• Elliie84

IVF december/januari 2015

Hej!

Jag och min sambo har just varit på det första mötet med läkaren på RMC i Linköping och kommer (förhoppningsvis) att starta korta protokollet i januari. Vi har försökt få barn på egen hand i mer än två år, och de har inte "hittat något" på varken mig eller min sambo. Vet inte det känns bra eller dåligt just nu... I övrigt har bestämt mig för att gå in i detta med positiv attityd och försöka att inte gräva ner mig. Som jag sett att någon skrivit tidigare i ett forum så ser inte vi det som "bortkastad tid" utan vi försöker njuta av tiden nu när det bara är vi Hjärta

Detta är väldigt nytt för mig så om det finns fler som vill följas åt kan vi samlas här och skriva av oss :) Har inte sett några grupper som har IVF december/januari 2015 som ämne så jag tänkte att jag startar min egen. Själv har jag ett behov av att skriva av mig, snarare än att prata av mig med vänner/familj som ändå inte riktigt kan sätta sig in i situationen.

Hoppas vi är fler!

/Ellie

• Svar på tråden IVF december/januari 2015
  • ljungen78
    Bellan88 skrev 2015-02-10 17:42:25 följande:

Ruvar just nu och har testdag 18/2. Den här tiden från återinförandet tills nu har gått segt, nu önskar man bara att tiden gick fortare och att man får ett + :)

Måste fråga - har du mkt symptom? Vilka mediciner tar du nu under ruvartiden? Hoppas allt går bra!
  • Bergamott83

Grattis till graviditeten och ruva på nu ni andra. Jag sprayar för fullt. Och läser med spänning om er andra som är före mig

• Etta
    Elliie84 skrev 2015-02-12 12:44:50 följande:

Hallo!

Igår var vi och gjorde återförandet. 4 ägg hade blivit befruktade (av 7) och ett av dessa satte man då in. Ska få ett brev hem om de övriga 3 klarat sig till frysen, men enligt min läkare ska man se det som en bonus om man får ägg till frysen. Dock har jag uppfattningen, efter att ha läst massoooor med trådar här inne, att det är ganska vanligt att man får något/några ägg till frysen?

Hur upplever ni det? Vore ju väldigt skönt om man fick åtminstone ett till frysen så man slipper gå igenom hela processen igen om det nu inte skulle funka denna gången.

Är alltså på ruvardag 1 idag och har testdag 2/3. Verkar som de flesta känner av om det gått vägen eller inte tidigare än så...

Hur går det för er andra? ljungen78 hur mår du?

Hej! Vi gjorde också återföring igår , av 10 ägg ( fick ut 15 men 5 var omogna så de fick kasseras) så befruktades 5, fick ett fint insatt och ett gick till frysen. De andra tre gick inte att frysa. Vi är jättenöjda med resultatet då vi förra gången bara fick ett befruktat överhuvudtaget. Då tyckte jag det kändes som alla andra fick till frysen men har förstått nu att det verkligen inte är så. Har för mig jag hört att det är ungefär hälften som får det men vet inte om det stämmer.

Spännande förresten att du har testadag 2/3 elliie, jag har testdagen 26/2!
  • bubbelfisk7

Hej. Hoppar in här. Går också på rmc i link. Första ivf med icis efter 14 års försök resulterade i 18 äggblåsor som blev 3 ägg varav 1 befruktat som jag hoppas stannar kvar i mej nu!! Får inte riktigt ihop den matematiken.... Ruvdag 11 om man räknar med införandedagen... Kunde dock inte vänta till23/2 när jag ska prova utan tog en clearblue tidig imorse som visade negativt o straxt efter kom yttepytte lite rosa flytning som slutade efter morgondosen av lutein så än håller jag tummarna men innerst inne rätt nere känner jag. Lycka till alla nu.

• Elliie84
    bubbelfisk7 skrev 2015-02-15 14:05:28 följande:

Elliie84 hur gick det att sluta röka innan förresten? Kämpade här med...

Välkommen till tråden! :)

Ja du det har varit kämpigt kan jag säga! Blandade känslor. Å ena sidan VILL man ju verkligen sluta, och å andra sidan tycker man ju faktiskt att det är gott... Jag tog tag i sluta-röka-projektet i somras eftersom jag visste att vi hade IVF-processen framför oss. Gick hos en slutaröka-coach men det hjälpte inte mycket. Det som har fungerat för mig har varit nikotinplåster i kombination med e-cigg. Dock är e-cigg inte ett godkänt hjälpmedel eftersom det är så nytt och man inte vet riskerna med det än. Men utan den hade det aldrig gått för min del!

Ska erkännas att jag fuskat ibland, speciellt svårt är det ju om man dricker alkohol.... Men nu har jag slutat med det och även slutat med plåster.
    Det här med rökning är så tabu också, för man vågar inte prata med andra om det, som inte varit i samma situation. För dem verkar det så enkelt, det är ju "bara att sluta". Lättare sagt än gjort. Folk som inte röker kan vara så otroligt dömande också och det gör ju att man mår ännu sämre än vad man redan gjorde....

Kan nog säga att om jag inte hade haft en framtida graviditet som motivation hade det varit betydligt svårare. Men inte fan har det varit lätt för det... Varje gång jag har fuskat och tagit en cigg så har jag fått så sjukt dåligt samvete och tänkt att denna cigg kanske var det som gjorde att jag inte kommer bli gravid.

Vad långt det blev! Kändes skönt att få skriva av sig lite angående detta jävla dilemma som man går runt och bär på dagligen som rökare (f.d. rökare!)....

Hur går det för dig med rökningen bubbelfisk7??

Ska väl tilläggas att jag INTE röker nu då så klart! Är på ruvardag 4 idag och hoppas på ett +, of course. (Min stackars sambo gör bäst i att hålla sig borta för jag har varit lättretlig som tusan de senaste dagarna. Inte så konstigt med alla hormoner och allt som snurrar i huvudet kanske.)
  • bubbelfisk7

Jag får fortarande kämpa med det men lyckas oftast! ;) Jag har som sagt lite flytningar idag som är rosa så idag är det extra kämpigt. Jag har fått lämpa och ge upp så mycket för att komma dit jag är idag och kan känna att nån last måste man ju få ha men jag vet det är fel. Precis som du säger är det många pekfingrar! Inte det lättaste när det är en last sen 22 år tillbaka! :( Skönt att se att det finns nån mer som gjort denna dumhet! ;)

• Elliie84

Förstår känslan bubbelfisk7! Men det behöver inte vara kört. Tydligen ganska vanligt att man småblöder lite tidigt i graviditeten. Men jag fattar att du är livrädd. Jag är bara på dag 5 och känner inget speciellt...men jag vet att jag kommer börja nojja ju närmare testdagen jag kommer. Usch :/

Ang. rökningen så tycker jag det varit lite extra svårt att sluta samtidigt som man håller på med detta. Ganska vanligt att man tar en cigg i stressade och jobbiga situationer annars och nu när man mår dåligt och bara vill "fly" lite så är det det sista man får göra typ.... Men vi får kämpa på! Att få barn är ju självklart viktigare än  att få fortsätta röka. Det är mitt mantra typ :)

Kram till dig!

• Längtaneftermer

Hej på er! Hoppas någon av er kan hjälpa mig med ett litet svar. Är på rd 3 (insättning i fredags, 2 dagars). O jag har så jäkla ont i både vänstersidan och i livmodern. Det är inte ett molande utan det hugger till flera gånger om dagen. Gör så ont så jag kan inte röra mig o jag måste hålla andan till krampen släpper. Nån med någon idé vad det är? Bör jag ringa gyn eller är det normalt med tanke på allt grejande där nere och har det med lutinusen att göra?

Kram

• Elliie84
    Etta skrev 2015-02-12 23:08:04 följande:
    Hej! Vi gjorde också återföring igår , av 10 ägg ( fick ut 15 men 5 var omogna så de fick kasseras) så befruktades 5, fick ett fint insatt och ett gick till frysen. De andra tre gick inte att frysa. Vi är jättenöjda med resultatet då vi förra gången bara fick ett befruktat överhuvudtaget. Då tyckte jag det kändes som alla andra fick till frysen men har förstått nu att det verkligen inte är så. Har för mig jag hört att det är ungefär hälften som får det men vet inte om det stämmer.

Spännande förresten att du har testadag 2/3 elliie, jag har testdagen 26/2!
    Ja väldigt märkligt med tanke på att vi hade återförandet samma dag, men de har väl olika bestämmelser bara! Tror ändå jag kommer testa tidigare beroende på hur man känner sig och vad som händer inom de närmsta dagarna!

När har du tänkt testa? :)
  • Etta
    Elliie84 skrev 2015-02-16 20:56:34 följande:

Ja väldigt märkligt med tanke på att vi hade återförandet samma dag, men de har väl olika bestämmelser bara! Tror ändå jag kommer testa tidigare beroende på hur man känner sig och vad som händer inom de närmsta dagarna!

När har du tänkt testa? :)

Ja, verkar vara väldigt olika! Jag kan verkligen inte bestämma mig för hur jag ska göra, förra gången tänkte jag vänta dagarna ut för att jag var så rädd få falskt positivt som man ju ska kunna få om ovitrellen är kvar i kroppen, men då hann mensen före, tror den kom på RD 13. Var skitjobbigt men vet å andra sidan inte om det är bättre att få neg på gravtestet först. Man vill ju inte ha nåt såklart! Kanske att jag testar på RD 12 ändå...;) får se! Nu tycker jag det börjar kännas rätt jobbigt o känner mig mer negativ igen. Känner att det spänner i brösten men det är väl ovitrellen eller lutinus ( hade samma symtom sist) o i övrigt inget. Känner du nåt? :)
  • Elliie84
    Etta skrev 2015-02-17 22:32:21 följande:
    Ja, verkar vara väldigt olika! Jag kan verkligen inte bestämma mig för hur jag ska göra, förra gången tänkte jag vänta dagarna ut för att jag var så rädd få falskt positivt som man ju ska kunna få om ovitrellen är kvar i kroppen, men då hann mensen före, tror den kom på RD 13. Var skitjobbigt men vet å andra sidan inte om det är bättre att få neg på gravtestet först. Man vill ju inte ha nåt såklart! Kanske att jag testar på RD 12 ändå...;) får se! Nu tycker jag det börjar kännas rätt jobbigt o känner mig mer negativ igen. Känner att det spänner i brösten men det är väl ovitrellen eller lutinus ( hade samma symtom sist) o i övrigt inget. Känner du nåt? :)
    Hej hur går det för dig?? Har du tjuvtestat?

Jag plussade faktiskt i helgen, på ruvardag 10,11 nånting, beroende på hur man räknar :) Har tagit fyra tester och alla visar svagt plus men man ser det tydligt. Ska vänta några dagar nu och testa med ett dyrare märke tänkte jag. Har ju inte testdag förrän om en hel vecka egentligen!

Har en del symtom, mest ömma bröst, synliga blodådror, spänd mage och trötthet. Känns väldigt overkligt. Trodde det var kört eftersom vi fick reda på att inga ägg gick till frysen :(

Hoppas att hen där inne bestämmer sig för att hänga kvar nu bara :)
  • Elliie84
    bubbelfisk7 skrev 2015-02-15 14:03:53 följande:

Hej. Hoppar in här. Går också på rmc i link. Första ivf med icis efter 14 års försök resulterade i 18 äggblåsor som blev 3 ägg varav 1 befruktat som jag hoppas stannar kvar i mej nu!! Får inte riktigt ihop den matematiken.... Ruvdag 11 om man räknar med införandedagen... Kunde dock inte vänta till23/2 när jag ska prova utan tog en clearblue tidig imorse som visade negativt o straxt efter kom yttepytte lite rosa flytning som slutade efter morgondosen av lutein så än håller jag tummarna men innerst inne rätt nere känner jag. Lycka till alla nu.

Hur jar det gått för dig bubbelfisk7??
  • Etta
    Elliie84 skrev 2015-02-23 20:43:42 följande:

Hej hur går det för dig?? Har du tjuvtestat?

Jag plussade faktiskt i helgen, på ruvardag 10,11 nånting, beroende på hur man räknar :) Har tagit fyra tester och alla visar svagt plus men man ser det tydligt. Ska vänta några dagar nu och testa med ett dyrare märke tänkte jag. Har ju inte testdag förrän om en hel vecka egentligen!

Har en del symtom, mest ömma bröst, synliga blodådror, spänd mage och trötthet. Känns väldigt overkligt. Trodde det var kört eftersom vi fick reda på att inga ägg gick till frysen :(

Hoppas att hen där inne bestämmer sig för att hänga kvar nu bara :)

Jag tjuvtestade igår, det här är resultatet:

• Etta

Svagt, men visst är det två streck där?! Kan inte fatta att det är sant riktigt! :)

• Elliie84

Visst är det ett streck!! Grattis :)

• Karriärskvinna
    Etta skrev 2015-02-24 07:43:22 följande:

Svagt, men visst är det två streck där?! Kan inte fatta att det är sant riktigt! :)

Absolut! Grattis!
  • Bergamott83
    Etta skrev 2015-02-24 07:41:35 följande:

Jag tjuvtestade igår, det här är resultatet:

Grattis ???? grattis ????

Jag har en fråga. Jag går på långa och sprayar just nu och skulle ha haft mens den 14-20 någonstans nu är det den 25 och mensen har inte kommit än. Ska jag vara orolig ???? bör jag ringa min klinik och säga att mensen är strulig. Den brukar strula i vanliga fall. Men nu ja, jag blir ju orolig ska ha äggplocket vecka 12 vad händer ifall mensen inte kommer?
Svar på tråden IVF december/januari 2015