• Anonym (Bonusmamma som undrar)

Hur gör ni vid sjukdom?

Om barnen är sjuka den dagen det är byte mellan föräldrarna, byter ni ändå eller får barnen vara kvar och komma när dom är friska?

Om det går magsjuka i barnens andra familj vid bytesdag men barnen är ändå friska, hade ni velat att dom kom till er och riskerar att smitta eran familj också eller hade ni tyckt att det var bättre om barnen stannade hos den andra familjen tills det var över? Om det var tvärt om, att magsjukan gick hos er, hade ni skickat iväg barnen till andra föräldern?

Får ni bonusföräldrar vara med och tycka i sånna här situationer eller är det bara barnens föräldrar som fattar besluten?

• Svar på tråden Hur gör ni vid sjukdom?
  • Anonym (Olika)

Hos oss råder delade meningar. Vi fick hem bonusar med maginfluensa med nyfött barn (5 dagar gammal), hade lugnt önskat att barnens mamma haft de en stund till tills värsta kräkningarna var över. Vi har gärna barnen längre eller avvaktar att ta de om det är sjukdom som smittar mycket eller påverkar barnet med "förflyttning", inte så kul att behöva skicka illamående barn i bilen för att mamman vill ha de rätt dag, och är det smittsamt så är vi troligtvis smittade ändå lixom, varför lämna över till andra föräldern då? Men men som sagt olika....

• Anonym (Bonusmamma som undrar)
    Anonym (Olika) skrev 2014-11-08 17:06:10 följande:

Hos oss råder delade meningar. Vi fick hem bonusar med maginfluensa med nyfött barn (5 dagar gammal), hade lugnt önskat att barnens mamma haft de en stund till tills värsta kräkningarna var över. Vi har gärna barnen längre eller avvaktar att ta de om det är sjukdom som smittar mycket eller påverkar barnet med "förflyttning", inte så kul att behöva skicka illamående barn i bilen för att mamman vill ha de rätt dag, och är det smittsamt så är vi troligtvis smittade ändå lixom, varför lämna över till andra föräldern då? Men men som sagt olika....

Jag håller med dig. En liten förkylning är såklart inget att tjafsa om men t ex magsjuka eller influensa är onödigt att sprida vidare till ytterligare en familj. Speciellt om det finns väldigt små barn i familjen.

Klarade bebisen sig från magsjuka?

En av anledningarna till att jag undrar är för att vi fick hem bonus (14 år) igår och tydligen går magsjuka hos mamman. Inatt och idag har bonus mått illa och kräkts en gång, magsjuka med stor sannolikhet. Förutom att vi har en tjej på 1,5 år här hemma som jag inte vill ska drabbas ska jag resa bort på måndag, något jag verkligen sett fram emot. Vore så jäkla typiskt om jag åkte på magsjuka då..
  • Anonym (Olika)
    Anonym (Bonusmamma som undrar) skrev 2014-11-08 17:14:45 följande:
    Jag håller med dig. En liten förkylning är såklart inget att tjafsa om men t ex magsjuka eller influensa är onödigt att sprida vidare till ytterligare en familj. Speciellt om det finns väldigt små barn i familjen.

Klarade bebisen sig från magsjuka?

En av anledningarna till att jag undrar är för att vi fick hem bonus (14 år) igår och tydligen går magsjuka hos mamman. Inatt och idag har bonus mått illa och kräkts en gång, magsjuka med stor sannolikhet. Förutom att vi har en tjej på 1,5 år här hemma som jag inte vill ska drabbas ska jag resa bort på måndag, något jag verkligen sett fram emot. Vore så jäkla typiskt om jag åkte på magsjuka då..
    Jag var instängd i sovrummet med bebisen under de värsta två dagarna och mannen sprang runt och torkade och spritade toaletter och handtag flera ggr per dag, fönstrena på vädring med, så det gick bra :)

Vet att vissa resonerar att man inte ska göra skillnad på bonus o bio och att man aldrig skulle lämna bort sjuk bio, men grejen är att det känns sällan som att man tänker på allas bästa. Här har man ju möjlighet att barnen ska få stanna på ett tryggt ställe och slippa smitta flera, det har man ju inte med bio. Och antal dagar/gånger jämnar säkert ut sig för mamman och pappan om man har det som rutin.

Tråkigt att ni fått hem magsjuka... Har ni olika toaletter så är det en bra avgränsning, vädra, sprita handtag (och lampknappar). Vitpepparkorn? :)
  • Ess

Hans barn var stora, så den värsta sjukdomsperioden hade dragit över för deras del. Dom var på sin höjd lite förkylda.

Det var vi i vår familj som var mest sjuka, så var vi förkylda så ringde han och frågade om dom ville komma eller vänta tills nästa gång.
    Hade vi däremot magsjuka eller kraftig förkylning/influensa, då ställde vi in.

Vi diskuterade alltid sinsemellan hur vi skulle göra. Ibland var det bara jag som var förkyld, och då frågade han om jag orkade med att dom kom, eller om jag ville att vi skulle ställa in. Men i de fallen så brukade det bli så att vi fråga dem om de ville komma ändå, eftersom det var han som tog hand om dem. Jag kunde hålla mig för mig själv och ligga o vila.

• Schna

De brukar inte ha något emot att åka till den andre föräldern. Om det hade varit så, så hade de fått stanna och vara sjuka klart.

• Den och den

Är barnen sjuka på byt-dagen åker dom till den föräldern som skulle fått dom den dagen. Vi har ju redan varit utan dom i en hel vecka...

Vet inte hur vi gjort om det var magsjuka, situationen har inte uppstått...

• Schna

Ja, och vi byter trots magsjuka. Möjligen att vi skulle avvakta lite om vi själva var friska, men hittills har vi också åkt på det och är i större behov av byte än någonsin tidigare.

• The past is now

Det beror på hur sjuka de är. Har de magsjuka så stannar de där de är. Och bonusarna likaså.

• Toker

Vid magsjuka är de kvar där de är. Den andre föräldern brukar tex handla och ställa utanför eller vad som behövs.

Är den förälder magsjuk som barnen ska till stannar de också där de är.

Vi kan dock ha dem lite hur som. Har den ena ej haft dem på ett tag kan de vara kvar längre osv. Inga samarbetssvårigjeter alls och en god kommunikation vilket jag är väldigt glad för!

Du får sprita ordentligt och hoppas du slipper!!

• Brumma

Det beror på sjukdom... tillräckligt dålig för att vara hemma från skolan - stannar. Men i nuläget sker det mer efter vad hon själv vill, hon är såpass stor att ingen VAB är aktuell längre utan vi kollar av med henne samt inblandade vuxna. Är det influensa, magsjuka, halsduk eller liknande smittsamma sjukdomar så stannar hon på plats - varken vi eller mamman vill ha hem sånt i onödan.

Självklart är det en diskussion där jag som bonusförälder är delaktig. Jag påverkas i allra högsta grad och är därför med chefen tar beslut. Å andra sidan är jag delaktig i alla beslut gällande bonus, umgänge, regler osv. Jag och min man är likvärdiga vuxna i vårt hus och fattar beslut gemensamt. VI tar beslut i vårt hem, utan mamman. Saker som påverkar mamman är hon självklart då även hon delaktig o att besluta om. Min man skulle aldrig ta ett beslut där jag påverkas utan att stämma av med mig först.

Svar på tråden Hur gör ni vid sjukdom?