• Pikkis

Herper och bebis

Hej! Min 5 veckor gammal bebis har blivit pussad av en person som hade herpessår på munnen. Jag vet att herpes är FARLIG för nyfödda (och är såååååååå orolig) och undrar hur smittsam munherpes är. Kan det vara så att min bebis blir inte blir smittad trots pussen? Hur lång tid tar det som längst innan sjukdomen bryter ut (ifall om hon nu blev smittad)? Har nån varit med i liknande situation? Är så orolig och vill bara gråta :(

• Svar på tråden Herper och bebis
  • Långbenopluto

Risk för smitta är stor om den som pussade hade aktiva blåsor. Det kan ta 4-14 dagar innan smittan bryter ut.

Vad var det för idiot som pussade??

Men varför skulle det vara så farligt menar du?

• Pikkis

För nyfödda barn kan få allvarliga skador eller dö pga herpes. Det var en nära släkt som pussade... Jag är så arg! Men blåsor var inte blöta i alla fall...

• Långbenopluto
    Pikkis skrev 2014-11-09 19:50:08 följande:

För nyfödda barn kan få allvarliga skador eller dö pga herpes. Det var en nära släkt som pussade... Jag är så arg! Men blåsor var inte blöta i alla fall...

Spelar ingen roll om dom var blöta... dom smittar lika mycket ändå.

Ring BVC för råd imorgon.
  • Anonym (Typ 1 & typ 2?)

Håller med föregående, ring BVC. Men kanske också att du kan lugnas av att det är olika typer och troligtvis inte får samma utbrott hos din plutt. Dock dåligt insatt, sök information om herpes typ 1 och nyfödda så kanske du kan hitta något.

• Pikkis

Har googlat hur mycket som helst - det är därför jag är så orolig. Finns folk här på fl som förlorade sina barn pga herpes. Deremot vet jag inte om min flicka fortfarande är nyfödd (för "större" barnklarar ju sig utan att skadas för resten av livet eller dö). Har ringt 1177 när det hände - de sa jag skulle avvakta. Tror inte bvc säger nåt annat...

• Anonym (Typ 1 & typ 2?)

Jag förstår din oro! 1177 kan inte heller säga något om vad nyfödd innebär? Hoppas du får svar av andra som varit med om det med bebisar som är några veckor så du kan förhålla dig till något. Svårt att bara vänta. Tänker på er!

• Pikkis
    Anonym (Typ 1 & typ 2?) skrev 2014-11-10 17:16:05 följande:

Jag förstår din oro! 1177 kan inte heller säga något om vad nyfödd innebär? Hoppas du får svar av andra som varit med om det med bebisar som är några veckor så du kan förhålla dig till något. Svårt att bara vänta. Tänker på er!

Personen jag pratade med verkade vara helt opåläst (satt och googlade i bakgrunden). Nu har min flicka blivit sjuk och symptom passar på både herpes och magsjuka (hennes pappa har helt plötsligt fått magsjuka) så jag vet inte vad det är... Ska åka in om det blir sämre.
  • Grodan74

Hej jag kan tala om min erfarenhet.. Jag har herpes i underlivet märker inte av när jag får anfall och detta står i min journal.. Födde en dotter den 18 juli 23,56 åkte hem 12 Tim efter. Ca 7 dagar efter fick hon feber var in till sjukhuset men fick åka hem.. 3dagar efter vart de ambulans in och hon var jättesjuk blåsor under armen hög feber och kramper som gjorde att hon slutade andas så för våran del tog de ca 7 dag innan hon vart sjuk.. Gammal tråd men hoppas att de gått bra för er

Svar på tråden Herper och bebis