Fler med jättetrötta barn efter vi bytte till vintertid?
Under vecka 44 var 4-åringen ledig från förskolan och sov middag kanske var 4-5 dag hemma ca 1 timme eller i vagnen från förskolan. Hon väcktes för att kunna somna på kvällen. Sedan i torsdags förra veckan så däckar hon varannan kväll före 18.
Förra torsdagen somnade hon i vagnen från förskolan och sov resten av natten. I lördags somnade hon vid matbordet vid halv sju. I tisdags somnade hon i vagnen vid fem. Igår var vi hemma och hon gick frivilligt och la sig ca 1,5 timme innan vi väckte henne. Idag somnade hon vid halv sju. Hon går på förskola 7.30-14.30/15.30 varje dag och vägrar sova där. Hemma läggs hon runt halv åtta/åtta och väcks vid ca 6.30. När hon somnat tidigt är hon pigg vid sex på morgonen.
Visst ljudnivån är hög på förskolan, men jag förstår inte varför hon blivit radikalt tröttare så ofta. Humöret är alltid uselt på eftermiddagen de dagar hon stupar. Tidigare har det gått att väcka henne efter en timma, visserligen på halvuselt humör, men nu är hon så trött att hon självmant väljer sängen istället när jag burit uppe henne till lägenheten.
Vi väntar på en kontroll av hennes (fysiologiska) blåsljud på hjärtat för att kunna avskriva vidare kontroller, men annars verkar hon vara frisk utöver en del förkylningar med feber och hosta med några veckors mellanrum.
Någon som känner igen sig eller har några funderingar? Frågan är ju om hon är sjuk, trots att hon är normal varannan dag.
Visst jag som vuxen är tröttkörd, men det beror ju mer på stress och en mindre infektion i kroppen som inte bryter ut ordentligt.