• Malintbackstrom

Byta efternamn mot pappans vilja

Vad tycker ni? Ska jag gå till tingsrätten och försöka få bytt efternamn på mina två stora barn mot pappans vilja?

Vad som talar för....

-Barnen själva vill ha mitt efternamn med pappas efternamn som mellan namn.

-Pappas efternamn är inte svenskt så barnen vill ha det svenska efternamnet för att inte "sticka ut" de tycker det är jobbigt med frågor varför de har ett konstigt efternamn.

-De vill heta samma efternamn som lillasyster. De säger själva att de känner sig utanför familjen.

-Det är krångligt att resa ensam med dem, då jag ifrågasätts om jag är mamma och måste därför ha personbevis med när jag flyger med dem.

-Jag har ensam vårdnad och de träffar pappa ca 3 ggr per år.

-De får bättre förutsättningar i framtiden, trots allt är det lättare att bli accrpterad i det svensks samhället med ett svenskklingande namn...

Vad som talar emot.

-pappan vill inte att de byter och "bara" har hans namn som mellannamn....

Eller ska jag vänta till de är 18 och kan göra det själv???

• Svar på tråden Byta efternamn mot pappans vilja
  • lilly

Du behöver pappans samtycke. Domstol godkänner det dock om det är förenligt med barnets bästa. Hur kommer det sig att lillasyster inte har samma efternamn, eller det är inte samma pappa? Om du fått ditt efternamn för att du gift dig måste även din nuvarande man godkänna namnbytet. Slutligen måste jag bara fråga , av vem har du ifrågasatts vara mamma? Jag har rest mååånga gånger med min mamma fast vi har olika efternamn och det är aldrig någon som frågat. Har dock blivit tillfrågad en gång när jag hämtade paket åt henne, haha.

• Malintbackstrom

[quote=74323632][quote-nick]lilly skrev 2014-11-11 18:32:09 följande:[/quote-nick]Du behöver pappans samtycke. Domstol godkänner det dock om det är förenligt med barnets bästa. Hur kommer det sig att lillasyster inte har samma efternamn, eller det är inte samma pappa? Om du fått ditt efternamn för att du gift dig måste även din nuvarande man godkänna namnbytet. Slutligen måste jag bara fråga , av vem har du ifrågasatts vara mamma? Jag har rest mååånga gånger med min mamma fast vi har olika efternamn och det är aldrig någon som frågat. Har dock blivit tillfrågad en gång när jag hämtade paket åt henne, haha.[/

Jag har försökt byta efternamn på dem via Skatteverket men misslyckats pga att pappan vägrar skriva på. De skrev att jag kunde ta det vidare till tingsrätten om jag ville.

Frågan är om det är värt det/någon Ide.

Lillasyster har mitt efternamn med sin egen pappas namn som mellannamn. Så vill jag ha det för de två stora fast med sin pappas efternamn. Ja, olika pappor.

Jag reser utomlands mycket med barnen. Främst för att de ska få träffa pappa men även annan släkt. De senaste åren vill de som kollar passen (tullen) gärna ha personbevis då vi inte har samma efternamn. I och för sig är det väl bra att de är noga då många barn kidnappas men det känns lite olustigt att bli ifrågasatt.

• lilly

Ja, det kan jag förstå man blir sur för. Inte alls ovanligt att man är ogift och att barnen har andra förälderns efternamn idag ju.. ja, om de är lönt eller inte vet jag inte..tycker de är märkligt att pappan kan säga emot eftersom han ändå inte har vårdnad. .

Malintbackstrom skrev 2014-11-11 19:03:04 följande:

[quote=74323632][quote-nick]lilly skrev 2014-11-11 18:32:09 följande:[/quote-nick]Du behöver pappans samtycke. Domstol godkänner det dock om det är förenligt med barnets bästa. Hur kommer det sig att lillasyster inte har samma efternamn, eller det är inte samma pappa? Om du fått ditt efternamn för att du gift dig måste även din nuvarande man godkänna namnbytet. Slutligen måste jag bara fråga , av vem har du ifrågasatts vara mamma? Jag har rest mååånga gånger med min mamma fast vi har olika efternamn och det är aldrig någon som frågat. Har dock blivit tillfrågad en gång när jag hämtade paket åt henne, haha.[/

Jag har försökt byta efternamn på dem via Skatteverket men misslyckats pga att pappan vägrar skriva på. De skrev att jag kunde ta det vidare till tingsrätten om jag ville.

Frågan är om det är värt det/någon Ide.

Lillasyster har mitt efternamn med sin egen pappas namn som mellannamn. Så vill jag ha det för de två stora fast med sin pappas efternamn. Ja, olika pappor.

Jag reser utomlands mycket med barnen. Främst för att de ska få träffa pappa men även annan släkt. De senaste åren vill de som kollar passen (tullen) gärna ha personbevis då vi inte har samma efternamn. I och för sig är det väl bra att de är noga då många barn kidnappas men det känns lite olustigt att bli ifrågasatt.

• Malintbackstrom

Tyvärr kan han det eftersom det är hans namn de bär och jag ska/vill ändra på.

lilly skrev 2014-11-11 21:15:43 följande:

Ja, det kan jag förstå man blir sur för. Inte alls ovanligt att man är ogift och att barnen har andra förälderns efternamn idag ju.. ja, om de är lönt eller inte vet jag inte..tycker de är märkligt att pappan kan säga emot eftersom han ändå inte har vårdnad. .

• spöke

Har barnen själva framfört sin önskan om att byta namn till sin far? Annars vore det kanske en bra idé, så att pappan inte tror att det bara är ditt påhitt. De flesta pappor brukar ju vilja det bästa för sina barn.

• Malintbackstrom

Det har de. Men det bryr han sig inte om.

spöke skrev 2014-11-12 16:52:40 följande:

Har barnen själva framfört sin önskan om att byta namn till sin far? Annars vore det kanske en bra idé, så att pappan inte tror att det bara är ditt påhitt. De flesta pappor brukar ju vilja det bästa för sina barn.

Svar på tråden Byta efternamn mot pappans vilja