• Äldre 10 Nov 23:52
    17703 visningar
    43 svar
    43
    17703

    Min mamma dog idag

    Det är den 10 november år 2014. Klockan är 23:42 och jag befinner mig i mitt föräldrahem. Jag är i chock. Skälet till att jag är här och inte i staden där jag bor nu för tiden känns overkligt. Overkligt och obehagligt. Det jag mer eller mindre fruktat hela mitt liv har precis inträffat. Det jag idag fått reda på känns som en mardröm och jag vill inget hellre än att vakna upp. Min älskade mamma dog för några timmar sedan i cancer. Satans jävla cancer.


     Hon är den starkaste personen jag vet. Hon var en så jävla fin människa och utan tvekan den personen jag kommit närmst. När jag var liten var min största fruktan att hon skulle dö. Idag har det hänt och jag kan bara inte förstå det. Hon var alldeles för ung för att dö. 


    Så vad gör man nu då? Min familj och släkt visste ju att hon hade cancer. Vi visste att hon mådde dåligt och vi försökte göra vad vi kunde för att ställa upp. Och stöd hade hon. Släkt och vänner har verkligen visat kärlek till henne under de senaste månaderna. 

    Vi trodde bara inte att det skulle gå så fort. Beskedet om cancer fick vi i slutet på sommaren och idag finns hon inte mer. Jag tänker tillbaka på alla gånger jag varit en bortskämd snorunge och inte visat den kärlek och respekt jag borde och jag får enormt dåligt samvete. Hon visste att jag älskade henne och vi hade en väldigt bra relation men när jag var i trotsåldern var jag extremt jobbig. Det är något jag ångrar nu. Är det någon som känner igen sig?

    Vad gör jag nu? Jag kan fan inte fatta att min älskade mamma inte lever längre. Svar vet jag inte om jag räknar med heller men jag ville skriva av mig. Kan ändå inte sova. 

    Du är evigt saknad och jag älskar dig för alltid mamma. 

  • Svar på tråden Min mamma dog idag
  • Little­Sunshi­ne84
    Äldre 13 Nov 16:29
    #31

    Beklagar sorgen :(

    Jag har arbetat med döende människor och stött på många olika scenarios med anhöriga. Många vänner vet inte hur dem ska bete sig och deras frånvaro är ofta pga att dem inte vill tränga sig på utan istället ge den sörjande lugn och ro.

    Tänker på dig.

  • Äldre 14 Nov 19:16
    #32

    Har inget att säga egentligen, men vill skicka dig massor av kramar!!

  • ica
    Äldre 15 Nov 13:24
    #33
    Fridayyy skrev 2014-11-12 07:03:02 följande:

    Så fint skrivet...{#emotions_dlg.flower}
    Tack!
  • ica
    Äldre 15 Nov 13:28
    #34
    +1
    winerbrod skrev 2014-11-12 00:29:36 följande:
    Stort tack för stödet. Du har rätt men det är så jäkla svårt att förstå. Det kommer väl ta tid. Jag ska följa dina råd och tillåta mig själv må som jag mår. För övrigt är jag hennes son, inte dotter :) 
    Jag tror aldrig att vi lär oss att föstå att nån vi älskar är borta. Men med tiden kommer man ihåg det roliga och all värme och kärlek personen gav. Att den din mamma var och allt hon betydde för dig kommer att bli viktigast. Inte att hon inte längre finns.
    Ge dig själv tid för den finns inget normalt eller onormalt när det gäller sorg.
    Massor med kramar!
  • ica
    Äldre 16 Nov 13:28
    #35

    En kärleksfull styrkekram till dig idag!

  • Äldre 16 Nov 13:42
    #36
    winerbrod skrev 2014-11-13 15:36:47 följande:
    Ja tack det värmer!! En sak som gör mig lite ledsen är att det är så många av mina vänner som vet detta men det är inte många som har hört av sig och frågat hur jag mår eller att dom beklagar sorgen. Jag vet att min syster har berättat för en del av mina närmaste så jag undrar verkligen varför dom inte hör av sig till mig. Detta är ju något man verkligen vet är jävligt svårt så jag kan inte förstå det. Jag hade verkligen visat mina vänner att jag finns här om det hade hänt någon av dom. 
    Ja,det är sorgligt när det blir så. Men det är när det händer sådana här saker som man vet vilka ens riktiga vänner är.
    Mina närmaste vänner stod kvar vid min sida när jag förlorade min pappa. Och de gör det än idag.
    Andra kunde nästan gå över gatan då de mötte mig ute på stan t ex.
    Jag tror att en del inte riktigt vet hur de ska bete sig med en människa i sorg. Hur de ska bemöta personen.
    Men till de som är osäkra på det kan jag bara säga att var er själva. Det gör inget om ni frågar hur man mår osv.
    Man behöver faktiskt inte säga någonting alls.
    Det viktigaste är att visa att ni finns där för er vän.

    Mattias och Hannah.
  • Äldre 28 Nov 08:38
    #37

    Beklagar din förlust av din älskade mamma.

    Jag förlorade min för 4 veckor sen idag. Har ingen jävla aning om hur man ska kunna gå vidare...

  • Äldre 28 Nov 09:49
    #38
    88Malin skrev 2014-11-28 08:38:18 följande:

    Beklagar din förlust av din älskade mamma.

    Jag förlorade min för 4 veckor sen idag. Har ingen jävla aning om hur man ska kunna gå vidare...


    Beklagar sorgen! Jag tror att det bästa är att låta det ta den tid det tar.
    Sorgen kommer alltid att finnas där,men man lär sig till slut att leva med den.

    Jag miste min pappa för drygt 23 år sedan. Och jag visste inte heller hur jag skulle hantera det i början.
    Men jag pratade om det och ältade det och till slut så såg jag ljuset i tunneln.
    Och idag kan jag tänka på min pappa med ett leende och se tillbaka på alla ljusa minnen jag har av honom.
    Så det känns kanske inte så nu. Men det finns ett ljus i tunneln.
    Och var inte rädd för att prata om det med någon. Kanske någon som själv varit i samma situation.

    Kram och lycka till!
    Mattias och Hannah.
  • Äldre 13 Jan 04:17
    #39

    Var stark! Visst, det är vad man får höra och det är så svårt att vara det, men det är nog det enda jag kan säga. Jag beklagar verkligen och vet exakt hur du känner, för snart 4 år sedan dog min mamma av cancer, då jag  var 16 år. Jag vet känslan, jag vet ångesten man får av alla gångerna man har varit taskig och inte visat den kärleken man nu skulle göra allt för att visa. Hon har det bättre där hon är, och kollar på dig och är med dig ska du veta. Bara för att hon inte finns fysiskt betyder det inte att hon försvinner från ditt liv. Som sagt, det har gått 4 år nu och än idag kan jag faktiskt få tillbakatankar om min mamma och jag önskar att hon verkligen var här, för det är så mycket man går igenom, och som en tjej i ung ålder behöver jag min mammas stöd, då man tänker att hon var den enda som inte skulle döma dig, och ge dig råd som var bäst för dig. Jag säger inte att det kommer gå över, men jag lovar dig, det blir mindre för varje dag... visst du kan ha dagar då du saknar henne som mest och dagar du inte ens tänker. Alla vi har olika sätt att bearbeta sorg, mitt sätt var tyvärr inte den bästa som ledde till att jag bara fick mer ångest  efter ett tag. Bortträng aldrig något, prata om det, jag vet ibland kan det vara svårt att prata ut med någon, men skriv ner dina känslor istället, det är svårt att acceptera i början och prata om det, men så småningom lär man sig....
    Jag förstår dig exakt, jag vet hur svårt det är, men efter 4 år är jag här, lever mitt liv, har en underbar pappa och lillebror och vi alla stöttar varandra. Det jag vill få ut med det hela är att du är inte ensam, och det kommer ta sin tid tills det blir bättre och om det är något du vill prata om kan du bara skicka meddelande till mig, finns här.
    Kram

  • Äldre 13 Jan 04:19
    #40
    +1

    En till sak som jag glömde tillägga, jag håller med Molly50 totalt, i början kan man nästan inte tänka på den man har förlorat, men efter ett tag kan du tänka på personen och prata om den utan att riktigt känna dig deprimerad och extremt ledsen.

  • Äldre 13 Jan 10:40
    #41
    +1
    annie1994c skrev 2015-01-13 04:19:00 följande:

    En till sak som jag glömde tillägga, jag håller med Molly50 totalt, i början kan man nästan inte tänka på den man har förlorat, men efter ett tag kan du tänka på personen och prata om den utan att riktigt känna dig deprimerad och extremt ledsen.


    Det kommer en tid när man t om kan prata om den som gått bott och tänka på alla fina,ljusa minnen med ett leende på läpparna.
    Mattias och Hannah.
  • Äldre 17 Jan 21:50
    #42

    Kunde ha skrivit texten själv! Känner igen alla punkter du skriver exakt förutom att jag var ganska lugn under tonåren. Min far gick bort för några dagar sen. Också i cancer... Det är mycket tungt och kommer det alltid att vara. Han dog utomlands och jag är snart på väg dit. De bästa dör ofta tidigare än de andra, tyvärr:(

  • Äldre 11 Mar 12:23
    #43

    Så tråkigt allt jag det är en saknad hjärtat kram till dig

Svar på tråden Min mamma dog idag