sportpappa skrev 2014-11-16 10:23:36 följande:
Fast det är väl ett aktiebolag? Då är det bara aktieutdelning som hon kan ha nytta av. Det kan hon få även om hon äger 49 eller 50%.
Varför vill den förra ägaren ha aktiemajoritet om bolaget ändå ska säljas?
Är bolaget värt 3 miljoner? Hur har värderingen gått till?
Du skriver att om de blir osams och någon går så sjunker värdet på hennes aktieandel. Då beror bolagsvärderingen på de anställda. Det är en stor risk när det är ett familjeföretag. Hur säkrar hon upp att så inte blir fallet? Stöder de anställda ägarbytet?
Ägaren äger bolaget genom ett annat bolag och verkar ta ut allt hon kan så det var nära kk ett tag. Vi kan dra nytta av utdelningar och värdetillväxt då min fru drar upp omsättningen.
Ägaren vill ha kvar makten så länge hon är kvar, så det ska skötas som hon och maken byggt upp med anhöriga i arbete. Vi behöver även dela upp betalningen så det passar bra om man kan skriva rätt.
Värderat av mig till 1,8 innan renovering så man har nämnt 4-5 nu och vi bjuder 3 då vi äger en del inventarier redan.
De andra anställda är försumbara, min fru drar in merparten och är tf chef nu då den andra reser bort ofta. Går vi åker värdet ner 50% eller mer.