• Vilsen och olustig till mods

Vilka är ens vänner efter en skilsmässa

Min man och jag har just separerat efter 18 år tillsammans. De senaste tio åren har han regelbundet gått bakom min rygg, ljugit, svikit löften mm för att få sitt stora bekräftelsebehov fyllt genom sexprat (??) med andra kvinnor. Efter separationen har han skyllt det mesta på mej och försökt sätta mej "på pottkanten" ekonomiskt förutom en massa spydiga kommentarer. Det är han som har tagit beslutet att vi ska skiljas för att han inte orkar leva med mej, mer även om jag själv har tänkt tanken tusen gånger själv men alltid valt att stå ut med det dåliga eftersom det bra har varit väldigt bra.

Det jag har väldigt jobbigt med just nu är att många av våra vänner vill vara vän med oss bägge "som vanligt" och på sätt och vis förstår jag dom. Tyvärr känner jag mej kränkt över att nån som säger sej vara vän till mej kan acceptera att nån behandlar en annan människa på det sättet han gör. Det känns lika illa som att de står bredvid och ser på när han slår mej.

Är jag ensam om att känna så? På vilka olika sätt jag kan lösa det?
  • Svar på tråden Vilka är ens vänner efter en skilsmässa
  • Tuss 1

Som du tänker nu gjorde nog delvis jag efter vår skilsmässa. Iofs var mitt ex ett specialfall så många rop mitt parti. När jag hade landat insåg jag att vännerna ju inte hade med oss att göra och att ifall de vill umgås med en idiot är det ju upp till dem själva att avgöra.

Däremot finns det endel som vill skapa intriger. Tar inte speciellt länge att lokalisera dessa.

• Vilsen och olustig till mods

Nej vännerna har inte med oss att göra, det här handlar mer om att jag funderar på vad som är okey att acceptera vad en människa gör mot en annan människa. Varför är det okey att stå passiv när nån gör någon annan illa även om det inte är fysiskt? Kan det hänga ihop med att vi människor sällan ingriper när nån annan vuxen blir mobbad, tråkad av sin partner eller på nåt annat sätt blir illa behandlad av andra vuxna? Är jag fel ute om jag väljer bort vänner som tycker om en människa som behandlar mej som skit?
    Jag har varit på andra sidan och själv tyckte jag att det var otänkbart att vara vän med nån som sårade en av mina bästa vänner på ett riktigt fult sätt.

• Thyla

Hej, jag har också råkat på det problemet med vänner.
    Jag skulle önska att en vän till mig inte var fortsatt vän med en fd väninna. Men det är inte mitt val, det är min väns val och som måste bestämma det på egen hand. Nu var dock inte min vän med vid själva händelsen som hände så jag antar att om folk inte sett att person x betett sig så här eller att man inte har mer bevis än att man sett det, så fortsätter de vara vänner. Skulle dock det hela ha filmas eller spelas in blir det svårare att blunda för och förneka.
    Så det kan vara en anledning: de har inte upplevt det, de har inte sett hur personen är, de kanske inte tror att de kommer bli behandlade på det sättet av x som man själv behandlades (vissa människor kan vara väldigt charmiga och bara visa sin ena sida och den elaka sidan för andra), min fd vän var en sån.

Sedan kan man ju idag vara vän med folk som man inte gillar sådär för att de kanske känner mycket folk i sin tur och gynnar ens sociala liv, så hade jag det ett tag, hon drog nytta av mina kontakter och jag drog nytta av hennes.

Ja och så finns det självklart dem som lever på intriger och drama..

• LSalander

Vet vännerna om precis vad som har hänt i ert förhållande? Och i så fall har det kommit fram nu vid skilsmässan? Då kanske det kan vara svårt att veta vems version som är den riktiga?

Svar på tråden Vilka är ens vänner efter en skilsmässa