• gossensmamma

Min syster verkar totalt ointresserad av att träffas, jag vill att sonen får träffa kusinerna

Har träffat min syster idag, och som nästan alltid blivit ledsen av det. Hon verkar alltid totalt ointresserad av att träffas. Hon kunde knappt svara på om hon och hennes familj kommer hem till oss på julafton eller inte, vilket resten av familjen ska göra.

Mest ledsen blir jag för att det ju betyder att min son inte får träffa sina kusiner så ofta. Han tycker jättemycket om att träffa dom, och har sett fram emot att träffa dom den här helgen i flera dar.

Ibland undrar jag om min systers ointresse grundar sig i att hennes man är ointresserad av att träffa oss i hennes familj. Det gäller både mig och min familj och våra föräldrar. Även om han inte sagt något, så visar han väldigt tydligt att han inte är intresserad av att umgås med oss.

Nåja, mest ledsen blir jag som sagt å min sons vägnar. Han har bara två kusiner, och jag skulle gärna vilja att han har lika roligt med dom nu när dom är så så jag hade med mina kusiner när jag växte upp. Vad jag själv har för relation till min syster och svåger är inte så himla viktigt.

• Svar på tråden Min syster verkar totalt ointresserad av att träffas, jag vill att sonen får träffa kusinerna
  • lilly

Hur gamla är barnen? Kan inte kusinerna åka hem till er själva och leka med er son? Sen tycker jag visst att det är synd att det är så, när syskonen inte kommer överrens men det finns inte så mycket man kan göra. Varför säger inte din syster emot sin svåger när han visar att han inte vill träffa er? Även om man inte gillar partnerns släkt får man "stå ut" ibland. Annars kan väl systern och barnet komma hem till er när svågern inte är med?

• gossensmamma

Min son är 4, och kusinerna är 3 och 6. Vi bor dessutom i städer en timme ifrån varandra, så det är tyvärr svårt för barnen att träffas utan nån förälder.

Det är inte bara min svåger som verkar ointresserad, utan även min syster. Men ibland misstänker jag att hon blivit "inspirerad" av honom vad gäller ointresset att träffas. Det har inte alltid varit så. När deras äldsta dotter var nyfödd och liten umgicks vi mycket. Det har liksom blivit sakta mer och mer så att jag känner av min systers ointresse.

Sen att hon inte säger ifrån till honom, att man ibland faktiskt får stå ut med lite familjeumgänge, det undrar jag också varför... Ibland misstänker jag att dom kanske inte har det så bra ihop.

• ciann

Det är tråkigt när en familjemedlem backar 
    Men samtidigt måste man respektera en annan människas gränser när det gäller umgänge.
    Kan du inte träffa henne och fråga lite fin om du har gjort något som stött henne? Dvs öppna upp för en dialog

Svar på tråden Min syster verkar totalt ointresserad av att träffas, jag vill att sonen får träffa kusinerna