• superpoppet

Sluta med blöja snart 2 år. Hjälp mig.

Min dotter är snart 2 år och har fått flera urinvägsinfektioner. Doktorn säger att hon bör sluta genast emd blöjan för att den ökar risken för infektioner. Hur gör man. Hon har kissat på toaletten enstaka gånger men inte med någon regelbundenhet. Jag plockade bort blöjan när vi kom hem idag och hittils har hon kissat på sig 2 gånger och bajsat på sig en gång. (då har vi direkt gått till toan, att henne där och sagt " man kissar/bajsar på toaletten)

Kommer det vara så ett tag innan hon lär sig att det inte är mysigt att kissa/bajsa på sig? Hon reagerade mycket negativt på att det kom kiss på henne.

Tips mottages tacksamt.

• Svar på tråden Sluta med blöja snart 2 år. Hjälp mig.
  • sextiotalist
    morbritta skrev 2014-11-15 08:42:58 följande:

mobil.dn.se/nyheter/sverige/tidig-pottraning-minskar-risken-for-infektioner/

Har aldrig tvingat mitt barn att sitta där... Men finns något som heter träna eller öva! Krävs lite hjälp av föräldrarna.... Att bekanta sig med pottan tidigt är knappast nån hysteri!

Men alla gör ju som dom vill såklart, nu ville ju ts ha lite tips här så har ni inga goda råd att ge så kan ni vara tysta ist.... tror nog att läkaren vet bättre om uvi än någon här inne på FL

Min grabb vägrade pottan, sedan märkte han inte ens när han var kissnödig (jodå, han fick gå utan blöjor på somrarna redan som ett-åring). 
    En dag släppte det (han var då ungefär 3,5 år) och då fungerade det direkt, utan träning eller så och då var han torr (sedan tog det lite längre tid med nr 2 och ytterligare en tid innan han var torr på natten)
    De enda olyckorna som skedde var när han var nyvaken och det var inte ofta.

Det tipset jag kan ge är att låta dottern gå utan blöjor så mycket som möjligt så underlivet får vara luftigt
  • älskarlivet81

Har aldrig tvingat mitt barn att sitta där... Men finns något som heter träna eller öva! Krävs lite hjälp av föräldrarna.... Att bekanta sig med pottan tidigt är knappast nån hysteri!

Men alla gör ju som dom vill såklart, nu ville ju ts ha lite tips här så har ni inga goda råd att ge så kan ni vara tysta ist.... tror nog att läkaren vet bättre om uvi än någon här inne på FL

Och om man har ett barn som gallskriker varje gång man närmar sig toaletten.. Alla barn är olika, var glad då att du haft ett barn som gillat toalett/potta från tidig ålder..

Och du har bara ett barn? Då är det ju mycket lättare att hinna med att potträna så tidigt, även om jag fortfarande anser att det inte är någon katastrof om barnen har blöja till de är 3..
  • sextiotalist
    morbritta skrev 2014-11-15 00:22:17 följande:

Vår kille var 1 år och 10 mån, det går få blöjfritt barn innan 2...

Har man föräldrar som engagerar sig lite och är lite påhittiga och gör det till en rolig grej går det garanterat mycket lättare :)

Vi har haft pottklistermärken och dekorerat pottan, spelat spel, lekt med leksaker framför pottan, läst bajsböcker, låtit han sitta framför tvn lr i köket om han så vill de, lekt bajslekar och pratat om vad som är vad som kommer ur kroppen, att ge beröm och tala om hur duktig han är.

Det tar sin tid och bakslag kommer. Men att bara ta av blöjan en dag och säga " här kissar och bajsar man" är nog svårt att förstå om man är två år och aldrig gjort det innan. Har ni provat potta ist för toan?

Det konstiga var att vi hade inte några bakslag alls, så när vår grabb släppte blöjorna så var han torr dagtid. 
    Jag vet de som ansett att deras barn varit torra mycket tidigare men hade olyckor långt efter det att min grabb blev torr, då var det dagliga olyckor och även flera gånger om dagen
    Ett barn är inte torrt förrän olyckorna är fåtal. De enda olyckorna vi hade var när grabben ibland var nyvaken och väldigt kissnödig och hann inte ut på toan. sedan när han som sexåring glömde kissa i tid.
    Toan gick bättre för oss
  • Natulcien
    morbritta skrev 2014-11-15 07:41:16 följande:

Det handlar bara om lata föräldrar... Stackars barn! Hinner ni byta blöjan ens?

Nej, att vänta med att ta bort blöjan har inget med lathet att göra. Tvärtom. Det är snarare lyhört att avvakta tills barnet själv är redo. Då behöver man inte ens potträna.

Vår son släppte blöjan när han var drygt 3 år. Då var han redo. Det tog 2-3 dagar sen fattade han grejen och har inte haft en olycka sen dess. Han är 4 år nu.
    Men att hålla på med klistermärken och belöningar tror jag verkligen inte på. Att ge en belöning till ett barn som klarar av en sak är ju som att säga att man inte tror att barnet klarar av det utan belöningar = inte så bra för barnets självkänsla.
  • Natulcien

Men vad du har missat är ju att barn är olika.
    Nej, det är självklart inte hysteriskt att potträna ett barn tidigt om barnet är med på noterna. Det är ju jättebra. Det bästa är ju såklart om barnet är med på att släppa blöjan så tidigt som möjligt. Bättre både för ekonomin och miljön.

Men så finns det barn med väldigt stark vilja som kanske inte bara är att sätta på en potta. Barn som behöver tid på sig, som har en stark integritet. Ett sånt barn skulle inte må bra av att tvingas öva och träna och belönas med tramsiga klistermärken. Ett sånt barn behöver man ta det lugnt och vänta in.
    Och att komma och säga att det handlar om lathet är ju faktiskt otroligt okunnigt och larvigt.
  • Malintbackstrom

Det är så känsligt det här med blöja/inte blöja, Liksom napp/inte napp, liksom amma/inte amma... Mm mm.

Vara eller inte vara och att barn är olika kan vi diskutera och argumentera om tills vi blir blå.

Även jag har väldigt klara åsikter vad jag tycker men vad jag tycket hjälper varken TS eller andra föräldrar.

Vad jag (och ni) däremot kan göra som faktiskt hjälper TS är att ge tips på hur hon kan få sitt barn blöjfrtt om hon nu väljer den vägen.

Gör det inte till en stor grej. Att kissa/bajsa på toa /potta är en naturlig sak. (Liksom att äta och sova) kissar man ner sig, byt kläder. Kissar man på pottan säg att det var bra, men inga överdrivna grejer behövs. Inte klappar du i händer eller ger klistermärken när barnet äter mat eller??? Barn gör som vuxna gör. Sätt dem på pottan då och då eller fråga om barnet behöver på pottan Respektera om de inte vill. Svårare än så är det inte.

Alla mina tre barn är väldigt olika individer och utvecklats olika fort men Alla tre har varit blöjfria mellan 1,5-2. Och det har inte varit svårt eller tagit tid. Skett helt naturligt. Lycka till !!!

• Natulcien
    Malintbackstrom skrev 2014-11-15 11:21:55 följande:

Det är så känsligt det här med blöja/inte blöja, Liksom napp/inte napp, liksom amma/inte amma... Mm mm.

Vara eller inte vara och att barn är olika kan vi diskutera och argumentera om tills vi blir blå.

Även jag har väldigt klara åsikter vad jag tycker men vad jag tycket hjälper varken TS eller andra föräldrar.

Vad jag (och ni) däremot kan göra som faktiskt hjälper TS är att ge tips på hur hon kan få sitt barn blöjfrtt om hon nu väljer den vägen.

Gör det inte till en stor grej. Att kissa/bajsa på toa /potta är en naturlig sak. (Liksom att äta och sova) kissar man ner sig, byt kläder. Kissar man på pottan säg att det var bra, men inga överdrivna grejer behövs. Inte klappar du i händer eller ger klistermärken när barnet äter mat eller??? Barn gör som vuxna gör. Sätt dem på pottan då och då eller fråga om barnet behöver på pottan Respektera om de inte vill. Svårare än så är det inte.

Alla mina tre barn är väldigt olika individer och utvecklats olika fort men Alla tre har varit blöjfria mellan 1,5-2. Och det har inte varit svårt eller tagit tid. Skett helt naturligt. Lycka till !!!

Bra skrivet!

TS, om du bara har provat en dag, så ge det lite mer tid. Kanske har hon fattat grejen om ett par dagar och då är det ju bra. Vår son kissade ner sig flera gånger under två dagar. Sen fattade han hur han kunde "släppa på" och "knipa igen" och efter det skedde inga fler olyckor alls.
    Men fortsätter hon att kissa och bajsa ner sig så kanske det är läge att avvakta ett tag till och försöka igen om ett tag.
  • morbritta

Är det att ge barnet en belöning att dekorera pottan med klistermärken??? Haha okej...

Tror knappast barn tar illa upp vid att få beröm heller... Om barnet varken åt eller sov hade jag gett den beröm när den hade börjat med det oxå!

Människor kan inte leva utan mat och sömn men en blöja kan man leva utan, lite skillnad! ;)

• superpoppet

tack alla ni som svarat mig och gett mig tips och delat med er av era erfarenheter. Det är till stor hjälp. Jag har tagit till mig ett flertal råd jag tycker verkar vettiga.

Jag vore jättetacksam om ni fortsätter ge tips till mig och tar era argumentationer i en annan tråd. Det blir så svårt att hitta de svar jag har nytta av annars.

• Natulcien
    morbritta skrev 2014-11-15 12:06:21 följande:

Är det att ge barnet en belöning att dekorera pottan med klistermärken??? Haha okej...

Tror knappast barn tar illa upp vid att få beröm heller... Om barnet varken åt eller sov hade jag gett den beröm när den hade börjat med det oxå!

Människor kan inte leva utan mat och sömn men en blöja kan man leva utan, lite skillnad! ;)

Fast beröm och belöning är ju inte samma sak...
  • nozpa
    morbritta skrev 2014-11-15 07:39:26 följande:

Fast Han va 8 mån när vi tog fram pottan, då är man ju mammaledig och har all tid i världen eller?? ;)Att sätta han på pottan när man själv sitter på dass är inte så jobbigt???

!ni kan ju googla på potträning studier och läsa er klokare...

Ni började sätta honom på pottan i köket, framför tv:n, lekte bajslekar etc när han var 8 månader. Han var blöjfri vid 1 år och 10 månader. Så 1 år och 2 månader av träning. Var det verkligen värt all den tiden? Och för vem?
  • Natulcien
    morbritta skrev 2014-11-15 07:39:26 följande:

Fast Han va 8 mån när vi tog fram pottan, då är man ju mammaledig och har all tid i världen eller?? ;)Att sätta han på pottan när man själv sitter på dass är inte så jobbigt???

!ni kan ju googla på potträning studier och läsa er klokare...

Vad är det som säger att inte alla vi andra är både pålästa och kloka.
    Ni valde att leka bajslekar, sitta på en dekorerad pottan framför TV'n och klistra klistermärken i 14 månader.
    Vi valde att invänta sonen. Bara att ta bort blöjan och han var torr på två dagar...
    Olika barn. Olika taktik.

• superpoppet

MEN SNÄLLA SLUTA TJAFFSA I DENNA TRÅD!!! JAG HAR JU BETT OM RÅD INTE OM MASSA TJAFFS: STARTA ER EGEN BRÅKTRÅD!!!!

• En blå giraff

Det du kan göra TS är att ha gott tålamod och var beredd på mycket tvätt en period. Hon lär sig säkert till slut men det kan ta tid. Det kan ju vara klurigt att få en sån liten torr men ni har ju särskilda skäl. Kanske kan ni ha blöja då ni är ute med tjocka kläder och sen direkt ta av den då ni kommer in, om det är många olyckor i början.

• tjillevipp
    Det är onödigt att folk tjafsar så mycket om detta som om det bara fanns ett rätt sätt att få ett barn blöjfritt. Man måste ju utgå från vad man själv finner naturligt och vad man tycker är viktigt. Men i ditt fall TS så har du faktiskt en särskild anledning att få ditt barn blöjfritt så tidigt som möjligt, så jag tycker definitivt du ska göra vad du kan! Klart en knappt tvååring kan bli blöjfri under rätt förutsättningar, men det går sällan av sig självt! Man får ju förstå att det är starka vanor som ska brytas och något nytt ska läras in. Jag rekommenderar att ni sätter igång under en längre tids ledighet, t.ex. över julhelgen eller bara en långhelg, bestämmer er för att bara vara hemma och ha fullt fokus på detta, och så tar ni bort blöjan. Då kommer det ske massor av olyckor, men om ni är med hela tiden och snabbt tar till pottan (gärna har pottan där ni är) så kommer hon förmodligen inom några dagar att fatta och kunna hålla sig en liten stund. Att hon inte tyckte om att kissa på sig är ju ett gott tecken, då kommer hon förmodligen vara motiverad att använda pottan. Jag rekommenderar verkligen e-boken "oh crap, potty training", den kostar en hundring men är väl värd det. Även om du kommer fram till att du inte vill potträna nu så har den massor av tips för när det väl är dags att sluta med blöja. Min dotter blev blöjfri på en dryg vecka före vid 22 månader och flera bekanta som jag tipsat har varit lyriska över den boken. Vi följde de tipsen nästan till punkt och pricka. Man får satsa en vecka av sitt liv, men sen har man det gjort, och förhoppningsvis får din dotter färre UVI!
  • FrauCasio

Asiatiska barn är blöjfria vid ett års ålder.

• Litet My
    FrauCasio skrev 2014-11-17 20:25:23 följande:

Asiatiska barn är blöjfria vid ett års ålder.

Eh, Asien är minst sagt RÄTT stort med 39 000 000 000 personer och hur många länder som helst. Tror knappast det gäller för alla de, i synnerhet inte de gigantiska länderna som börjat leva mer västerländskt. I de länder inga blöjor finns är det ju dock inte så konstigt om de är lite tidigare.
  • Litet My
    superpoppet skrev 2014-11-15 13:44:34 följande:

tack alla ni som svarat mig och gett mig tips och delat med er av era erfarenheter. Det är till stor hjälp. Jag har tagit till mig ett flertal råd jag tycker verkar vettiga.

Jag vore jättetacksam om ni fortsätter ge tips till mig och tar era argumentationer i en annan tråd. Det blir så svårt att hitta de svar jag har nytta av annars.

Kan du se något system i när hon behöver gå på toa och baka in det i era rutiner? Vår dotter följde med och satt på potta på lek (härmades) när vi andra gick på toa, hennes bror fick vi muta för att han ens skulle gå med på att testa. UVI kommer ofta när blöjorna är blöta (det blir bakterier) så även om det tar tid så försök byt ofta så hon alltid är torr under tiden ni tränar och låt det hellre ta tid så det blir något positivt istället för nåt obehagligt hon inte förstår/kan rå för.
  • FrauCasio
    Litet My skrev 2014-11-17 21:01:17 följande:

Eh, Asien är minst sagt RÄTT stort med 39 000 000 000 personer och hur många länder som helst. Tror knappast det gäller för alla de, i synnerhet inte de gigantiska länderna som börjat leva mer västerländskt. I de länder inga blöjor finns är det ju dock inte så konstigt om de är lite tidigare.

Säger asiatiskorna på mitt jobb
Svar på tråden Sluta med blöja snart 2 år. Hjälp mig.