• saranissan

att sova utan att ha lakan eller filt

Hej, mina barn är 2 och 1 år och båda två sover utan att ha nån lakan eller filt på sig och jag tycker att det är jämt kallt hemma så jag spenderar mitt natt med att gå runt och lägga nån filt eller nåt annat på dem och så efter en stund slänger de det med fötterna. Hur sover era barn?

• Svar på tråden att sova utan att ha lakan eller filt
  • Ellie

Har en 2-åring som sover utan något på (men har pyjamas). Hon vill ibland ha ett täcke strax innan hon somnar men sparkar omedelbart av sig det igen. Jag har inte märkt att hon skulle sova dåligt eller frysa, även om jag själv ligger bredvid under ett tjockt täcke. Jag tänker att hon nog skulle vakna och vara ledsen om det blir för kallt.

• fannybk

Vår son är 1 år och sparkar alltid av sig täcke och filt. Han har pyjamas och strumpor på sig för det är just fötterna som blir kalla, om han blir kall alltså. Tror också att han skulle klaga om han frös. Oftast är han varm som en kamin när man lyfter upp honom på morgonen!

• Maddi

Våra son på snart 2 år blir irriterad på täcke och filt. Så viar de lite varmare i sovrummet. 

• gossensmamma

Min son är fyra och har alltid sovit utan täcke. Försöker man lägga det på honom börjar han direkt röra på sig för att bli av med det. I början var jag också orolig för att han skulle frysa, men han skulle nog som nån skrev vakna ifall han gjorde det. När det är kallt brukar han ha strumpor på sig.

• saranissan

Tack för att ni tog er tid och svarade. Jag brukar alltid klä på de pyjamas och strumpor, men den 2 åriga vill bara ha på sig pyjamas utan strumpor. Samt så märker jag att när jag läcker nån täcke på henne så vaknar hon hela tiden och gråter fast hon då är inte varm så att man tänker på att hon blir för varm med täcket.

• tulip79

Min 3 åring har vägrat filt/täcke i ett år. Han sover i pyjamas o ibland med strumpor. Han verkar inte frysa. Om jag lägger på honom täcke vaknar han direkt o tar bort det.

• Flickan och kråkan

Våra äldsta började med täcke när de var i 3-årsåldern. Yngsta blir snart 1,5 år och blir förbannad om man lägger något på honom eller han vaknar med något på sig. Alla tre har alltså i dina barns ålder sovit i pyjamas enbart.....inga filtar, lakan eller täcken.

• minerva123

Vår 20-månaders har alltid bara sovit i pyjamas (och strumpor på vintern). Han rörde sig massor redan som nyfödd så vi slutade med täcke väldigt tidigt. Alla täcken åker av direkt alternativt så blir han arg av att vakna insnodd så det finns ingen anledning att hålla på med det. Jag skulle inte insistera med täcke om jag var du.

• Jkpg Deluxe

Våra barn har varit/ år likadana! Först vid 3-4 års ålder har de velat ha filt på sig! 

• mammalovis

4-åringen sover med täcke sedan något år tillbaka. 1,5-åringen har en tunn filt, men sparkar av sig den efter en stund. Hon vaknar varm och go, så hon har nog sambons värmesystem och inte min frusenhet. Hon sover i pyjamas, lite varierat om den är lång- eller kortbent. Strumpor åker garanterat av så det har vi lagt ner.

Så låt dem vara, de lär vakna om de fryser, många sover ju bäst när det är svalt i rummet sägs det. Jag är dock lätt frusen, ibland om fötterna, så jag lindar in mig tills det blir för varmt då jag sparkar av mig det jag behöver.

Svar på tråden att sova utan att ha lakan eller filt