• Vilgotsmamma

Heteropar som åkt till Danmark för donatorinsemination!

Efter en nästan 10 år lång resa med ivf (isci) och en underbar son född 2010 har vi nu beslutat oss för att släppa ivf och gå vidare med syskonförsök i Danmark istället. Behandlingarna är jättejobbiga för mig (oss) och eftersom det inte hittats något fel på min fertilitet så har denna möjlighet länge funnits i våra tankar.

Vi har valt kliniken vitanova i Köpenhamn eftersom en god vän varit där och vi har hört mycket gott. Provtagning är på g och sedan kör vi.

Skulle vara glad över att få kontakt med andra heteropar i samma situation och höra hur detta har varit för er. Anledningen till att jag vill höra om heteropar är att detta nästan aldrig talas om i tex media. Media belyser mest singelkvinnor och heteropars situationer i samband med donatorinsemination. Skulle vara så intressant och givande att få ta del av andras liknande situation, resa och familjebildning.

• Svar på tråden Heteropar som åkt till Danmark för donatorinsemination!
  • ystersyster

Hur går det för dig Längtar?
    Jag har nu haft samtal med Cura Öresund, och hon gav mig inga större förhoppningar att insemination skulle funka för mig då hon noterat endometrios hos mig.. IVF sa hon men erkände att det var svårare om man tog omogna spermier från trestikelbiopsi än om färska, som vi fått göra. Ingen hjälp finns att få heller genom att använda donerade spermier i en ivf hos dem så det inte är tillåtet. Så konstiga regler, förstår verkligen inte varför. Hon rådde mig ta kontakt mes klinik i Danmark.. Tja vad ska man säg om de svenska lagarna? Detta skulle varit ok genom landstinget, men då mina sk poäng redan är förbrukade kommer de inte vilja hjälpa oss mer. Känns väldigt hopplöst just nu, vet inte hur vi ska ha råd med fler IVF försök samtidigt som jag verkligen hatar hur jag mådde den tiden med alla hormoner man sprutade i sig.. Kommer nog ändå försöka ett par gånger med insemination då läkarvården inte brukar veta vad de pratar om (min erfarenhet).. Frågade om det var båda äggstockarna som var problematiska då hon sa att vänstra hade sammanväxningar, då svarade hon svävande att chansen sågs som så liten att det inte är nåt alternativ för mig? Ok? Förstår ju att om ägget bildas i vänster äggstock så blir det svårt, (som detta inseminationsförsök) men om det kommer från högra borde chansen vara lika god som hos vem som helst? Eller?
    Hoppas alla härinne har en skön sommar, det finns lite att fundera över minst sagt :)

• Längtan 30
    ystersyster skrev 2015-06-29 06:06:31 följande:
    Hur går det för dig Längtar? Jag har nu haft samtal med Cura Öresund, och hon gav mig inga större förhoppningar att insemination skulle funka för mig då hon noterat endometrios hos mig.. IVF sa hon men erkände att det var svårare om man tog omogna spermier från trestikelbiopsi än om färska, som vi fått göra. Ingen hjälp finns att få heller genom att använda donerade spermier i en ivf hos dem så det inte är tillåtet. Så konstiga regler, förstår verkligen inte varför. Hon rådde mig ta kontakt mes klinik i Danmark.. Tja vad ska man säg om de svenska lagarna? Detta skulle varit ok genom landstinget, men då mina sk poäng redan är förbrukade kommer de inte vilja hjälpa oss mer. Känns väldigt hopplöst just nu, vet inte hur vi ska ha råd med fler IVF försök samtidigt som jag verkligen hatar hur jag mådde den tiden med alla hormoner man sprutade i sig.. Kommer nog ändå försöka ett par gånger med insemination då läkarvården inte brukar veta vad de pratar om (min erfarenhet).. Frågade om det var båda äggstockarna som var problematiska då hon sa att vänstra hade sammanväxningar, då svarade hon svävande att chansen sågs som så liten att det inte är nåt alternativ för mig? Ok? Förstår ju att om ägget bildas i vänster äggstock så blir det svårt, (som detta inseminationsförsök) men om det kommer från högra borde chansen vara lika god som hos vem som helst? Eller? Hoppas alla härinne har en skön sommar, det finns lite att fundera över minst sagt :)

Vad rart av dig att tänka på mig när det händer så mycket runt dig, tack jag mår bra, lite växtvärk bara och så oron att nåt ska gå fel innan v12. Ska på vul 10/7 och då hoppas jag på att få se fina hjärtslag. Det finns ju, vad jag förstått, olika behandlingar för endometrios och ivf och jag har hört att det finns bättre behandlingar utomlands. En vän till mig försökte massor i Sverige, sen vände de sig till Finland och slutligen till Grekland där det kom fram att hon hade flera diagnoser än de som hittades i Sverige och Finland, både hos henne och hennes man men tack vare antibiotika, ägg- och spermiedonation samt ivf är hon i vecka 13 eller 14 idag. Så mitt tips är att spara och prova lyckan utomlands för fertilitetskunskaperna i Sverige är inte alltid så framträdande som klinikerna påstår, iaf inte när fertilitetsproblemen är större. Endometrios kan en operera bort har jag hört, inte för alltid men så en kan hinna bli gravid, pratade ni något om det? Endometrios kan en operera har jag hört, pratade ni något om det?
  • frkvilljunu

har kontaktat CFC och har telefontid 9 juli så skönt att känna att man lite är på väg någonstans

men funderar lite på Grönlund i helsingör - nu har ju de semesterstängt från nästa vecka men kommer ändå inte vara i rätt tid för insemination fören i mitten av augusti ändå...

erfarenheter och råd om dessa ställe någon???

• frkvilljunu

maila de nu på förmiddagen. de jag inte fattat riktigt med dem är om man behöver konsultationssamtal först. ...vi har j likssom alla prover klara och vill ju bara "köra på"

Längtan 30 skrev 2015-07-02 11:52:49 följande:

Gyngrönlund är kanon, dessutom billigast.

• Längtan 30
    frkvilljunu skrev 2015-07-02 11:57:39 följande:
    maila de nu på förmiddagen. de jag inte fattat riktigt med dem är om man behöver konsultationssamtal först. ...vi har j likssom alla prover klara och vill ju bara "köra på"

Konstigt, det behövde aldrig vi..
  • frkvilljunu

har fått svar av de nu och verkar bara vara att köra på och kontakta vid ägglossning i augusti! så blir nog dem om inte ägglossningen innan magiskt skulle infalla ledig dag nu i juli och cfc vill/kan ta direkt då...

Donator letande nu då....

Längtan 30 skrev 2015-07-02 14:23:25 följande:

Konstigt, det behövde aldrig vi..

• Längtan 30
    frkvilljunu skrev 2015-07-02 15:12:11 följande:
    har fått svar av de nu och verkar bara vara att köra på och kontakta vid ägglossning i augusti! så blir nog dem om inte ägglossningen innan magiskt skulle infalla ledig dag nu i juli och cfc vill/kan ta direkt då... Donator letande nu då....

Åh, spännande! Hur har det gått med donator-sök?
  • frkvilljunu
    Längtan 30 skrev 2015-07-05 23:54:39 följande:

Åh, spännande! Hur har det gått med donator-sök?

har nog sållat ut 2 eller kanske 3 jag tycker passar och låter mannen ta slutgiltiga avgörandet

känns lite konstigt när man kollar och läser på ett sätt vill jag veta så mycket som möjligt och på ett sätt egentligen inget alls...Barnet kommer ju bli sin egen person ändå
  • Längtan 30
    frkvilljunu skrev 2015-07-06 08:06:01 följande:
    har nog sållat ut 2 eller kanske 3 jag tycker passar och låter mannen ta slutgiltiga avgörandet känns lite konstigt när man kollar och läser på ett sätt vill jag veta så mycket som möjligt och på ett sätt egentligen inget alls...Barnet kommer ju bli sin egen person ändå

Ja det är ju lite annorlunda men intressant och småkul på nåt sätt. Ska ni ha öppen eller anonym donator?
  • frkvilljunu

kollar på både och änsålänge. lite det som är mannens beslut också.

hur valde/rwsonerade ni?

quote=75497038][quote-nick]Längtan 30 skrev 2015-07-06 10:08:30 följande:[/quote-nick] Ja det är ju lite annorlunda men intressant och småkul på nåt sätt. Ska ni ha öppen eller anonym donator?[/quote]

• Längtan 30

Vi sa att det inte var så viktigt att det var en öppen donator och när vi var på GynGrönlund 2012 var det andra regler och en fick kolla på en lista över donatorer som dr Lars rekommenderade. Köpte 4 strån från samma donator 2014 för chans till helsyskon och vi har tre kvar på banken.

Svar på tråden Heteropar som åkt till Danmark för donatorinsemination!