• naughtyn

Hur sköter jag om ett sår på hundens tass?

Min gamla hund har fått en liten böld på sin tass. Jag upptäckte den i måndags då hon slickade mycket på tassen och satte då på ett bandage för att hindra henne att fortsätta tvätta såret. Dagen efter såg det redan mycket bättre ut men igår såg jag att såret hade börjat vara. Nu har jag just klippt bort pälsen runt bölden och gett henne ett tass-bad för att lösa upp varet som hade torkat runt såret samt tvättat rent med asolsprit (enda sårtvätt vi har hemma). Jag har satt på en liten kompress och ett nytt bandage som jag tänker att jag får byta ikväll igen.

Är det något annat jag bör tänka på för att få såret att läka så fort som möjligt? Kan det vara bra att köpa Jodopax att tvätta med?

Bifogar bild på såret.

• Svar på tråden Hur sköter jag om ett sår på hundens tass?
  • MeAngeleyes

Håller med ovanstående och sätt på hunden en tratt och låt tassen lufta istället för bandage! Det läker bättre utan!

• naughtyn

Givetvis tar jag henne till veterinär om det inte vill läka eller fortsätter att vara. Bölden är däremot mycket mindre nu än i måndags så jag tror att det kan läka utan att man behöver blanda in antibiotika.

• Maria 434
    naughtyn skrev 2014-11-06 09:00:12 följande:

Givetvis tar jag henne till veterinär om det inte vill läka eller fortsätter att vara. Bölden är däremot mycket mindre nu än i måndags så jag tror att det kan läka utan att man behöver blanda in antibiotika.

Nu var det ju inte för att hunden skulle få antibiotika som jag tycker att du ska ta hunden till veterinär utan för att du undrar hur du ska ta hand om ett sår som hunden haft sen i måndags och att det nu dessutom börjat vara.
    Men vill du inte det ..... sätt på hunden en tratt och låt såret vara öppet när ni är inomhus. När ni går ut måste du vara noga med att såret hålls rent
  • naughtyn

Tack för tipset om tratt. Jag ska prova om det fungerar (vi har två hundar så risken finns att den andra hunden är på såret om det inte är täckt, men förhoppningsvis är hon inte så intresserad av det).

• naughtyn
    Maria 434 skrev 2014-11-06 09:02:58 följande:

Nu var det ju inte för att hunden skulle få antibiotika som jag tycker att du ska ta hunden till veterinär utan för att du undrar hur du ska ta hand om ett sår som hunden haft sen i måndags och att det nu dessutom börjat vara.

Men vill du inte det ..... sätt på hunden en tratt och låt såret vara öppet när ni är inomhus. När ni går ut måste du vara noga med att såret hålls rent

Jag kan vara naiv men jag har svårt att tro att man bara får råd om sårtvätt om man åker till veterinären. Då skriver de förmodligen ut just antibiotika. Därav ville jag fråga här i första hand :) Jag har tagit hand om sår tidigare hemma på hundar och det har aldrig varit några problem. Däremot tänkte jag om det fanns några tips som jag inte tänkt på (tex. som nu med att lufta såret).

På promenader bär hon en hundsko på tassen med såret.
  • Maria 434
    naughtyn skrev 2014-11-06 09:10:14 följande:
    Jag kan vara naiv men jag har svårt att tro att man bara får råd om sårtvätt om man åker till veterinären. Då skriver de förmodligen ut just antibiotika. Därav ville jag fråga här i första hand :) Jag har tagit hand om sår tidigare hemma på hundar och det har aldrig varit några problem. Däremot tänkte jag om det fanns några tips som jag inte tänkt på (tex. som nu med att lufta såret).

På promenader bär hon en hundsko på tassen med såret.
    Har aldrig varit med om att en veterinär bara skriver ut antibiotika. Tvärtom har jag märkt att de (vilket är helt korrekt) inte så gärna skriver ut det. Enligt mig är inte en veterinär seriös om dennes lösning är att bara skriva ut antibiotika.
    Däremot har de hjälpt till att tvätta rent ett infekterat sår ordentligt samt gett mig skötselråd och annat som kanske behövs.
  • MeAngeleyes

Risken finns ju att bölden kommit av att hunden fått in något under huden, sticka, inåtväxande hår osv.

Att det blir varigt är ett tecken på att kroppen försöker göra sig av med något. Detta kan vara svårt att se själv hemma och bör kollas upp av veterinär!

• naughtyn
    Maria 434 skrev 2014-11-06 09:13:03 följande:
    Har aldrig varit med om att en veterinär bara skriver ut antibiotika. Tvärtom har jag märkt att de (vilket är helt korrekt) inte så gärna skriver ut det. Enligt mig är inte en veterinär seriös om dennes lösning är att bara skriva ut antibiotika.
    Däremot har de hjälpt till att tvätta rent ett infekterat sår ordentligt samt gett mig skötselråd och annat som kanske behövs.

Nej, att de BARA skulle skriva ut antibiotika menade jag förstås inte. Men just sårtvätt kan jag ju få råd om från annat håll och jag upplever att såret redan är ordentligt tvättat, så just nu känns det inte som något akut behov att åka direkt till veterinär. Jag kommer som sagt givetvis att åka till veterinär om det är så att såret ser ut att bli värre på något vis. Nu har ju däremot bölden så gott som försvunnit så jag tror inte att ska behövas :)

Hur som helst är jag väldigt tacksam över tipset om att låta såret lufta istället. När jag tänker efter är det vad jag har gjort tidigare varje gång då någon hund har haft något litet sår, och då har det ju läkt fint så säkert kan bandaget vara boven till att det inte är riktigt torrt.

(Ska också tillägga att hon haft något liknande på en annan tass då hon var liten och det såg betydligt värre ut innan det började läka. Däremot var det så många år sedan att jag inte minns i detalj hur jag skötte det, mer än att jag använde jodopax Flört)

• naughtyn
    MeAngeleyes skrev 2014-11-06 09:27:36 följande:

Risken finns ju att bölden kommit av att hunden fått in något under huden, sticka, inåtväxande hår osv.

Att det blir varigt är ett tecken på att kroppen försöker göra sig av med något. Detta kan vara svårt att se själv hemma och bör kollas upp av veterinär!

Ja, jag var också rädd för det först och tänkte att det nog kunde vara något som orsakat bölden men då den var tre gånger så stor i måndags (utåt, inte i omkrets) som nu så tror jag att det talar för att det inte är något som hon har fått in.

Jag var nog för övrigt lite otydlig angående varet också. Helt lätt är det ju inte att beskriva ett sår i text :) Men det har mer varit som en sårskorpa som man själv får på ett större sår som är på väg att läka. Det är alltså inget som har runnit ut från såret, det var dock lite kladdigt just mot bandaget.

• naughtyn

Så här ser såret ut nu när det inte är nytvättat (som på förra bilden). Kanske syns lite bättre här att det inte är något direkt fult sår vi talar om :)

• Dexter dot com

Försök raka rent lite mer runt om, tvätta med alsollösning eller Bonex som du köper hos veterinären, absolut inget slickande . Är det inte bättre om nån vecka så åk till veterinär, naturligtvis tidigare om det blir fulare.

Svar på tråden Hur sköter jag om ett sår på hundens tass?