej vill gärna bli buren men vägrar sjal. Går i 2 min, sen är hon vansinnig.

Nej, men man kan prova.
  • Flickan och kråkan

Man kan som sagt prova. Och fungerar det inte så är riktigt mycket tid ofta en bra lösning. Då hinner man sitta med bebis i famnen och lugnt och sansat muntligt hjälpa större barn få på sig kläder, packa sin väska etc. Skolbarn är ju så pass stora att de har mycket förståelse för en bebis och kan klara en hel del själva med sällskap.
  • Maria 164

Innan man köper sjal eller sele kan det vara bra att regga sig på sjalbarn.se eller facebokgruppen Bärsjalar för tips och råd och möjligheten att hitta en sjalträff eller bara enstaka eldsjäl i sin närhet för att prova olika modeller.

Mitt första barn var var ett sånt som bara sov i famnen eller knät, men vägrade sjal, troligtvis på grund av värmen - det är jättevarmt att bära i sjal inomhus eller på sommaren!

Inför nästa barn har jag köpt en Mei Tai som ska vara ett svalare alternativ, och lättare att knyta än en sjal, och funka på både mig och pappa (sele är för omständigt att ändra inställningarna på för varje gång, vi är väldigt olika byggda).

• LeaveMeAlone

Det stämmer att alla bebisar inte trivs att bäras bara det är i en sjal. Men skulle tro att det beror mer på hur man knyter/bär och om man får till det på ett bekvämt sätt för både en själv och barn. De känner ju om man är obekväm eller stressad. Sen kan det ju bli rätt varmt i sjalen beroende på vilken sort och vad man har på barnet.

Men för vissa funkar ju andra bärhjälpmedel bättre.

TS: om jag var du skulle jag dels försöka införskaffa bärsele eller sjal så bebisen får vara nära. Men sen försöka se det som ett tillfälle där barnen får ta ett kliv i självständighet. Dom är stora nog att klä sig och ta för sig frukost själva om du bara förbereder lite grann. Du kommer bli helt slut om du ska göra saker åt dom dom de fixar själva!
  • Fjärilslarv

men vänta lite nu, ditt jobb är ju inte att städa, tvätta osv. ditt jobb är att ta hand om bebisen (och övriga barn) medans din partner är på jobbet, övrig tid är ju bådas ansvar.
    Mitt på dagen hade jag visst skött min halva men inte stressat ihäl mig. 

Svar på tråden Hur klara av mornarna med spädbarn och skolbarn? Det fungerar inte för mig. Hjälp!