• Taylor

Hur viktigt är det att ha en stor bil?

Jag visste inte vilket forum jag skulle lägga detta ämne i så någon moderator får gärna flytta det om det har hamnat fel. 

I vilket fall som helst: Vi är ett par som har börjat planera för att skaffa vårt första barn och just ni sitter vi och kör en Volvo s60 (sedan) och bagageutrymmet är inte direkt jättestort. 

Vi har noll koll på hur det fungerar med barnvagnar och bil och hur beroende man faktiskt är av att ha ett ordentligt bagageutrymme. Vad säger ni?

Vi känner ibland att vi borde byta upp oss och skaffa kombi innan barnet kommer men samtidigt undrar vi om vi kanske överdrivet behovet av det. 

• Svar på tråden Hur viktigt är det att ha en stor bil?
  • Frontline

En kombi är alltid bra att ha, vi hade en kombi innan vi fick första barnet..
    När väl första barnet kom insåg vi att vi behövde en större kombi och bytte upp oss...
    Nu har vi 3 barn och inser att vi skulle behöva en större bil men det får gå med den vi har...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Studentpappa

Klart det underlättar med en kombi men det fungerar med en sedan också. Du får inte nödvändigtvis plats med vilken vagn som helst i skuffen men det får ni kolla innan ni köper.

Själv väljer vi dock att ha två kombis.

If you wanna get fit, get crossfit.
  • Sisisisi

Välj en vagn som får plats i bilen bara :) Om ni ska på långresa så skaffar ni en takbox. Men sist jag monterade en bilstol i en S60 kunde man inte sitta i framsätet. Det var iofs en modell som tog stor plats, det finns mindre men testa noga innan köp.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Dixie

Med ett barn och en vagn som plats i bilen så behöver man ingen kombi, men det är klart att det underlättar - kommer det fler barn relativt nära i ålder har man ju större behov av mer plats!

• MySecret

Vi bytte från Volvo s40 till

Mazda6 kombi när vi väntade första barnet. Nu kommer andra barnet när som helst och vi har en liten bil - en Mazda 3 sedan.

Vår stora vagn går (teutonia mistral S) in men vi kommer köpa en minsta barnvagn efter vintern.

Så det är inget tvång med stor bil. Vi klarar oss på denna samt den är mkt mer ekonomisk.

Svar på tråden Hur viktigt är det att ha en stor bil?