• missvalentina

CONCERTA och DIAZEPAM till Thailand?

Hej!

Tänkte höra om någon nyligen rest till Thailand med de narkotikaklassade medicinerna Concerta (Metylfenidat) och Diazepam som kan berätta hur det gick till? Har nämligen en dotter med diagnosen ADHD och Epilepsi som behöver medicinerna på resan.. Läkaren kommer skriva ett intyg men räcker det?

• Svar på tråden CONCERTA och DIAZEPAM till Thailand?
  • Långbenopluto

Ja, det räcker om du även har receptet samt EXAKT mängd medicin som behövs på resan, inga fler än så får tas med.

Intyget från läkaren ska även vara på engelska!

• Anonym (Apoteket)

Jag är 99 på att det är Apoteket som skriver intyget. Åt själv diazepam å alprazolam när vi skulle utomlands och då skrev Apoteket intyget.

Om det inte ändrat nu så...

• Långbenopluto
    Anonym (Apoteket) skrev 2014-11-13 17:55:43 följande:

Jag är 99 på att det är Apoteket som skriver intyget. Åt själv diazepam å alprazolam när vi skulle utomlands och då skrev Apoteket intyget.

Inte när det gäller concerta som är narkotikaklassat.
  • Anonym (Apoteket)
    Tines skrev 2014-11-13 17:56:50 följande:

Inte när det gäller concerta som är narkotikaklassat.

Men diazepam och alpazolam är narkotikaklassat.
  • Anonym (Apoteket)

Methylphenidate is classified as a psychotropic substance in category 2 according to the Psychotropic Substances Act B.E. 2518 (1975). A patient under treatment is allowed to bring Methylphenidate into Thailand for personal use in a quantity NOT EXCEEDING 30 DAYS OF PRESCRIBED USAGE when accompanied by a valid prescription and/or medical document from the prescribing physician.

• Fjärilslarv

Apoteket kan utfärda ett schengenintyg, som endast gäller för de länder som är medlemmar i schengen.

Av intyget som skrivs av läkare ska det framgå:
    Vilken medicin/er det gäller och varför du har dom,
    Vilken dygnsdos du har och hur många tabletter som kommer att behövas under resan.
    Vart du ska resa och när du ska vara borta (är lite olika för olika länder om detta behöver vara med),
    givetvis namn och personnummer på den som intyget avser,
    namn på behandlande läkare och dennes kontaktuppgifter.

Intyget ska vara utfärdat på ett språk som mottagarlandet kan förstå, lämpligen engelska och medicinen ska ligga i orginalförpackning (burk eller karta) och även i sin orginalförpackning, där även apotekets utfärdnings- klisterlapp ska vara med. Den där där det står läkare, varför man fått det och hur mkt man ska ta. 

• missvalentina
    Tines skrev 2014-11-13 17:52:54 följande:

Ja, det räcker om du även har receptet samt EXAKT mängd medicin som behövs på resan, inga fler än så får tas med.

Intyget från läkaren ska även vara på engelska!

Får hoppas det. Har mailat Thailändska Ambassaden för säkerhetsskull för att få lite klarhet i vad som eg gäller men inte fått något svar. Verkar vara svårt att komma i kontakt med dem.

Det jag vet är att Apoteket utfärdar ett sk Schengelintyg men det gäller ENDAST inom Schengenländerna och dit tillhör inte Thailand.
    Anonym (Apoteket) skrev 2014-11-13 18:09:31 följande:

Methylphenidate is classified as a psychotropic substance in category 2 according to the Psychotropic Substances Act B.E. 2518 (1975). A patient under treatment is allowed to bring Methylphenidate into Thailand for personal use in a quantity NOT EXCEEDING 30 DAYS OF PRESCRIBED USAGE when accompanied by a valid prescription and/or medical document from the prescribing physician.

Tack, har redan läst detta men samtidigt har jag läst något om ett IC-1 formulär som också ska fyllas i och skickas in till  Narcotics Control Division,
    Food and Drug Administration i Thailand. Vill gärna veta om man verkligen måste göra det... Har som sagt försökt komma i kontakt med Thailändska ambassaden ang detta men det verkar omöjligt att få svar ifrån dem.
    Fjärilslarv skrev 2014-11-13 19:06:12 följande:

Apoteket kan utfärda ett schengenintyg, som endast gäller för de länder som är medlemmar i schengen.

Vilken dygnsdos du har och hur många tabletter som kommer att behövas under resan.
    Vart du ska resa och när du ska vara borta (är lite olika för olika länder om detta behöver vara med),

Intyget ska vara utfärdat på ett språk som mottagarlandet kan förstå, lämpligen engelska och medicinen ska ligga i orginalförpackning (burk eller karta) och även i sin orginalförpackning, där även apotekets utfärdnings- klisterlapp ska vara med. Den där där det står läkare, varför man fått det och hur mkt man ska ta. 

Tack, vet redan detta men tyvärr tillhör inte Thailand Schengenkonventionen så Schengenintyget hjälper inte oss vid inresa till Thailand.

• Fjärilslarv
    missvalentina skrev 2014-11-14 08:31:27 följande:
    Får hoppas det. Har mailat Thailändska Ambassaden för säkerhetsskull för att få lite klarhet i vad som eg gäller men inte fått något svar. Verkar vara svårt att komma i kontakt med dem.

Det jag vet är att Apoteket utfärdar ett sk Schengelintyg men det gäller ENDAST inom Schengenländerna och dit tillhör inte Thailand.Tack, har redan läst detta men samtidigt har jag läst något om ett IC-1 formulär som också ska fyllas i och skickas in till  Narcotics Control Division,
    Food and Drug Administration i Thailand. Vill gärna veta om man verkligen måste göra det... Har som sagt försökt komma i kontakt med Thailändska ambassaden ang detta men det verkar omöjligt att få svar ifrån dem.
    Fjärilslarv skrev 2014-11-13 19:06:12 följande:

Tack, vet redan detta men tyvärr tillhör inte Thailand Schengenkonventionen så Schengenintyget hjälper inte oss vid inresa till Thailand.

Eh va?
    Ja jag skrev ju bad som ska vara med i det intyg som en läkare utfärdar. Eftersom det inte jobbar läkaren på apoteket vad jag vet, så är det ju solklart att jag menar intyg som inte avser Schengen.
Svar på tråden CONCERTA och DIAZEPAM till Thailand?